Gå til innhold

Bryr du deg om Northug-"skandalen"?

17 stemmer

1. 1. Bryr du deg?

• Klart jeg bryr meg, dette er viktige saker
      4
    • Jeg bryr meg, fordi jeg liker grafs
      2
    • Jeg bryr meg ikke om grafs
      8
    • Jeg irriterer meg over grafs
      3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

10

• tonie

8

• Lillemus

4

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Nånånånå, se her! For mange smileys til at jeg tror på deg. Jeg greide å erte deg opp denne gangen. Hah.   :)

Det var ikke meningen at du skulle tro meg - det var meningen at du skulle skjønne at jeg ikke trodde på den karmagreia... Så nei, jeg er dessverre ikke "oppertet" :-)

Tja, jeg ser ned på alle som fyllekjører, at han gjør det er hverken bedre eller værre enn når andre har gjort det.

Stakk av etter ulykken gjorde han og. 'Asshole' ville jeg tenkt om det var en liten bisetning i nyehtene om en elelr annen kar som hadde fyllekjørt, crashed og prøvd stikki av.

Så, Northug: Asshole. Du og andre som fyllekjører. Faen til respektløs holdning, risikere andres liv på den måten der.

Alt mediestyret rundt det : couldn't care less. Jeg skiller ikke på hatemakeren og kongen.

Svarer litt vilkårlig i tråden her, men er enig med deg. Jeg tenker at (med forbehold om at jeg ikke har fulgt saken i media i særlig grad og Northug ikke er dømt):

Fyllekjøring er ikke greit uansett hvem eller hvorfor.

Fyllekjøring i stor hastighet i sentrum av tettbygde strøk (må ha vært stor fart for å totalvrake en ny Audi?) er desto verre.

Å stikke av fra åstedet og prøve å "naile" en yngre kompis er graverende, tenker jeg.

Ser at det er oppretta støttegrupper bl.a på Facebook for Northug, og enkelte uttaler at "Vi kan ikke nekte han å gå på ski for han er så god" - til og med i leserinnlegg i min lokalavis milevis fra Trøndelag. Det er ikke et spørsmål om å nekte noen å konkurrere, ei heller at "vi vanlige dødelige" ikke begår feil. Northug må ta sin straff som alle andre. 

Det er ikke meir eller mindre synd på han fordi han er en "offentlig" person. Vi kan forstå, forklare, støtte og synes synd på opp og ned og i mente, men ikke forsvare handlingene. Det sagt ønsker jeg alt godt for Northug, altså.

Fyllekjøring i stor hastighet i sentrum av tettbygde strøk (må ha vært stor fart for å totalvrake en ny Audi?) er desto verre.

Jeg forsvarer ikke fyllekjøring på noen som helst måte, men nye biler totalvrakes mye lettere enn gamle biler. De er laget slik at resten av bilen skal ta så mye som overhodet mulig av støyten, mens kupeen skal være så uskadd som mulig. Når det er sagt holdt han ikke akkurat fartsgrensa med de skadene nei, den totalvrakes ikke på den måten i 40 km/t...

Annonse

AnonymBruker

Fyllekjøring synes jeg absolutt ikke noe om. Men det er nok flere enn vi aner som har kjørt med promille. Kanskje ikke rett fra fest, men for tidlig morgenen etter. 

Promillekjøring bør absolutt straffes, for alle, uansett. Men noen slipper unna  http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/sorenskriver-hadde-2-98-i-promille-slipper-fengsel/a/10106950/

Men jeg synes hetsen av han i media har tatt helt av. Mange som sitter på sin høye hest og slenger utrolig mye dritt i diskusjonsforum også. Og ja, jeg er også mot fyllekjøring, i aller høyeste grad. 

Og som Northug også har uttalt, han er klar for å ta sin straff, og har innrømmet at han gjorde noe utrolig galt, og angrer på dette, at han kunne være så utrolig dum. Men ang det å stikke av, det er lett å si at vi ikke ville gjort det, men vi ser at det skjer, og vi vet heller ikke hvordan vi ville reagert i sjokk/panikk. Dessuten hadde kameraten bedt han løpe har jeg lest. Men så klart, det var hans valg. 

Han står fram som en synder og angrer dette. Så når han har tatt sin straff må han også kunne starte med blanke ark på dette området. 

Og ja, jeg håper han kommer tilbake i skisporet, for han har tilført langrennsporten mye

Anonymous poster hash: 45259...08d

Ellers vet jeg knapt hvem Nortug er, skiløper tror jeg? Har andre ting å bruke tida på, livet er for kort til å vie det til se&hør.

Å du tøffen :D  :P Det er vel heller Se &hør som ER lektyren om du ikke har fått med deg hvem Northug er. Jeg er ikke interessert i å se/ lese om langrenn jeg heller, men det har vært umulig å åpne en norsk avis/ nettavis de siste vintrene uten å finne en overskrift om Northug. 

Endret av Kayia

Å du tøffen :D  :P Det er vel heller Se &hør som ER lektyren om du ikke har fått med deg hvem Northug er. Jeg er ikke interessert i å se/ lese om langrenn jeg heller, men det har vært umulig å åpne en norsk avis/ nettavis de siste vintrene uten å finne en overskrift om Northug. 

Tulledame, jeg foretrekket helt annen lektyre vet du ;) Har ellers et mentalt filter mot sport og kjendisnyheter så hjernen min sender slik info rett i søplekassa.

