Gå til innhold

Graviditet rett etter missed abortion og medisinsk abort

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

Jeg fikk beskjed om en missed abortion for ca to uker siden og hadde en vellykket medisinsk abort. (Var 8+4 på vei / vekststopp uke 6+3 / blødning over nå og jeg har det bra). Vil gjerne komme igang med prøvingen så raskt som mulig!!

Gynekologen sa jeg burde vente en menstruasjon, men har lest at dere sier dette for et man skal komme seg psykisk samt sikrere kunne beregne termin ved neste graviditet. Er det dumt å prøve nå for å se om livmoren er klar? Er det større risiko for ny abort / noe galt om en blir gravid rett etter en slik behandling, uten menstruasjon i mellom?

Tusen takk for svar!

Fortsetter under...

Hei

Jeg fikk beskjed om en missed abortion for ca to uker siden og hadde en vellykket medisinsk abort. (Var 8+4 på vei / vekststopp uke 6+3 / blødning over nå og jeg har det bra). Vil gjerne komme igang med prøvingen så raskt som mulig!!

Gynekologen sa jeg burde vente en menstruasjon, men har lest at dere sier dette for et man skal komme seg psykisk samt sikrere kunne beregne termin ved neste graviditet. Er det dumt å prøve nå for å se om livmoren er klar? Er det større risiko for ny abort / noe galt om en blir gravid rett etter en slik behandling, uten menstruasjon i mellom?

Tusen takk for svar!

Jeg har hørt det samme som deg. Det er bare å fortsette prøvingen. Det med en mens mellom har visst som jeg har forstått det fysisk sett ikke noe å si.

Mette Moen, Gynekolog

Her er det ikke mye vitenskap som ligger bak, men’ sunn fornuft’. Hvis man venter til det har vært en menstruasjon kan man regne med at det er ‘renset opp’ i livmoren og bedre mulighet for et nytt svangerskap, men som sagt det er tro. Før i tiden hvor man ikke hadde ultralyd, så var det av stor betydning at have en normal menstruasjon at gå ut fra. Det psykiske tror jeg ikke så mye på, det må kvinnen selv avgjøre. Lykke til med neste forsøk.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...