Gjest Anonym bruker Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Hei! Jeg er snart 42 år gammel og ønsker meg barn. Jeg har en kjæreste som er 41 år gammel. Han steriliserte seg i begynnelsen av mars, fordi han har ett barn fra et tidligere samboerskap og ønsker seg ikke flere barn. Operasjonen fant sted da vi ikke var sammen. Vi gikk fra hverandre i fjor og nå er vi sammen igjen. Han nekter ikke å få barn sammen med meg nå. Det var ikke av denne grunnen vi skiltes i fjor. Han sier at graviditeten er mulig i løpet av tre måneder etter steriliseringen, det vil si at vi har en sjanse i april og en sjanse i mai. Etterpå er han steril. Jeg er i tvil om han vil reopereres, og hvis han gjør det, er det en liten sjanse for å bli gravid. Problemet er at jeg har vært mye stresset på grunn av denne nyheten. Jeg fikk dessverre små blødninger i stedet en normal menstruasjon som skulle komme den 10-11. april. Jeg hadde akkurat det samme problemet i september i fjor. Da var jeg hos en gynekolog og fikk tabletter som stopper blødninger. Tablettene heter Cyklokapron 500 mg. Akkurat nå har jeg samme symptomer som jeg hadde i fjor: små brunaktige blødninger og svimmel. I dag begynte jeg å ta Cyklokapron for å stoppe disse blødningene. De kan jo vare til neste menstruasjon. Slik var det iallfall forrige gang. Spørsmålet mitt er om jeg får en normal eggløsning i denne syklusen, hvis blødninger avsluttes om 3-4 dager? Kan en slik unormal menstruasjon og medisin påvirke graviditeten og som følge av dette kan barnet få alvorlige sykdommer? Jeg ønsker meg et friskt barn og jeg vil gjerne vente med å bli gravid til et bedre tidspunkt, men dessverre virker tiden mot meg og kjæresten min. Vi har maks bare to forsøk. Hva vil du anbefale? Skal jeg vente til neste menstruasjon i mai og så prøve å bli gravid da eller jeg kan også benytte sjansen i april? Annen informasjon: Jeg har ingen barn. Syklusen min varer ca. 24 dager, menstruasjon er 7 dager (to dager med små dropper, så normal menstruasjon som avsluttes med 2 dager med små blødninger). Siste samleie (og eneste i syklusen) var den 5. april om kvelden. Forrige menstruasjon startet den 18. mars og var normal. Graviditetstest ble tatt i morges den 15. april og var negativ. Jeg er frisk, ikke overvektig, røyker ikke. Har ikke alvorlig sykdommer. Bruker ikke medisin. Takk for ditt svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398110-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-gravid-etter-en-uregelmessig-menstruasjon-i-samme-m%C3%A5ned/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 For å ta det med din partner først. Det er riktig at man skal være ‘forsiktig’ etter en sterilisering, men det betyr langt ifra at det er sædceller i tre måneder og at de fungerer. Jeg vil foreslå at dere raskest mulig tar kontakt med en klinikk for barnløshet (det må være i privat regi) og får en sædprøve analysert. Er det sædceller til stede må dere undersøke mulighet for å nedfryse sæd. Det er også mulig å ta sædceller ut direkte fra testikkelen ved punksjon og befrukte i et prøverørsforsøk. Men det må altså skje i privat regi. Så var det deg og dine blødninger. Uregelmessigheten skyldes nok mer din alder enn stress. Syklus er på 24 dager, altså litt kort, og det er første tegn på at overgangsalderen nærmer seg. Neste fase er at en normal menstruasjon uteblir, og det kan være tilfelle hos deg, at du ikke har hatt eggløsning og derfor ikke har hatt en normal menstruasjon, men bare småblødninger. Her hjelper cyklokapron ikke, det skal brukes for å dempe en rikelig blødning. Det kan du slutte med. Du bør få foretatt en hormonanalyse, spesielt måling av AMH (Anti-Müllersk-Hormon), og dessuten FSH. Det kan si noe om din mulighet for å kunne bli gravid. Hvis det vurderes å være en mulighet kan eggløsning settes i gang med pergotime og du kan bli inseminert på rett tidspunkt med din manns sæd, enten ved samleie (om det var tilstrekkelig med sædceller, noe jeg tviler på) eller med den frosne sæd (om det ble oppbevart). Hvis det ikke var mulig å påvise sædceller er eneste mulighet ICSI-metoden hvor sædcelle hentes ut fra testikkelen for kunstig befruktning av egg som er hentet ut av din eggstokk etter stimulering med hormoner. Til dine konkrete spørsmål: • Det er ikke mulig å si noe om når du får eller om du får en normal syklus fremover • En unormal syklus som du beskriver, skyldes sannsynligvis fravær av eggløsning og da blir man ikke gravid. • Risiko for å få et barn med kromosomfeil øker med alderen, men skulle du bli gravid er det mulig å få spesialundersøkelse, evt fostervannsprøve. Altså, ta snarest kontakt med et privat senter for infertilitet for utredning og rådgivning. Det er mitt råd. