Gå til innhold

Hvilken mac til konfirmant?

Anbefalte innlegg

Vi vurderer at datteren vår skal få mac i konfirmasjonsgave hos oss foreldre. Vet hun ønsker seg det. Vi har ingen greie på mac, da vi har pc. Hvilken mac bør vi kjøpe som har det den skal for en snart 15 år gammel jente og hvor bør vi kjøpe den? Har hørt en del negative utsagn fra folk om at eplehuset ikke har så god service.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397929-hvilken-mac-til-konfirmant/
Del på andre sider

Fortsetter under...

motorPrøysen

Regner med det dreier seg om laptop. Macbook Air er den billigste. Det er imidlertid ikke usannsynlig at det kommer en ny modell til sommeren/tidlig høst. 

Alternativet er Macbook Pro. Selv ville jeg gått for en Macbook Pro 13-tommer med retina-skjerm, med ram oppgradert til 8 GB.

Jeg ville kjøpt direkte fra Apples nettsider, men ville ikke hatt problemer med å bruke Eplehuset heller. Ved reklamasjon er det uansett Eplehuset som tar seg av Apple-produkter i Norge.

Vi vurderer at datteren vår skal få mac i konfirmasjonsgave hos oss foreldre. Vet hun ønsker seg det. Vi har ingen greie på mac, da vi har pc. Hvilken mac bør vi kjøpe som har det den skal for en snart 15 år gammel jente og hvor bør vi kjøpe den? Har hørt en del negative utsagn fra folk om at eplehuset ikke har så god service.

Hvorfor hinter dere ikke på en eller annen måte til henne om hvilken type mac hun ønsker seg? Det er forskjell på MacBook Air og MacBook Pro.

Annonse

motorPrøysen

1. Man kjøper forhåpentligvis ikke konfirmasjonsgave ut fra hva som er fornuftig, men hva som vil glede konfirmanten mest.

2. Påstanden din om at Mac gir lite for pengene er ikke basert på fornuft, men på synsing. Svært mange som jobber profesjonelt med IT foretrekker Mac.

AnonymBruker

2. Påstanden din om at Mac gir lite for pengene er ikke basert på fornuft, men på synsing. Svært mange som jobber profesjonelt med IT foretrekker Mac.

Det er ingen tvil om at en Mac er langt dyrere enn en tilsvarende PC.

Anonymous poster hash: e1a26...31f

Kjempe flott gave. Jeg har MacBook pro 13", perfekt størrelse, jeg har ingen oppgradinger på den. Kjøpte den for 2 eller 3 år siden, og er strålende fornøyd.

Til en 15 åring ville jeg valgt klart valgt en MacBook pro 13" eller MacBook air 13", 11" blir for lite synes jeg.

Jeg har bare gode ting å si om eplehuset, men jeg ville hørt i byen om det var en apple selger, (expert, elkjøp selger også mac, det er enklere å gå dit for en evt reparasjon enn å drive å sende inn).

Det er ingen tvil om at en Mac er langt dyrere enn en tilsvarende PC. Anonymous poster hash: e1a26...31f

Men så vil en Mac holde seg og ta oppdateringer uten å bli sirup langt lenger enn en PC. Min snart fem år gamle iMac er smooth som bare det - og kjører siste OS X. Jeg har aldri hatt noen PC som har holdt så lenge. Aldri.

Endret av Mrs Doolittle
motorPrøysen

Det er ingen tvil om at en Mac er langt dyrere enn en tilsvarende PC.

Anonymous poster hash: e1a26...31f

Sammenligner man bare spesifikasjoner er Mac kanskje marginalt dyrere ja. Men da ser man bort fra byggekvalitet, kvalitet på trackpad, webkamera etc. Mange pc-produsenter sparer på detaljer som påvirker helhetsopplevelsen. Og så er det som Doolittle sier, man får tilgang på et operativsystem mange foretrekker foran Windows.

Annonse

AnonymBruker

1. Man kjøper forhåpentligvis ikke konfirmasjonsgave ut fra hva som er fornuftig, men hva som vil glede konfirmanten mest.

Noen av de som bruker Mac i arbeid bruker den til video eller musikk fordi de begynte tidlig med Mac og trives med Mac. Dagens unge kjøper pga. de tror det gir status!

Anonymous poster hash: 62e8f...839

Synsing? Vet du hva GHz og ram er? Anonymous poster hash: 62e8f...839

De fleste Mac-brukere vet nok det. I tillegg vet de at OS X utnytter både GHz på CPU og RAM langt bedre enn en PC med Windows. De som har brukt både Mac og PC over tid vet dette, synserne leser seg bare blinde på antall GHz og RAM på samme måte som enkelte innbiller seg at antall MP forteller hvor bra et kamera er.

motorPrøysen

En som jobber med innkjøp av maskiner til de vitenskapelig ansatte ved informatikk ved et stort universitet i Norge fortalte meg at 70-80% valgte Mac. Dette er mennesker som forsker på IT og programmering. Man får tro de vet nok til at valget ikke bare er basert på "synsing". 

Mac er kult, mac er properitært., og mac ER dyrt i forhold til hva du får. Byggkvalitet og blahblah er vissvass, det bygges på samme steder som andre saker bygges, med samme anti-personell selvmordsnettinger utenfor vinduene hvor de jobber døgnet rundt.

Anwyay, mac er hverken bedre eller verre, det er dyrere og det er kulere. Mac virker stort sett greit. har du 20k å bruke (og det er noe behov), kjøp en 15" pro, ellers gå for en 13" air.

Selv har jeg en mac mini som, er det billigste jeg kunne komme unna med for å bygge xcode til appstore, og da klarte jeg spare meg for fristelsen å kjøpe overprisede, men kule, mac skjermer.

Så bottom line, for å svare på trådstarters spørsmål, kjøp 13" air. Ferdig diskutert :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...