Gå til innhold

Eksponert for cellegift når gravid.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei!

Jeg er gravid i 7. uke og jobber som sykepleier på gastrokirugisk avdeling. For noen dager siden fikk vi inn en pasient som skulle fjerne en VAP nål og baxterpumpe med cytostatika som han hadde fått i hjemmet. Jeg fikk ingen beskjed om at pasienten hadde fått cellegift så jeg hjalp en sykepleier med denne prosedyren. Det vil si at hun fjernet selve VAP nålen og pumpen (som er et lukket system) men jeg hjalp med å holde plasteret som lå over nålen, men uten å være borti nålen. Nå er jeg kjempe beskymret for at min lille berøring med plasteret kan ha skadet fosteret i magen? Jeg tenker da i forhold til om pasienten har svettet ut avfallstoffer som har blitt igjen i plasteret. Jeg holdt i plasteret i 5-10 sek uten hansker og vasket hendene med en gang etterpå. Tror du dette kan ha vært farlig? De jeg har spurt mener at det mest sannsynlig har gått helt fint, men jeg klarer likevel ikke å roe meg. Er så beskymret! Håpe du kan hjelpe! Hilsen Christina

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398001-eksponert-for-cellegift-n%C3%A5r-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Kjære Christina !

Når man er gravid skal man være forsiktig og man blir ofte bekymret. Historien du forteller gir ingen grunnlag for bekymring hos meg og det er ikke sannsynlig at du har skadet ditt foster. Legg hele episoden bak deg. Dette blir det ingen konsekvenser av.

Beste hilsen Kjell

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...