Gå til innhold

MR og MS

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg har hatt to episoder hvor jeg fikk redusert følelse i begge fotblad. Første gangen klarte jeg knapt å gå (dette var i april 2012) og sist gang for to uker siden (da hadde jeg ingen problemer med å gå). Test av reflekser, refleksbuer, muskelstyrke er normale. Bortsett fra en: Når jeg skal presse fotbladet oppover så skjer det lite eller ingenting. Men dette funnet er kortvarig (varte noen timer sist gang). Alle blodprøver som er tatt er normale, og jeg ble sendt til MR av hjerne og ryggmarg (med kontrast). Bildene ble tatt for å se om jeg har MS. Nå er resultatet fra MR klart, og bildene er helt normale. Men ingen lege har fortalt meg hva det betyr. Betyr det at MS nå er utelukket? Jeg kan legge til at jeg har hatt ME siden 2011, og at første gangen dette fenomenet oppstod var etter en overanstrengelse med snømåkking (ca 6 mnd etter at ME oppstod).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398040-mr-og-ms/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Det finnes ingen enkel test som kan påvise multippel sklerose. Diagnosen blir ofte stilt ved en kombinasjon av sykehistorie, symptomer, blodprøver, prøver av ryggmargsvæsken og MR av hjernen.

MR og spinalvæskeanalyser kan være av betydning når sykdomsbildet alene ikke gir sikkert grunnlag for å stille diagnosen. Disse undersøkelsen hjelper oss også å utelukke andre aktuelle diagnoser. Mitt råd er at du avventer videre symptomer og forholder deg til fastlegen for videre for oppfølging.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398040-mr-og-ms/#findComment-3535086
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Madelenemie

Jeg har hatt to episoder hvor jeg fikk redusert følelse i begge fotblad. Første gangen klarte jeg knapt å gå (dette var i april 2012) og sist gang for to uker siden (da hadde jeg ingen problemer med å gå). Test av reflekser, refleksbuer, muskelstyrke er normale. Bortsett fra en: Når jeg skal presse fotbladet oppover så skjer det lite eller ingenting. Men dette funnet er kortvarig (varte noen timer sist gang). Alle blodprøver som er tatt er normale, og jeg ble sendt til MR av hjerne og ryggmarg (med kontrast). Bildene ble tatt for å se om jeg har MS. Nå er resultatet fra MR klart, og bildene er helt normale. Men ingen lege har fortalt meg hva det betyr. Betyr det at MS nå er utelukket? Jeg kan legge til at jeg har hatt ME siden 2011, og at første gangen dette fenomenet oppstod var etter en overanstrengelse med snømåkking (ca 6 mnd etter at ME oppstod).

Hei!

Jeg har to personer i nær familie med MS. De var plaget av smerter diffuse i mange mange år, samt ekstrem tretthet. Etter at de fikk lammelser, og spasmer, først da fikk de diagnosen MS, hun ene er veldig karakteristisk, men det jeg husker mest var fortvilelsen i de årene før de fikk diagnosen.

Men ingenting vises på blodprøver, så det er en klinisk diagnose man bruker tid og sykehistorie på å sette.

Selv lurer jeg på om det er arvelig?

Har et barn som er blitt brått svært syk, og de finner ikke noe på prøver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398040-mr-og-ms/#findComment-3540131
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...