Gå til innhold

Er yoghurt å regne som melk?

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed om å holde meg unna melk en stund pga kranglete mage etter antibiotika kur(er). Jeg har spist en hel del yoghurt naturelle, fordi jeg ville hjelpe til med å heie på de snille bakteriene i magen etter kuren, men nå lurer jeg på om nei til melk også omfatter yoghurt? Den er jo syrnet og ... nei? Biola, da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/397974-er-yoghurt-%C3%A5-regne-som-melk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man anbefaler jo gjerne yoghurt (naturell helst) i nettopp slike tilfeller hvor magen har slått seg vrang etter antibiotika-kurver. Men søt-melk er ikke å anbefale nei. Biola er sikkert bra det også, det inneholder jo gode bakterier visstnok. :)

Fikk beskjed om å holde meg unna melk en stund pga kranglete mage etter antibiotika kur(er). Jeg har spist en hel del yoghurt naturelle, fordi jeg ville hjelpe til med å heie på de snille bakteriene i magen etter kuren, men nå lurer jeg på om nei til melk også omfatter yoghurt? Den er jo syrnet og ... nei? Biola, da?

Jeg er enig med Lillemus, jeg er overbevist om at syrnede melkeprodukter ikke frarådes i denne sammenhengen.

Hvis du har fått beskjed om å holde deg unna melk, vil jeg tro at det er pga. at tarmen er midlertidig ute av stand til å produsere laktase - dvs. at du en periode er laktoseintolerant.

Det kan nok skje etter en antibiotikakur.  Det er i hvertfall ikke uvanlig etter en mage-tarminfeksjon. 

Vanlig yoghurt og Biola inneholder laktose, men det finnes laktosefrie varianter. 

http://www.tine.no/produkter/merkevarene-vare/tine-laktosefri

Madelenemie

Hei!

Jeg tåler ikke, men spiser likevel, i iritasjon både melk og gluten

Jeg tåler ikke melk, ikke youghurt, ikke ost, ikke noe med laktase i:-(

Jeg blir syk, og fort, av alt med melk i sin historie,

Ost, youghurt, rømme, fløte, smør:-(

Jeg gir litt og mye blaffen, da de lovet meg på Rikshospitalet og helt bli kvitt autisme hvis ikke spiste, jeg spiste ikke i ett år, uten antydning til forbedring på min autisme.

Men magen ble bedre og sånn blir man jo i bedre humør.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...