Gå til innhold

Storebror og tid med lillebror

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Jeg har 2 gutter på 13 og 6 år. 6 åringen liker å være med storebror. Men 13 åringen er ikke helt enig. Men jeg mener at han kan spille fifa med han litt f eks på en søndag. Ukedager er vanskelig med skole, lekser og trening. Er det for mye å forlange at han leker med han selv om det ikke er det artigste han vet?

Anonymous poster hash: ce9c5...286

Hei!

Jeg tror det kommer an på mye annet.

Feks om barna tidlig er blitt opplært i at de er en del av et fellesskap som også må bidra.

Vi har tidlig introdusert barna for ansvar for hverandre, samt i prinsipper som at livet også består i å gjøre kjedelige ting.

Derfor passer de hverandre og tar det ansvar de får delegert når de får det.

Jeg syns det er sunt å å få tidlig ansvar, man føler seg i det lange løp som den viktige brikken man er i familiens og samfunnets systemer. 

Men da vi hadde ett-åringer skrudde jeg opp knagger lavt, slik at de allerede da, lærte seg å henge opp sin jakke, jeg satte kopper i de nederste skapene slik at de allerede omtrent da de kunne gå, kunne hente seg drikke. / rydde på plass og lære seg systemene.

Jeg syns dette har vært et gode, vi har i dag tenåringer som bidrar uten innvending, da de vet vi som familie er en organisme som for best fungering må bidra hver på våre måter, selv om ungdommer først og fremst må sette fag foran mye annet.

Men som solemnity skriver, det er en gylden middelvei.

Fortsetter under...

Nå finnes det veldig sunne gyldne middelveier mellom psykisk eller fysisk tvang og å la ungene være helt uten forpliktelser til familien og andre mennesker.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner svaret ditt? Oppfatter du meg dithen at jeg mener ungene skal være helt uten forpliktelser fordi jeg mener ts ikke bør tvinge 13-årligen å spille FIFA med 6-åringen men heller prøve å finne noe annet de to kan gjøre sammen? I såfall har du misforstått mitt råd til ts.

Endret av Kayia

Jeg synes det er en naturlig forventning til storebror at han skal gidde å gjøre noe som er hyggelig for lillebror. Jeg tenker at det er en del av det å være en familie, og at det er en del av oppdragelsen å lære å være opptatt av mer enn kun egne behov.  Spille fifa en time eller to på søndager bør være et minimum av innsats, mener jeg.

Tilsvarende må selvfølgelig lillebror lære seg at storebror og vennene hans ikke alltid ønsker å ha ham sammen med seg når de f.eks. spiller.

Helt enig. Det er en selvfølge i vår familie at den eldste må ta hensyn til den yngste og leke med ham noe, og selvsagt også at yngste må ta hensyn til den eldste og la han i fred noen ganger. Dette hører med til en familie. Man hører samme, og man tar vare på hverandre.

I vår familie er det to barn med 4 års avstand, og de har alltid lekt mye sammen, men vi finner en balanser der den yngste også må tåle at den eldste gjør andre ting. Labans forslag om faste tider, er en god ide. En annen ide er at hver av barna har med en kamerat hjem samtidig, så har de begge noen å være sammen med på samme nivå. Eller den eldste kan finne på andre ting når den yngste har med en venn hjem. Planlegg litt, så går det lettere.

christensen1365381166

Jeg har 2 gutter på 13 og 6 år. 6 åringen liker å være med storebror. Men 13 åringen er ikke helt enig. Men jeg mener at han kan spille fifa med han litt f eks på en søndag. Ukedager er vanskelig med skole, lekser og trening. Er det for mye å forlange at han leker med han selv om det ikke er det artigste han vet?

Nei, såpass må man kunne forvente.

Nå finnes det veldig sunne gyldne middelveier mellom psykisk eller fysisk tvang og å la ungene være helt uten forpliktelser til familien og andre mennesker.

Ja, og det synes jeg flere har fått fram også - at mer positiv framstilling er bedre enn strenge krav. Det var jo trådstarter som brukte "forlange". Mulig dolerne legger ulik betydning i det og hvor strengt det skal tolkes. Men er vel ingen som har sagt at storebror bør være helt uten forpliktelser til familien og andre mennesker?

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner svaret ditt? Oppfatter du meg dithen at jeg mener ungene skal være helt uten forpliktelser fordi jeg mener ts ikke bør tvinge 13-årligen å spille FIFA med 6-åringen men heller prøve å finne noe annet de to kan gjøre sammen? I såfall har du misforstått mitt råd til ts.

Ja, og det synes jeg flere har fått fram også - at mer positiv framstilling er bedre enn strenge krav. Det var jo trådstarter som brukte "forlange". Mulig dolerne legger ulik betydning i det og hvor strengt det skal tolkes. Men er vel ingen som har sagt at storebror bør være helt uten forpliktelser til familien og andre mennesker?

Jeg ble nok litt forvirret, da ingen har snakket om tvang, så når Kayia kommenterte som hun gjorde antok jeg hun mente det var enten/eller :)

Annonse

AnonymBruker

Jeg er trådstarter. Jeg mente nok heller forvente enn å forlange.

Jeg synes jo at en halvtimes tid i løpet av helga kan storebror være med lillebror.

Vi må jo alle gjøre ting i livet som vi kanskje ikke vil og er litt kjedelig :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...