Gå til innhold

Nye bursdagstrender - pølse og bløtkake holder ikke lenger!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nu for tiden går det helt over stag i børnebusdagene! Er vi blitt for rike her i landet? Hva med de som ikke har råd til slike utskeielser?

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Voksen-luksus-7544947.html#.U2qPpWqSzD4

Barnebursdag er ikke hva det en gang var. Her får syvåringer ansiktsmaske, termobad, neglelakk - og litt sminke.

Musikken er dempet og avslappende, stearinlysene er tent. Ti jenteføtter hvirvler inn i spa-behandlingsrommet. En av jentene knipser lekent borti en opphengt ballong, før hun og de andre styrter bort til manikyrbordet der 21 forskjellige farger neglelakk står oppstilt.

Midt på gulvet står en behandlingsbenk dekket av hvite håndklær. Bursdagsbarnet Josefine er førstemann, hun krabber opp på benken, blir liggende med store, åpne øyne mot taket. Amdam finner frem noen malerpensler, dypper dem i en bolle med rosa ansiktsmaske, som barna synes lukter godteri.

Før i tiden ble dagen feiret med påsmurte rundstykker sammen med familien. På 70-tallet kom valget mellom hotdog, hjemmelaget pizza og noen få venner. En hjemmebakt kake med lys på. Så tegnet vi hale på grisen og avsluttet festen med hektiske kinn mens vi fikset opp en enkelt twist eller liten godepose bak et forheng.

Ved tusenårsskiftet skjedde det noe med bursdagene. De este ut. Kaken ble til både cupcakes og brownies, antall inviterte tok av og selskapene begynte å overgå hverandre i tema og opplevelser. Presset på barn og foreldre øke i takt med størrelsen på lommeboken.

Anonymous poster hash: be676...868

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror ikke barn blir lykkeligere med slike selskap i forhold til sjokoladekaken pyntet med seigemenn som ble en fotballbanekake. Papirduk de fikk tegne og skrive på etter maten. Og en film og snop på slutten av selskapet, etter at de hadde sprunget, lekt og hatt det kjekt i lag. Men foreldrene blir mye fattigere slik det nå har utviklet seg.

Jeg synes det er skremmende hvilket press småbarnsforeldre har i dag. Det er greit nok for de med mye penger, men det legger press på de som ikke har økonomi til det.

Anonymous poster hash: 8008c...518

Hjelpes!

Synd at ikke foreldrene forstår at de må ståi mot presset, og heller stå sammen om å lære barna sine å være fornøyd med mindre. Tenk så vanskelig disse får det når de blir voksne, med slike forventninger!

Jeg sier som reklamen: "Det enkleste er ofte det beste".

Det er helt vanvittig. Jeg tror ikke slike foreldre skjønner hvilket press de legger på de andre, spesielt på de foreldrene som ikke har så god råd og ikke har mulighet til å arrangere slike bursdager for sine små.

Jeg er sannelig glad vi er ferdige med barneselskaper altså!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...