Gjest Anonym bruker Skrevet 8. april 2014 Del Skrevet 8. april 2014 Er ei dame på 49 år som er i et nytt forhold der jeg har jevnlig sex. Antar at jeg for lengst er ufruktbar, og lurer på om det er en måte å få dette fastslått på? Fastlegen min har gitt meg resept på minipillen (cerazette), men for å komme i gang forstår jeg det som at jeg må vente på menstruasjon. Og den har vært uregelmessig og tidvis sjelden i flere år. For fem år siden opplevde jeg at mensen var borte i mer enn et halvt år, men vet ikke om dette var en reaksjon på en stor psykisk belastning eller et signal på at overgangsalderen var i gang. Tidligere kunne jeg nesten stille klokka etter når jeg fikk mensen, mens de siste årene har den kommet i hytt og pine, anslagsvis annenhver måned. Har vekslet mellom kraftige og ganske langvarige blødninger, og noen få dagers svake blødninger. Det siste året har jeg også begynt å svette om natta, men kanskje ikke nok til at det kan karakteriseres som hetetokter. Jeg røyker ikke, og tror moren min kom seint i overgangsalderen, og vil ikke ta sjansen på å bli gravid selv om sannsynligheten vel er nokså teoretisk. Spørsmålet mitt er derfor om jeg kan begynne med minipillen uten å vente på neste menstruasjon (som kanskje kommer om et halvår eller ikke i det hele tatt)? Finns det noe annen prevensjon som jeg kan sette i gang med uavhengig av dette? Har sterilisering noen potensielle bivirkninger (fysisk, psykisk, hormonelt?) ut over kostnader, ventetid og at inngrepet er irreversibelt? Lurer også på hvordan minipillen påvirkere risikoen for kreft og andre sykdommer - oppfatter at resultatene spriker. Jeg er overvektig og fikk diabetes-diagnose for et år siden, men har klart å endre livsstilen og blodsukkerverdiene mine er nå normale (langtidsblodsukkeret har hele tiden vært normalt). Er dette noe fastlegen burde problematisert før han skrev ut resept på minipillen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398005-p-pillebruk-og-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. april 2014 Del Skrevet 10. april 2014 Vi leger har lært at man skal bruke prevensjon til ett år etter siste menstruasjon, men dagens kunnskap ut fra for eksempel prøverørsbehandling, tilsier at kvinner er ufruktbare kanskje 10 år før blødningene stopper helt opp. En blodprøve tatt tidlig i syklus (måling av FSH og østradiol samt AMH) kan si noe om sjansen/risikoen for graviditet. Dine svært uregelmessige blødninger tyder på at du har uregelmessig eller sviktende eggløsning og meget liten sannsynlighet for at du kan bli gravid. Du har fått resept på Cerazette, og det er en pille som hemmer eggløsning på samme måte som p-piller, men den er uten østrogen og har derfor ikke den økte risiko for blodpropp, men gir ofte uregelmessige blødninger. Du kan starte med den når som helst, men må bruke annen prevensjon i tillegg i en uke. Jeg ville nok ha foreslått den svakere minipille Conludag som virker ved å gjøre slimet i livmorhalsen ugjennomtrengelig for sædceller uten at den påvirker hormonsystemet. Den er ikke så sikker som Cerazette, men du er som sagt neppe fruktbar. Med Conludag kan du bedre ha oversikt over dine blødninger. Verken Cerazette eller Conludag har betydning ved diabetes. Ingen av pillene gir økt risiko for kreft, i teorien skulle Cerazette redusere risiko for eggstokkreft, men det er usikkert om det er tilfelle når pillen brukes av kvinner som ikke lenger har eggløsning. Sterilisering har ingen negative effekter, men det er ventetid og det koster ca 6.000 kr, så kan det betale seg i din alder? Det virker ikke innpå hormoner, overgangsalder etc. Da ville jeg heller ha forslått en hormonspiral (Mirena) som også kan brukes, hvis du skulle ønske å bruke østrogen i overgangsalderen, den er fin å kombinere med østrogenplaster eller tabletter. Fikk du svar på alle dine spørsmål? Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398005-p-pillebruk-og-overgangsalder/#findComment-3534874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.