Gjest Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hei! Jeg har en gutt på fire år som jeg siden januar har målt feber på. Han nekter å ta temperaturen i endetarmen, så jeg har målt i pannen med pannetermometer. Jeg har to pannetermometer som viser ganske like resultat. Ca. 37,7 om morgenen og litt mindre på kvelden (ca. 37,4). Han har god almenntilstand og virker ikke syk. Om natten når han sover virker pannen kjølig, så det virker som temperaturen stiger straks han står opp. Men jeg måler alltid når han er i ro (har sett på TV en stund). Bør dette undersøkes nærmere eller kan det være hans normal temperatur? Han har hatt to forkjølelser med feber i perioden jeg har målt, og da har jo temperaturen økt for så å gå tilbake til verdiene beskrevet over. Kan jo virke som om det er hans normaltemperatur, selv om jeg synes den ligger litt høyt? Sønnen min har astma. Kan det forhøye kroppstemperaturen? Siden september har sønnen min hatt seks luftveisinfeksjoner. Han har ganske sterk astma, og hoster mye og dypt (høres ut som røykhoste) og ved to forkjølelser hadde han også trang innpust når han sov. Han bruker Fluitide, Ventoline og Singulair. Han følges opp årlig av barnelege pga av astmaen. Etter i vinter med så mye luftveisinfeksjoner og sterk astma synes jeg at han bør få mandlene fjernet. Er du enig i at det bør vurderes? Tidligere vintrer har han også hatt luftveisinfeksjoner, men ikke så hyppig som i vinter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397888-feber/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allmennlege Kjell Vaage Skrevet 3. april 2014 Del Skrevet 3. april 2014 Jeg har stor forståelse for din bekymring og være vanskelig for deg å vurdere tilstanden til ditt barn med astma og infeksjon. Astma er en hyppig tilstand i Norge og derfor bra at din sønn har regelmessig oppfølging hos barnelege som dermed kan frata deg en del bekymring både når det gjelder astmabehandlingen og når det gjelder dine sønns mandler. Om mandlene må fjernes overlater du derfor til spesialisten. Når det gjelder feber og barn så er det et veldig vanlig symptom og barn kan lett få 39-40°C selv ved vanlig ved forkjølelse, og uten å være særlig syke. Det er også flott at barn gjennomgår mange infeksjoner i barneårene så kroppen deres kan bygge et solid forsvar mot infeksjoner senere i livet. Derfor ville jeg i ditt tilfelle ikke brydd meg så mye med febermåling når han virker frisk, men heller observert astmasymptomene hans i kombinasjon med tilleggs infeksjon som kan gi behov for økt behandling og dermed legekontroll. Barn tåler som regel feberen godt. Hvis barnet ikke er medtatt eller har nevneverdige plager, kan du vanligvis vente 2-3 dager før du kontakter lege. Mine råd ved feber er at barnet bør oppholde seg i et svalt rom, være lett påkledt og gi rikelig drikke. Aktivitet styrer barnet selv etter det de orker, derfor ikke nødvendig å tvinge dem til sengs, men la de være inne til de er feberfri. Husk at febernedsettende ikke gjør dem raskere frisk, men kan redusere ubehaget og gjør det lettere å spise og drikke. Bruk det ikke ukritisk og følg bruksanvisning til punkt og prikke ettersom barn er meget følsomme for disse medisiner og kan ved overforbruk få alvorlige bivirkninger. Det viktigste tilslutt. Ingen kjenner sitt barn så godt som en mor, så derfor, når mor opplever at barnet virker veldig medtatt, mål temperatur og kontakte lege/legevakt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397888-feber/#findComment-3533576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.