Gå til innhold

Hvorfor er de magreste produktene dyrest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kroppen ordner stort sett selv opp i dette med kolesterolet. Og det er dessuten vist i undersøkelser at eldre med litt høyt kolesterol lever lenger enn eldre med lavt kolesterol...

Vi har både godt og dårlig kolesterol. Balansen mellom dem tror jeg er viktigere enn total kolesterolet. Kolesterolet er bare en av mange risiko faktorer som øker faren for hjerteinfarkt, så det kan være mange eldre som lever godt med høyt kolesterol. Så får det være opp til hver enkelt hvor mange risikofaktorer de våger å ha.

Anonymous poster hash: b443c...677

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hjertespesialister: Blant annet disse. Kan sikkert finne mange fler om du ønsker det.

http://tidsskriftet.no/article/174167/

http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/kostraad/kostraad-ved-hjerte-og-karsykdommer

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-disease/in-depth/heart-healthy-diet/art-20047702

Enkeltpersoner: I denne sammenheng Bella Dotte som ut fra sin personlige erfaring gir et råd som i verste fall forverrer TSs helse.

Trist: At brukere gir råd som fremmer uhelse.

Bra linker.

Det er min mann som har hatt et lite hjerteinfarkt som gjør at jeg nå må ta skikkelig tak over kostholdet vårt. Men jeg har risikofaktorer selv også, så det er nok nyttig for meg også.

Vi har både godt og dårlig kolesterol. Balansen mellom dem tror jeg er viktigere enn total kolesterolet. Kolesterolet er bare en av mange risiko faktorer som øker faren for hjerteinfarkt, så det kan være mange eldre som lever godt med høyt kolesterol. Så får det være opp til hver enkelt hvor mange risikofaktorer de våger å ha.

Det har du helt rett i. Når man får målt totalkolesterolet på apoteket så sier det tallet egentlig ingenting, det viktige er forholdet mellom det gode og det dårlige kolesterolet. :)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er korrekt. For noen år siden var en svært opptatt kolesterol-ratio - altså forholdet mellom det gunstige HDL og det ugunstige LDL.

I dag er en mer opptatt av å senke LDL så mye som mulig.

Det er særlig tre faktorer som påvirker dette (bortsett fra arv): Kostens sammensetning, trim og inntak av kolesterolsenkende medisiner (statiner).

Det er korrekt. For noen år siden var en svært opptatt kolesterol-ratio - altså forholdet mellom det gunstige HDL og det ugunstige LDL.

I dag er en mer opptatt av å senke LDL så mye som mulig.

Det er særlig tre faktorer som påvirker dette (bortsett fra arv): Kostens sammensetning, trim og inntak av kolesterolsenkende medisiner (statiner).

Hei!

Ja tror alkohol er mer viktig enn man tror.

Men jeg spiser feks selv mye fettrik mat, skikkelig melk, hvis melk, smør, ost m.m.

Mange tynne mennesker gjør akkurat det, vi er veldig lite opptatt og mindre opptatt av Light-lureriet enn,

de småfete, halvfete og andre tykke.

Jeg tror slett ikke løsningen ligger ikke lett-produkter, men i å spise med fornuften.

Dvs spise sunt fett, spise mye fisk og mindre kjøtt.

Da kan man egentlig kose seg med fett, om man liker det, fordi kostholdet totalt sett består av grønnsaker, og kilder med mye umettet fett.

Jeg dynker salaten i olivenoljer og med andre oljer og jeg liker fete næringsmidler, jeg er tynn, har lavt kollesterol, lavt blodtrykk, og ingen annlegg til å legge på meg.

Det er ikke fett som er avgjørende, men type fett og kosten forøvrig, jeg mener at et ligt kosthold på cola zero, og lightprodukter bare er et bedrag, spis sunt og godt, men uten overdrivelser,

Jeg ser ikke tykkere mennesker enn de som går rundt med sine lightprodukter og lurer kroppen og hjernen til å pøse ut insulin, uten grunn, klart man legger på seg av sånnn livsstil.

AnonymBruker

Hei!

Ja tror alkohol er mer viktig enn man tror.

