Gå til innhold

Er du fordommsfull?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg syns det er en forskell på "skal være" og "er", altså en forskjell på teori og praksis. Man higer etter unikhet, men ender opp kliss lik.

Ja, det kan godt hende at det er tilfellet i mange situasjoner. Imidlertid har jeg også tro på at i mindre samfunn er ikke idealet at man skal være unik, der står konformitet mye sterkere enn i samfunnet for øvrig. Jeg vil også legge til at det kan være stor forskjell på det idealet som finnes i samfunnet om å være unik, og det å være annerledes enn andre. Det er ikke alle forskjeller som godtas som at man er unik. 

Anonymous poster hash: 577dd...4cf

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

24

• AnonymBruker

16

• Kayia

4

• tonie

3

Mest aktive i denne tråden

stjernestøv

Superstrukturerte svar herfra :D

1. Nja, det varierer. På et generellt nivå og når man tar opp noe verdibasert eller abstrakt syns jeg folk virker rause, men i spesifikke diskusjoner på individnivå syns jeg diskusjoner ofte blir navlebeskuende (type skatteinnbetaling, bensinpriser, fordeling av velferdsgoder etc). Dette gjelder både her på dol og ute i den virkelige verden ;)

2. Hva legger du i fordom? Om du tenker fordom som en dom på forhånd, dvs at man har forventninger til at XX mener/ gjør/ liker YY siden vedkommende også mener PP og HH er vel mange fordomsfulle, meg inklusive. Om du mener fordømmende (med forakt som konsekvens) vil nok variasjonen være større.

3. Jeg syns hele samfunnet formidler at man ikke skal være lik jeg? Om man formidlet at det er greit å ikke være eller framstå som så himla unikt tror jeg mange kunne slappet av litt mer.... Syns forøvrig mange som jakter på sitt unike jeg løper i flokk.

4. Nei, ikke skremmende, men jeg kommuniserer (og jobber) bedre med de som ligner meg. I en god diskusjon syns jeg det er artig at folk er helt annerledes, har helt andre erfaringer og meninger enn meg, men jeg er samtidig glad for at min mann og jeg er relatrivt like og har likt verdisett. Det gjør samhandlingen mellom oss enklere og mer forutsigbar, og det er godt og trygt både for oss og jr.

5. Tabuer er det alle steder, også på Karlsøy :P Jeg tror det er rom for mer i Norge enn mange andre steder, men vi kan ikke løpe fra at vi er et lite land i utkanten av verden, befolket med etterkommere av bønder og fiskere. Det har gjort noe med vårt lynne og vår måte å være i verden på. 

Takk for opplysende og strukturerte svar ;)

Jeg mener fordommer i som å dømme på forhånd, hvorfor gjøre det før man kjenner noen?

Jeg har ganske mange fordommer og hadde ikke hatt noe imot at flere var som meg, men jeg pleier å la folk holde på med sitt og ikke si noe om at jeg synes det de driver med er idiotisk. Unntaket er om de maser for mye om mer eller mindre skrullete ideer og overbevisninger og prøver å prakke dem på meg eller andre.

Annonse

stjernestøv

Jeg har ganske mange fordommer og hadde ikke hatt noe imot at flere var som meg, men jeg pleier å la folk holde på med sitt og ikke si noe om at jeg synes det de driver med er idiotisk. Unntaket er om de maser for mye om mer eller mindre skrullete ideer og overbevisninger og prøver å prakke dem på meg eller andre.

Og da hadde det blitt fred i verden...hvis alle var som deg? :P

Nei ikke gøy å bli mast på om noe man ikke tror på, liker ikke å få besøk av Jehovas vitner.

AnonymBruker

Folk som ikke er som deg, har du fordommer mot dem? Annen hudfarge, annen tro, annen legning osv osv?

Kall det gjerne fordommer, men jeg misliker sterkt religiøse fanatiskere, det være seg kristne evangelikere eller fundamentalistiske muslimer.

Anonymous poster hash: 298ec...ecb

stjernestøv

Kall det gjerne fordommer, men jeg misliker sterkt religiøse fanatiskere, det være seg kristne evangelikere eller fundamentalistiske muslimer.

Anonymous poster hash: 298ec...ecb

Bare pga det de tror på, eller fordi de plager deg?

Og da hadde det blitt fred i verden...hvis alle var som deg? :P

Nei ikke gøy å bli mast på om noe man ikke tror på, liker ikke å få besøk av Jehovas vitner.

Jeg er veldig fredelig, så det kan godt være :) Jeg synes det er helt greit å ha noen fordommer. Jeg er særlig full av fordommer mot de som er 100% fordomsfri. De er helt merkelige. Man kan ikke stole på folk som gir tommelen opp for alt.

Annonse

stjernestøv

Jeg er veldig fredelig, så det kan godt være :) Jeg synes det er helt greit å ha noen fordommer. Jeg er særlig full av fordommer mot de som er 100% fordomsfri. De er helt merkelige. Man kan ikke stole på folk som gir tommelen opp for alt.

Det er vel ingen som gir tommelen opp for alt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...