Gå til innhold

Uføretrygd

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Er 60 % ufør og situasjonen har nå blitt slik at jeg må søke om ytterligere mer uføretrygd. Har fått enda en diagnose å forholde meg til og som gjør ting enda vanskeligere å fungerer i jobb. Det jeg lurer på er om jeg søker 100 % uføretrygd og får innvilget dette. Kan jeg da ha en liten jobb ved siden av som jeg kan styre mer selv , eller bør jeg søke f.eks. 80 % uføre for å ikke helt utelukke at jeg kan jobb litt ? Det finnes ingen medisinske tiltak som kan gjøre at situasjonen kan bedre seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398332-uf%C3%B8retrygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 60 % ufør og situasjonen har nå blitt slik at jeg må søke om ytterligere mer uføretrygd. Har fått enda en diagnose å forholde meg til og som gjør ting enda vanskeligere å fungerer i jobb. Det jeg lurer på er om jeg søker 100 % uføretrygd og får innvilget dette. Kan jeg da ha en liten jobb ved siden av som jeg kan styre mer selv , eller bør jeg søke f.eks. 80 % uføre for å ikke helt utelukke at jeg kan jobb litt ? Det finnes ingen medisinske tiltak som kan gjøre at situasjonen kan bedre seg.

Det skal visstnok bli lettere å kombinere jobb og uføretrygd fra neste år.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398332-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3537505
Del på andre sider

Advokat Henrik Jensen

Spørsmålet ditt gjelder hvor mye det er å lov å tjene ved siden av uførepensjonen.

Det første året du mottar hel (100 prosent) uførepensjon, vil uføregraden bli redusert i takt med eventuell arbeidsinntekt (pensjonsgivende inntekt). Når det har gått mer enn ett år siden vedtaket om uførepensjon, kan du ha en arbeidsinntekt på inntil ett grunnbeløp (kalt friinntekt) før uføregraden blir redusert. Grunnbeløpet er fra 1.5.2013 på 85 245 kroner. Dette beløpet justeres årlig.

Dersom du har gradert uførepensjon, for eksempel 80 %, fastsetter NAV hvor stor framtidig arbeidsinntekt (pensjonsgivende inntekt) du kan ha. Uførepensjonen og pensjonsgivende inntekt kan til sammen ikke overstige fastsatt inntektsnivå før uførhet. Inntektsnivå før uførhet fastsettes i henhold til bestemmelsene i folketrygdloven § 12-7 andre og tredje ledd. For arbeidstakere vil inntektsnivå før uførhet som regel tilsvare vedkommendes normale inntekt før uføretidspunktet. Dersom denne inntekten var redusert på grunn av varig sykdom, skade eller lyte skal det korrigeres for dette.

Hilsen Henrik A. Jensen, advokat (H)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398332-uf%C3%B8retrygd/#findComment-3538160
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...