Gjest Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hei! Jeg er en dame i slutten av førtiåra som har noen spørsmål om prevensjon. Hvor lenge bør jeg bruke prevensjon for å være helt sikker på at jeg ikke lenger er fruktbar? Og hva er egentlig best prevensjon for voksne kvinner? Jeg har inntrykk av at "alle" bruker spiral (jeg også), men hvorfor er det få som bruker p-piller i min alder? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397894-prevensjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 En tommelfingerregel er å bruke prevensjon i ett år etter siste menstruasjon. Hvis det er en hormonspiral du har, kan det være vanskelig å avgjøre når du er kommet til menopausen (=siste menstruasjon), da kan det tas hormonprøve eller man kan gå etter symptomer som hetetokter og nattesvette som har vart over flere måneder. ‘Best prevensjon’ er det som kvinnen føler seg vel med, og det er så individuelt. Mange kvinner orker ikke å spise p-pille hver dag eller har forhold som gjør at de ikke kan bruke dem i høyere alder (røyking, overvekt, høyt blodtrykk etc). Langtidsprevensjon som spiral er mest populært hos de kvinner som nærmer seg overgangsalderen, og hormonspiralen reduserer blødninger og forebygger de rikelige og ukontrollerte blødninger som en del kvinner opplever. Hos friske kvinner uten risiko er det intet i veien for å fortsette med p-pille til forventet menopausealder (de vil fortsatt ha blødninger så lenge de bruker p-piller). Det kan øke risiko for brystkreft, men reduserer risiko for eggstokk- og livmorkreft og sannsynligvis også for tykktarmskreft, og beskytter mot benskjørhet. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/397894-prevensjon/#findComment-3533513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.