Men jeg spiser feks selv mye fettrik mat, skikkelig melk, hvis melk, smør, ost m.m.

Mange tynne mennesker gjør akkurat det, vi er veldig lite opptatt og mindre opptatt av Light-lureriet enn,

de småfete, halvfete og andre tykke.

Jeg tror slett ikke løsningen ligger ikke lett-produkter, men i å spise med fornuften.

Dvs spise sunt fett, spise mye fisk og mindre kjøtt.

Da kan man egentlig kose seg med fett, om man liker det, fordi kostholdet totalt sett består av grønnsaker, og kilder med mye umettet fett.

Jeg dynker salaten i olivenoljer og med andre oljer og jeg liker fete næringsmidler, jeg er tynn, har lavt kollesterol, lavt blodtrykk, og ingen annlegg til å legge på meg.

Det er ikke fett som er avgjørende, men type fett og kosten forøvrig, jeg mener at et ligt kosthold på cola zero, og lightprodukter bare er et bedrag, spis sunt og godt, men uten overdrivelser,

Jeg ser ikke tykkere mennesker enn de som går rundt med sine lightprodukter og lurer kroppen og hjernen til å pøse ut insulin, uten grunn, klart man legger på seg av sånnn livsstil.

Det finnes 2 typer lettprodukter. Det ene reduserer fettet, og det andre erstatter sukker med kunstig søtningstoff. Det første er nyttig, spesielt for de med risiko for hjerte og karsykdommer. Samtidig som en bør passe på at det meste av fettet en får i seg er av det sunne fettet. Det andre kan vi med fordel begrense, men ikke erstatte det med vanlig sukker. Drikke vann istedenfor cola light osv.

Det at de er tykke de som er opptatt av lightprodukter tror jeg nok er på grunn av at det er de som har anlegg for å legge på seg som blir opptatt med det, og ikke at det er på grunn av light produktene de legger på seg.

Annonse

Det finnes 2 typer lettprodukter. Det ene reduserer fettet, og det andre erstatter sukker med kunstig søtningstoff. Det første er nyttig, spesielt for de med risiko for hjerte og karsykdommer. Samtidig som en bør passe på at det meste av fettet en får i seg er av det sunne fettet. Det andre kan vi med fordel begrense, men ikke erstatte det med vanlig sukker. Drikke vann istedenfor cola light osv.

Det at de er tykke de som er opptatt av lightprodukter tror jeg nok er på grunn av at det er de som har anlegg for å legge på seg som blir opptatt med det, og ikke at det er på grunn av light produktene de legger på seg.

Hei!

Ok

Men saken er at mange tykke gjennom sine lightproduktlivsstil, "lurer" hjernen og kroppen til å tro at det er noe med næring den får. Så stimuleres insulinproduksjon og utslipp, og høye nivåer av fritt insulin legger man på seg av, så kommer det bare "juks", ingen næring, (dvs fett eller glukose) men bare tull.

Ikke noe sted i verden er man fetere og mer usunn enn i USA, der lever de på sukker og fettkilder som er enda forbudte hos oss, og godt er det. Man blir bare tykere av lettprodukter, det er et gedigent lureri.

for å være slank må bare bruke fornuften, men har man i tillegg forbrenning og metabolisme på sin side, trenger man ikke en gang mye av den, i vertfall ikke for å holde seg slank, men etter som jeg har blitt eldre har jeg merket en ørliten tendens til at jeg trenger mindre næring, noe jeg tenker bevisst på, dvs og aldri lar meg friste av søtsaker rundt kassene. De legger der ofte ting jeg liker godt, feks salt lakris , blå kick, men jeg kjøper det aldri/sjelden, fordi det ikke står på handlelisten. Noen ganger tenker jeg sånn " søren, at jeg glemmer skrive det opp", for er det ikke skrevet opp, kjøper jeg det ikke.

Må prøve å få redusert fettet, spesielt det farligste, samtidig som jeg må redusere pengeforbruket. Da er det frustrerende og ta den magrest osten for så å finne ut at den er mye dyrere. Dette synes jeg gjelder mange matvarer. Det var mye snakk om å ta bort moms på frukt og grønnsaker, men de burde kanskje se litt på dette også.

