Gjest Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hei! Jeg er en dame på 39. Jeg har en datter på 3 år og er nå ,etter lang tids prøving, 24 uker på vei med nr 2. Nå på mandag hentet jeg min jente i barnehagen. I sin iver etter å sjekke tennene mine ( jeg er tannlege), puttet hun fingrene langt inn i munnen på meg da jeg satt foran henne for å lukke jakka. Hun kom da selvsagt rett fra sandkassa, og hendene var veldig skitne av sand og skitt. Jeg spurte de ansatte om det var noe kattebæsj i den kassa, og de sa det var ofte det. Så da har jeg jo fått store sjelekvaler vedr den i magen, og har følgelig noen spørsmål til deg. 1) Jeg kan skrive ut Spiramycin til meg selv, og lurer på å ta dette mens jeg venter på å få tatt blodprøver. Jeg vet dette ikke er noe leger anbefaler når man ikke har en positiv prøve. Jeg må vente 3 uker før jeg kan ta de siden dette nettopp skjedde. Jeg er redd for at baby kan bli skadet i denne ventetiden. Det tar jo også minst èn uke før det kommer svar. Slik jeg har lest oppstår de mest alvorlige skader innen congenital toxoplasmose infeksjon dersom man serokonverterer mellom uke 24 og 30, og jeg er i uke 24 nå. 2) Neste spørsmål blir dermed, hvor lang tid fra parasitten har entret min kropp til den kan forårsake skade? Skjer det umiddelbart, skjer det etter en viss tid? Hva slags tidsperspektiv har jeg her å forholde meg til? Tanken på at det skal skje uopprettelig skade mens jeg går og venter i ukevis er ikke til å holde ut. Jeg vet at ikke alle fostre vil bli smittet selv om mor serokonverterer, men jeg har aldri vært særlig heldig så tror jeg blir på feil side av statistikken uansett. 3)Dersom jeg begynner på antibiotika, vil det kunne påvirke blodprøveresultatet, feks gi en falsk negativ osv? Jeg må si at dette med toxoplasmose fullstendig ødelegger gleden ved å være gravid. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan jobbe frem en vaksine, når konsekvensene av vertikal smitte er såpass alvorige som de kan være. Jeg håper du