Gjest Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hei! Jeg er en dame på 39. Jeg har en datter på 3 år og er nå ,etter lang tids prøving, 24 uker på vei med nr 2. Nå på mandag hentet jeg min jente i barnehagen. I sin iver etter å sjekke tennene mine ( jeg er tannlege), puttet hun fingrene langt inn i munnen på meg da jeg satt foran henne for å lukke jakka. Hun kom da selvsagt rett fra sandkassa, og hendene var veldig skitne av sand og skitt. Jeg spurte de ansatte om det var noe kattebæsj i den kassa, og de sa det var ofte det. Så da har jeg jo fått store sjelekvaler vedr den i magen, og har følgelig noen spørsmål til deg. 1) Jeg kan skrive ut Spiramycin til meg selv, og lurer på å ta dette mens jeg venter på å få tatt blodprøver. Jeg vet dette ikke er noe leger anbefaler når man ikke har en positiv prøve. Jeg må vente 3 uker før jeg kan ta de siden dette nettopp skjedde. Jeg er redd for at baby kan bli skadet i denne ventetiden. Det tar jo også minst èn uke før det kommer svar. Slik jeg har lest oppstår de mest alvorlige skader innen congenital toxoplasmose infeksjon dersom man serokonverterer mellom uke 24 og 30, og jeg er i uke 24 nå. 2) Neste spørsmål blir dermed, hvor lang tid fra parasitten har entret min kropp til den kan forårsake skade? Skjer det umiddelbart, skjer det etter en viss tid? Hva slags tidsperspektiv har jeg her å forholde meg til? Tanken på at det skal skje uopprettelig skade mens jeg går og venter i ukevis er ikke til å holde ut. Jeg vet at ikke alle fostre vil bli smittet selv om mor serokonverterer, men jeg har aldri vært særlig heldig så tror jeg blir på feil side av statistikken uansett. 3)Dersom jeg begynner på antibiotika, vil det kunne påvirke blodprøveresultatet, feks gi en falsk negativ osv? Jeg må si at dette med toxoplasmose fullstendig ødelegger gleden ved å være gravid. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan jobbe frem en vaksine, når konsekvensene av vertikal smitte er såpass alvorige som de kan være. Jeg håper du kan gi meg noen konkrete svar, jeg føler meg helt maktesløs akkurat nå. Jeg er så utrolig nøye med renhold av hender og matvarer osv, og så skal det kanskje skje på en slik dum måte, via barnehender fulle av sandkasseskit. En sliten men vennlig hilsen fra tannlegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397889-toxoplasmose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Det er vanskelig å gi helt kategoriske svar, men jeg skal prøve å gi noen data. Hvor sannsynlig er det at du har fått infeksjon med Toxoplasma? I Norge er sjansene meget små: ca 1% av kattene skiller ut cyster og dermer smittefarlige. Risikoen for smitte i svangerskapet er ca 1/500 i Norge. Faren for smitte av foster er, som du selv sier er vesentlig lavere. Hvis du tar en blodprøve nå, og påviser IgG antistoffer viser det at du har vært infisert tidligere (ca 15% av kvinner i Norge) og alt er greit. Diagnosen på en aktuell infeksjon stiller en ved IgM antistoffpåvisning, ofte etter en uke, sikkert etter 3 uker. Det kunne være en ide å ta en ny blodprøve etter 1 og en ny etter 3 uker. Jeg har ikke greid å finne data på hvor raskt parasitten kan nå fosteret. Den skal i alle fall penetrere placenta, og gjennomgå noen runder med multiplikasjon. En uke er helt sikkert safe, sannsynligvis 3 også. Jeg ville snakke med en gynekolog for å si noe om evt. rask oppstart av behandling med spiramycin. Det er mulig at en evt. oppstart nå vil redusere utvikling av antistoffer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397889-toxoplasmose/#findComment-3533535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.