Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på ultralyd og er så fortvilet. Legen fant ingen hjertelyd enda jeg er nesten 7 uker på vei. Jeg skal tilbake til ny ultralyd etter to uker. Legen sa hun regnet med at jeg måtte ta en abort hvis ikke jeg hadde en spontanabort innen den tid. Jeg har ikke abortert, føler meg tvert i mot veldig gravid; jeg er trøtt, kvalm, reagerer på lukter etc. Syns dessuten at jeg har fått antydningen til mage. Er det en mulighet for at fosteret lever og utvikler seg som det skal? Eller kan jeg like godt slutte å håpe? Usikkerheten er vond.

Fortsetter under...

Uffa meg, dette hørtes leit ut. Jeg har egentlig ingen peiling på dette, men det burdte jo legen ha hatt. Var det kun en sånn lydmaskin eller var det ultralyd(bilde)?

Du kan jo spørre på foreldreforum eller gravid-forum om noen har opplevd det samme?

Hvis det kan være tvil synes jeg du skal be om ultralyd(bilde) for å være sikker.

Føler med deg!

Etter hva jeg husker så begynner hjertet å slå den 42. dagen etter befruktningen og jeg mener at det skal være i uke 7. Det kan godt være at du har vært noen dager for tidlig på UL. Meg ville de ikke sende til UL før i uke 8, slik at vi ikke skulle være i tvil og fosteret var dødt eller ikke (jeg så et hjerte som banket :.))

Jeg syns det er vedlig rart hvis legen din regnet med at fosteret er dødt sånn uten videre før fullgått uke 7 uten at du har hatt blødninger. Jeg har selv for et par år siden opplevd en missed abortion, dvs. fosteret døde og vi fant det ikke ut før 4 uker etterpå). Det jeg husker er at mye av graviditetssymptomene (de få jeg hadde) forsvant rundt det tidpunktet fosteret/embryoet døde. Det høres ikke ut som om det er tilfelle med deg.

Selvfølgelig er det vanskelig å si noe helt sikkert før du har vært til UL igjen, men for meg høres det ut som om du fortsatt er gravid. Jeg vet det er veldig vondt å gå lure på dette og du har min fulle medfølelse.

Hilsen

Trine Endsjø, jordmor

Jeg vil på alle måter prøve å berolige deg med at det strengt tatt ikke er forventet å observere fosterlyd før man er 7 uker på vei. Det er ofte anbefalt å vente med ultralyd til man er 8 uker på vei, nettopp fordi man skal slippe å bli frustrert hvis man ikke finner det bankende hjertet. Kanskje har du kommet litt kortere enn først antatt. Jeg synes ikke det er riktig at du skal gå rundt å være fortvilet i 2 uker før du får klarhet i hvordan situasjonen ligger an. Det går an å ta blodprøver for å sjekke hCG-nivået i blodet, med to dagers mellomrom. Man forventer en fordobling av hCG innen dette tidsrommet, og finner man ikke den ønskede stigningen, kan man selvfølgelig lure på om det har gått galt.

Det går også an å oppsøke en privat gynekolog hvis du vil få en ultralyd undersøkelse litt før de to ukene har gått. Lykke til.

Jeg føler veldig sterkt med deg i denne situasjonen. I -99 hadde jeg en lignende opplevelse. Var til vaginal ultralyd i uke 7. Legen påsto han ikke kunne se noen hjerteaktivitet, mente at jeg skulle komme tilbake 4 dager senere, hvor det skulle tas en ny ultralyd. og deretter avgjøre hva som skulle gjøres, han antydet abort.

Jeg og mannen min kom tilbake på sykehuset etter 4 dager.

Da var det skjedd en alvorlig kommunikasjonssvikt på sykehuset. Jeg var satt opp på operasjonsavd. til abort. Jeg nektet plent å legge meg i sengen før det var tatt en ny ultralyd. Legen ble veldig sur og mente at dette var bortkastet tid, men han måtte bare ta en ny vaginal ultralyd. Jeg har vel aldri sett et menneske forandre seg så totalt som denne legen da han så resultatet av ultralyden.

Jeg ropte rett ut: Der er det jo hjerteaktivitet. Jeg kunne se det lille hjerte slo.

Jeg fikk en liten gutt som idag er 2 år. Og er aktiv som bare det.

Jeg har nok slitt endel med det som skjedde på sykhuset den gangen. Jeg spurte Jordmor om de ville tatt en ultralyd av meg inne på operasjonstuen, og hva de hadde sagt og gjort hvis de hadde utført utskrapningen. Hun svarte da: Hvem hadde orket å fortelle meg at fosteret levde.

Jeg er idag veldig glad for at jeg ikke godtok avgjørelsen om utskrapning.

Bare stå på og forlang en skikkelig undersøkelse sammen med blodprøver.

Håper virkelig det beste for deg. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...