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398110-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-gravid-etter-en-uregelmessig-menstruasjon-i-samme-m%C3%A5ned/#findComment-3535443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 For å ta det med din partner først. Det er riktig at man skal være ‘forsiktig’ etter en sterilisering, men det betyr langt ifra at det er sædceller i tre måneder og at de fungerer. Jeg vil foreslå at dere raskest mulig tar kontakt med en klinikk for barnløshet (det må være i privat regi) og får en sædprøve analysert. Er det sædceller til stede må dere undersøke mulighet for å nedfryse sæd. Det er også mulig å ta sædceller ut direkte fra testikkelen ved punksjon og befrukte i et prøverørsforsøk. Men det må altså skje i privat regi. Så var det deg og dine blødninger. Uregelmessigheten skyldes nok mer din alder enn stress. Syklus er på 24 dager, altså litt kort, og det er første tegn på at overgangsalderen nærmer seg. Neste fase er at en normal menstruasjon uteblir, og det kan være tilfelle hos deg, at du ikke har hatt eggløsning og derfor ikke har hatt en normal menstruasjon, men bare småblødninger. Her hjelper cyklokapron ikke, det skal brukes for å dempe en rikelig blødning. Det kan du slutte med. Du bør få foretatt en hormonanalyse, spesielt måling av AMH (Anti-Müllersk-Hormon), og dessuten FSH. Det kan si noe om din mulighet for å kunne bli gravid. Hvis det vurderes å være en mulighet kan eggløsning settes i gang med pergotime og du kan bli inseminert på rett tidspunkt med din manns sæd, enten ved samleie (om det var tilstrekkelig med sædceller, noe jeg tviler på) eller med den frosne sæd (om det ble oppbevart). Hvis det ikke var mulig å påvise sædceller er eneste mulighet ICSI-metoden hvor sædcelle hentes ut fra testikkelen for kunstig befruktning av egg som er hentet ut av din eggstokk etter stimulering med hormoner. Til dine konkrete spørsmål: • Det er ikke mulig å si noe om når du får eller om du får en normal syklus fremover • En unormal syklus som du beskriver, skyldes sannsynligvis fravær av eggløsning og da blir man ikke gravid. • Risiko for å få et barn med kromosomfeil øker med alderen, men skulle du bli gravid er det mulig å få spesialundersøkelse, evt fostervannsprøve. Altså, ta snarest kontakt med et privat senter for infertilitet for utredning og rådgivning. Det er mitt råd. Vennlig hilsen Mette H Moen Hei igjen og takk for svaret! Jeg var kanskje litt uklar i min beskjed. I fjor september gikk jeg gjennom en stressituasjon og derfor fikk jeg små blødninger i stedet en normal menstruasjon. Akkurat det samme skjedde det nå, i april. Jeg var stresset. Ellers har jeg alltid normale menstruasjoner, men jeg innrømmer at de ble for korte i det siste året. Mvh. S. Anonymous poster hash: 7a044...fd1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398110-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-gravid-etter-en-uregelmessig-menstruasjon-i-samme-m%C3%A5ned/#findComment-3535454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Hva med å innse at naturen har gått sin gang, han har nettopp sterilisert seg (for så å ville ha barn noen uker etterpå??) og sjansen for et friskt barn blir stadig mindre om dere i det hele tatt skulle være så heldige å bli gravide? Bli gjerne sur på meg, men dette er min mening. Jeg synes ikke det offentlige skal bruke penger på at folk som har sterilisert seg skal få barn igjen. Ja, jeg er sterilisert selv. Mitt forslag er å slå dere til ro med det og nyte hverandre og den friheten en barnløs tilværelse gir istedet. Evt. snuse på adopsjon eller fosterhjem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398110-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-gravid-etter-en-uregelmessig-menstruasjon-i-samme-m%C3%A5ned/#findComment-3535466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.