Gå til innhold

Listeriose og graviditet

Anbefalte innlegg

norvegia1365381484

Jeg er gravid i uke 20. I går hadde vi veterinær til en sau som var dårlig, mistenkte melkefeber. Jeg hjalp dyrlegen med å flytte på sauen og holde hodet da hun gav medisiner. Sauen slevet, og selv om jeg brukte hansker fikk jeg litt på hendene. Det er også mulig at jeg var i kontakt med saueavføring siden vi måtte hjelpe sauen til å snu seg ved å ta i både bein og under buken. Vasket hendene godt etterpå. Nå viser det seg at sauen har listeriose. Siden kan være farlig for foster å bli smittet med listeriose, lurer jeg på smitterisiko ved kontakt ved smittet sau, og om det er noen prøver en kan ta for å påvise evt smitte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397835-listeriose-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Listeriainfeksjoner overføres stort sett ved å spise melkeproduter fra infiserte dyr. Jeg tror at det er svært liten fare for at du er blitt påført infeksjon hvis du ikke fikk noe i munnenetter at du har håndtert den syke sauen. Slik du beskriver hendelsen blir det neppe overført Listeriasmite.

Metoden som brukes til å påvise Listeriabakterier er dyrkning av bakterien fra blod, men som sagt jeg tror ikke at det er aktuelt for deg. Behandlingen er i første rekke ampicillin.

Hvis du vil få en \"second opinion\" spør din fastlege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...