Gå til innhold

Er du fordommsfull?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

24

• AnonymBruker

16

• Kayia

4

• tonie

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg mener fordommer i som å dømme på forhånd, hvorfor gjøre det før man kjenner noen?

Det er en helt menneskelig og naturlig måte å agere på, og det hjelper oss å skille farlige situasjoner fra ufarlige foreksempel. Man er naiv om man tenker at det er et gode for et menneske å stille helt blank i alle situasjoner. Kunnskap og erfaringer hjelper oss å tolke det usagte og ukjente i nye situasjoner, uten at dette betyr at man skal forlese seg eller forstørre det man har lest/ opplevd som skremmende, fremmed eller uforståelig.

stjernestøv

Det er en helt menneskelig og naturlig måte å agere på, og det hjelper oss å skille farlige situasjoner fra ufarlige foreksempel. Man er naiv om man tenker at det er et gode for et menneske å stille helt blank i alle situasjoner. Kunnskap og erfaringer hjelper oss å tolke det usagte og ukjente i nye situasjoner, uten at dette betyr at man skal forlese seg eller forstørre det man har lest/ opplevd som skremmende, fremmed eller uforståelig.

Helt blank er det vel ingen som er?

Helt blank er det vel ingen som er?

Jo, om man hevder å være helt uten fordommer er det jo nettopp det man sier at man er.

Og nei, jeg tror heller ikke at 100% fordomsfrie mennesker finnes, man tenker bare at det høres fint t å si at en ikke har fordommer... ;)

Endret av Kayia
stjernestøv

Jo, om man hevder å være helt uten fordommer er det jo nettopp det man sier at man er.

Og nei, jeg tror heller ikke at 100% fordomsfrie mennesker finnes, man tenker bare at det høres fint t å si at en ikke har fordommer... ;)

Tror ingen hevder det ;)

Men det er fint å stebe etter å ha minst mulig fordommer tror jeg, mange mennesker har for mange fordommer.

Annonse

Madelenemie

Har du inntrykk av at folk ikke ser lenger enn sin egen nesetipp?

At de har fordommer mot alle som ikke er som dem?

Det er ikke rart det blir krig i verden :mellow:

Hvorfor er det så viktig at alle skal være like? Er det ikke nettopp ulikheter som gjør menneskeheten spennende? Er det skremmende når folk ikke er som deg?

Lille Norge, er det rom for alt her?

Hei!

Jeg er nok ikke så fordomsfull

Ser ikke og legger lite merker til sånt som andre ser, jeg hører ordene jeg.

Så jeg er nok av de mindre fordomsfulle, tror det har litt å gjøre med min autisme, tenker først og fremst på mine egne ting, det heter, være i egne tanker/verden.

stjernestøv

Hei!

Jeg er nok ikke så fordomsfull

Ser ikke og legger lite merker til sånt som andre ser, jeg hører ordene jeg.

Så jeg er nok av de mindre fordomsfulle, tror det har litt å gjøre med min autisme, tenker først og fremst på mine egne ting, det heter, være i egne tanker/verden.

Det er bra  :)

Tror folk som har slitt i livet blir mindre dømmende, det er iallefall mitt inntrykk.

Madelenemie

Det er bra  :)

Tror folk som har slitt i livet blir mindre dømmende, det er iallefall mitt inntrykk.

Hei!

Ok.

Det er ikke noe bevisst fra min side, jeg tenker alltid på mitt, og sier det jeg skal si, uten tanke for om det blir godt mottatt, sånt er jo umulig å vite. Dessuten må jeg konsentrere meg om mine tanker, meninger og ord, formidle dem, så må andre tenke på sitt.

Hvis jeg er som mest opptatt av mine egne tanker, syns jeg jo disse er best, andres blir da skurr, unntatt når jeg ikke vet og jegbspør andre om deres mening, da hører jeg godt etter.

Når jeg har tenkt ut noe, hører jeg kun på meg selv, det er på en måte da bestemt/ vedtatt.

Mange syns jeg er sær, det er forunderlig, det er bare fordi jeg ikke har A4 meninger om alt.

Mest er jeg veldig forundret nå, visse mennesker ser ikke at personer har Asperger?? Men de så at jeg hadde det?? Det er komisk.

stjernestøv

Hei!

Ok.

Det er ikke noe bevisst fra min side, jeg tenker alltid på mitt, og sier det jeg skal si, uten tanke for om det blir godt mottatt, sånt er jo umulig å vite. Dessuten må jeg konsentrere meg om mine tanker, meninger og ord, formidle dem, så må andre tenke på sitt.

Hvis jeg er som mest opptatt av mine egne tanker, syns jeg jo disse er best, andres blir da skurr, unntatt når jeg ikke vet og jegbspør andre om deres mening, da hører jeg godt etter.

Når jeg har tenkt ut noe, hører jeg kun på meg selv, det er på en måte da bestemt/ vedtatt.

Mange syns jeg er sær, det er forunderlig, det er bare fordi jeg ikke har A4 meninger om alt.

Mest er jeg veldig forundret nå, visse mennesker ser ikke at personer har Asperger?? Men de så at jeg hadde det?? Det er komisk.

Forstår det at du tenker mer på deg og ditt, og det er jo naturlig når du har asperger. Tror ikke folk går rundt og tenker diagnoser så de kan ikke vite hva det er med folk, de ser bare oppførselen. De som har kunnskap om asperger kan nok se at du har det sikkert.

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en god del fordommer, noen vet jeg ikke at jeg har før jeg er i en situasjon der jeg må ta stilling til den eller den fordommen. Noen ganger sitter skepsisen ganske sterkt, andre ganger ser jeg at fordommen ikke er nyttig og åpner opp. Jeg opplever fordommene som beskyttende for meg og mitt, og er en del av kritisk tenking,og holder meg unna trøbbel.

Noen av mine fordommer (ikke kronologisk):

- Mennesker som heter Ronny

- Menn med store muskler og svarte store tatoveringer på overkroppen

- Generelt menn med flere store svarte tatoveringer på overkroppen (som regel i kombinasjon med andre ting ved mannen som gir dårlig magefølelse)

- Narkomane og alkoholikere (jeg forstår at de ikke har det lett i livet, og at mange er flotte mennesker, men jeg vil ikke invitere de hjem til meg. Her er det en viss forskjell på folk som jeg kjenner fra langt tilbake og hvordan de oppfører seg, men en generell regel er ingen fyll i mitt hus. Da får de dra ett annet sted. 

- Visse bransjer. F.eks. alternativbransjen

Pluss en hel del andre fordommer.

Anonymous poster hash: fbb57...592
Nicklusheletida

Jeg har en god del fordommer, noen vet jeg ikke at jeg har før jeg er i en situasjon der jeg må ta stilling til den eller den fordommen. Noen ganger sitter skepsisen ganske sterkt, andre ganger ser jeg at fordommen ikke er nyttig og åpner opp. Jeg opplever fordommene som beskyttende for meg og mitt, og er en del av kritisk tenking,og holder meg unna trøbbel.

- Generelt menn med flere store svarte tatoveringer på overkroppen (som regel i kombinasjon med andre ting ved mannen som gir dårlig magefølelse)

- Narkomane og alkoholikere (jeg forstår at de ikke har det lett i livet, og at mange er flotte mennesker, men jeg vil ikke invitere de hjem til meg. Her er det en viss forskjell på folk som jeg kjenner fra langt tilbake og hvordan de oppfører seg, men en generell regel er ingen fyll i mitt hus. Da får de dra ett annet sted. 

Nicklusheletida

Godt svart :-) Det er nyttig med litt fordommer. Det gir en beskyttelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...