Er det noen som har en fornuftig forklaring hvorfor de magreste og sunneste produktene ofte er dyrest? Er de dyrere å produsere?Anonymous poster hash: b443c...677

Kiwi har satt ned prisene på nøkkelhullmat. Skummet melk er billigere enn lettmelk F.eks. Du kan gå inn på en nettside å sjekke prisene på dagligvarebutikkene. Husker ikke helt hva den het men søk på priser dagligvarebutikk på Google. Rema 1000 og Kiwi kommer alltid best ut i test. Meny og ICA er dyre. Synnøve Finden gulrot er billigere enn Norvegia. Lett gulost smaker ikke bra. Da ville jeg heller valgt Philadelphia lettast eller magerost med agurkskiver på. Endret av tjohei1

Enig i det meste her, men ofte ser man to utgaver av en vare med samme mengde protein, der den eneste forskjellen er at den ene har mer fett enn den andre, og den med mest fett er alltid dyrest. Hvorfor det, for med mer fett får man jo mer for pengene? Nettopp av den grunn velger jeg alltid den varianten med mest fett, når proteininnholdet er likt eller tilbærmet likt. (Bortsett fra når jeg bommer og har valgt lettvarianten uforvarende.)

Går du på lavkarbo?

AnonymBruker

Kiwi har satt ned prisene på nøkkelhullmat. Skummet melk er billigere enn lettmelk F.eks. Du kan gå inn på en nettside å sjekke prisene på dagligvarebutikkene. Husker ikke helt hva den het men søk på priser dagligvarebutikk på Google. Rema 1000 og Kiwi kommer alltid best ut i test. Meny og ICA er dyre. Synnøve Finden gulrot er billigere enn Norvegia. Lett gulost smaker ikke bra. Da ville jeg heller valgt Philadelphia lettast eller magerost med agurkskiver på.

Takk for mange gode tips. Nettsiden du kan finne prisene på var veldig bra. Jeg hadde begynt å samle på kassalappene for å lage et regneark med priser fra der jeg handler. Men nå slipper jeg det, samtidig som det hele tiden er oppdatert. Det finnes kanskje nettsider der du kan finne ut hva de forskjellige varere inneholder også. F.eks er vanlig kaviar ca. dobbel så dyr som den billige, og da hadde det vært greit å finne ut om det er forskjell på hvor hjertevennlig de er. Jeg mener å ha hørt at billig produkter ofte inneholder mer av det dårlige fettet, men vet ikke om det stemmer. Jeg blir forvirret i jungelen over hva som er bra og hva som er dårlig.

Nøkkelhull er svindel og kaviar er nummeret før nugatti. 

Går du på lavkarbo?

Nei, men noe karboredusert blir det av seg selv når jeg vil redusere kaloriene men beholde smaken. Synes jeg er ganske moderat på alle vis. Ligger på ca 20% protein, 30% karbo, 50% fett. Mye frukt, grønt, nøtter, egg, melkeprodukter, fet fisk, knekkebrød, dessuten potet, pasta, ris, gryn, kjøtt, smør/oljer. Mest mulig laget fra bunnen (av meg! Skikkelig mestringsfølelse at det smaker så godt). Av og til is, sjokolade, potetgull, pizza osv. 

Endret av Bella Dotte

Nøkkelhull er svindel og kaviar er nummeret før nugatti.

Nei, men noe karboredusert blir det av seg selv når jeg vil redusere kaloriene men beholde smaken. Synes jeg er ganske moderat på alle vis. Ligger på ca 20% protein, 30% karbo, 50% fett. Mye frukt, grønt, nøtter, egg, melkeprodukter, fet fisk, knekkebrød, dessuten potet, pasta, ris, gryn, kjøtt, smør/oljer. Mest mulig laget fra bunnen (av meg! Skikkelig mestringsfølelse at det smaker så godt). Av og til is, sjokolade, potetgull, pizza osv.

Noen oppskrifter du vil dele? Pizza, is og sjokolade laget fra bunn av høres interessant ut. Endret av tjohei1

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...