Gå til innhold

Graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg ønsker å forsøke å bli gravid ved neste eggløsning, som er om ca. en uke. Forrige menstruasjon startet for ca. en uke siden. Den siste tiden har det vært flere sammenhenger hvor jeg har drukket alkohol (fra 1 til 5/6 enheter) og i de kommende dagene vil det kunne bli det samme. Fra og med eggløsningstidspunktet har jeg tenkt å være totalt avholdende fra alkohol. Men jeg lurer på om alkohol kan påvirke fosteret negativt dersom den konsumeres i tiden mellom siste menstruasjon og unnfangelsen? Mener å ha lest om at et visst konsum av alkohol over tid kan føre til at et spesielt stoff/hormon etc. stiger og at dette er uheldig og at det vil ta noen uker før det har sunket til normalt nivå. Jeg husker ikke hva dette het og jeg vet heller ikke om mitt alkoholkonsum er stort nok til at dette kan ha noe å si. Men kan du likevel skrive litt om dette, samt ca. hvor mye alkohol som kan medføre endring i dette stoffet/hormonet. Og om hvordan dette kan påvirke fosteret som blir unnfanget i etterkant av alkoholinntaket? Dersom det er uheldig for fosteret at jeg har drukket alkohol mellom siste menstruasjon og unnfangelsen, ønsker jeg å vente til neste periode med å forsøke å bli gravid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398364-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er ikke kjent med at alkohol fremkaller et stoff som oppsamles i kroppen. Det meste du drikker på en dag er altså 5-6 enheter, og de er ute av kroppen i løpet av 8-10 timer. Alkoholen kan derfor ikke påvirke et foster som ikke er dannet. Hvis du ikke drikker etter eggløsning skulle det være trygt. Vi vet ikke om det er en grense for hva et foster tåler, derfor anbefales total avholdenhet. Du husker å ta folattabletter? Husk at det kan ta noen måneder før du blir gravid og husk at det er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen at man kan bli gravid, samleie 2-3 ganger i denne perioden er optimalt. Lykke til med forsøket. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398364-graviditet/#findComment-3537998
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...