Annonse

Madelenemie

Jeg skal være så ærlig at jeg i grunnen kan skrive under på den ;)

Har aldri likt fyren...så da hadde det vært for mye forlangt at jeg skulle støtte ham nå....

:-)

Min mann syns han er så ekkel, han sier hovmodig.

Han følger med i sport og det gjør ikke jeg, så mulig der er noe av forklaringen.

Men jeg ser jo overskriftene i avisene, av og til, men de tenker jeg ofte jo er tatt ut av sin sammenheng, men tydeligvis er ikke min mann alene om å ikke like han.

Gjest Gargamel

Jeg ha alltid likt ham. Jeg synes det er kjedelig med idrettsfolk med kurs i medie-håndtering som bare lirer av seg de samme politisk korrekte standardfrasene.

Sport skal være underholdning, og det blir morsommere med litt temperatur og dissing av motstanderne.

Jeg liker selvfølgelig ikke fyllekjøringa. Da falt han i kurs hos meg.

AnonymBruker

Jeg ha alltid likt ham. Jeg synes det er kjedelig med idrettsfolk med kurs i medie-håndtering som bare lirer av seg de samme politisk korrekte standardfrasene.

Sport skal være underholdning, og det blir morsommere med litt temperatur og dissing av motstanderne.

Jeg liker selvfølgelig ikke fyllekjøringa. Da falt han i kurs hos meg.

Enig med deg. Han er en spennende sportsutøver, som lager liv og røre rundt seg. 

Men heller ikke jeg støtter fyllekjøring, det er vel ingen som gjør det!

Men jeg støtter heller ikke bilførere som kjører villmann i edru tilstand heller, og ei heller de som kronisk MÅ kjøre alt for fort. 

Men jeg støtter heller ikke denne hetsen og heksejakten av han i media. 

Anonymous poster hash: 45259...08d

Jeg bryr meg ikke veldig om Nortug, men det som irriterer vettet av meg i denne saken er denne iveren så utrolig mange har etter å forsvare han/fyllekjøring. Jeg så ca 100 innlegg om "slutt å hets den stakkars mannen" før jeg så ett eneste som kunne regnes som hetsing. Jeg er også dritlei av forsvarstaler om at alle kan gjøre feil/tabber. Jada, å feile er menneskelig, men fyllekjøring er i en egen kategori av å bæsje på leggen og er IKKE noe alle "bare kan ramle borti". Selve fyllekjøringen bagatelliseres så heftig at jeg faktisk får høyt blodtrykk av å tenke på det. "Hadde det vært din bror, hadde du ikke tatt sånn på vei" (husker ikke ordlyden nøyaktig). Jeg lover at hadde en av brødrene mine fyllekjørt, hadde jeg ikke vært nådig, ikke litt engang. Ganske sikkert hadde jeg aldri sett opp til han på samme måte igjen heller, ikke på sabla lange tider, kanskje aldri. Det er forskjell på fyllekjøring og å glemme å låse ytterdøra, som er en tabbe jeg anser som sannsynlig at de fleste kan gjøre én gang eller flere i løpet av livet.

Nortug får stå for det han har gjort, og det har han visstnok planlagt å gjøre, så han om det. Det er denne bagatelliseringen jeg får hikke av.

Jeg bryr meg ikke veldig om Nortug, men det som irriterer vettet av meg i denne saken er denne iveren så utrolig mange har etter å forsvare han/fyllekjøring.

Det er vel ingen som har forsvart fyllekjøringen, men mange har advart mot å starte en heksejakt og jakte i flokk. Også kjente personer er "bare" mennesker, og mange husker hvordan en annen medievant og æreskjær person (Tore Tønne) reagerte på det massive mediepresset.

Man må altså skille mellom snørr og bart her, og det å mane til ro er ikke det samme som å forsvare handlingen.

Endret av Kayia

Jeg synes fyllekjøring er ille, men jeg tror det Northug går gjennom nå er verre enn det den vanlige fyllekjøreren opplever. En vanlig fyllekjører slipper å få forbrytelsen sin omtalt i innland og utland med fullt navn og alle detaljer. Han trenger "bare" å forholde seg til straffen, konsekvensene det kan få for jobben, skammen og fordømmelsen fra slekt, venner og kanskje nærmiljøet. Han kan ta straffen sin, skjerpe seg og gå videre, mens Northug vil oppleve at alt han gjør i veldig lang tid framover linkes til fyllekjøringen. Han har tapt ansikt fullstendig, og millioner av mennesker vet hva han har gjort. Jeg vil tro det koster å reise seg etter noe sånt, og derfor synes jeg det er godt å se at han ikke bare møtes med fordømmelse men også med støtte. Det er ikke å bagatellisere det han har gjort.

Jeg synes fyllekjøring er ille, men jeg tror det Northug går gjennom nå er verre enn det den vanlige fyllekjøreren opplever. En vanlig fyllekjører slipper å få forbrytelsen sin omtalt i innland og utland med fullt navn og alle detaljer.

Det er nå en gang sånn at folk som utnytter kjendistilværelsen til fulle også må godta at det kan svinge begge veier, og at ting blir blåst opp når noe sånt som dette skjer. De kan ikke velge rampelyset og vandre rundt med høy sigarføring i medvind og tro at de slipper unna når de så til de grader bæsjer på leggen. Det er en GRUNN til at han sikkert opplever dette verre enn andre fyllekjørere, og det er han selv som har valgt rampelyset. Og det i MYE større grad enn de fleste skiløpere. Og nå ser han altså baksiden av medaljen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...