Gå til innhold

Enorme forskjeller i Osloskolen


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

Østlandssendingen kan i dag melde om stor skjevfordeling i midlene til spesialundervisning i Osloskolen. 

 

30.000,- på en skole med 12% elever som har spesialundervisningsvedtak, og 260.000,- på en skole med 4%, er beløpene pr. elev som to ungdomsskoler på hver sin kant av byen får tildelt hvert år.

 

Eksempelvis tilsvarer 260.000,- så godt som en hel assistentstilling pr elev.

 

Denne skjevfordelingen er direkte ekkel! Jeg er ordentlig provosert.

 

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/store-forskjeller-i-osloskolen-1.11702485

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det forbauser meg ikke det minste.

Så kan de sende noen nyutdannede "forskere" til de aktuelle bydelene om noen år og få en ny rapport om hvor dårlig det står til og hvor "delt" byen er.

Samtidig er det veldig viktig å få lagt ned bibliotekene, svømmehallene og fritidsklubbene i de samme bydelene. Det er klart at Nordtvet, Bjerke og Torshov bibliotek må stenge, det fåtall i strøket der som kan lese, får ta banen til den søndagsåpne filialen på Majorstua.

Når alle andre tilbud er nedlagt, er det også enklere å få spritet opp rapporten med noen skumle bilder av ungdom som henger på kjøpesentre eller T-banestasjoner, mens de antakelig pønsker ut nye kriminelle aktiviteter.

Og mens jeg er i gang: Hvorfor er det alltid Lillomarka og Østmarka politikerne skal ta av når de skal eksperimentere med markagrensen? Av alle steder er det nærskogen på Romsås de vil bygge ut aller først, som en test, liksom. Jeg foreslår at de først bygger ut Sørkedalen og evaluerer fra seg der! Hvis det er ønskelig å bruke penger på å "utvikle" Romsås, gi dem til idrettslaget eller noen andre som bor der, og la dem disponere dem selv. Det er ikke boliger i friområdene sine de ønsker seg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det forbauser meg ikke det minste.

Så kan de sende noen nyutdannede "forskere" til de aktuelle bydelene om noen år og få en ny rapport om hvor dårlig det står til og hvor "delt" byen er.

Samtidig er det veldig viktig å få lagt ned bibliotekene, svømmehallene og fritidsklubbene i de samme bydelene. Det er klart at Nordtvet, Bjerke og Torshov bibliotek må stenge, det fåtall i strøket der som kan lese, får ta banen til den søndagsåpne filialen på Majorstua.

Når alle andre tilbud er nedlagt, er det også enklere å få spritet opp rapporten med noen skumle bilder av ungdom som henger på kjøpesentre eller T-banestasjoner, mens de antakelig pønsker ut nye kriminelle aktiviteter.

Og mens jeg er i gang: Hvorfor er det alltid Lillomarka og Østmarka politikerne skal ta av når de skal eksperimentere med markagrensen? Av alle steder er det nærskogen på Romsås de vil bygge ut aller først, som en test, liksom. Jeg foreslår at de først bygger ut Sørkedalen og evaluerer fra seg der! Hvis det er ønskelig å bruke penger på å "utvikle" Romsås, gi dem til idrettslaget eller noen andre som bor der, og la dem disponere dem selv. Det er ikke boliger i friområdene sine de ønsker seg mest.

 

Amen.

 

Laban for president! Eller i det minste ordfører. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til denne ekstreme skjevfordelingen? De som roper høyest får mest? Trynefaktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til denne ekstreme skjevfordelingen? De som roper høyest får mest? Trynefaktor?

Ressursene fordeles ikke pr. elev til "vanlig" spesialundervisning som f.eks. skyldes atferdsproblemer eller behov for ekstra støtte i et fag. Det er bare hvis det foreligger en diagnose at ressursene følger eleven. Midler til "vanlig" spesialundervisning må tas fra den enkelte skoles budsjett. Så dersom hvis såfremt ifall det muligens skulle være en "naturlig" skjevfordeling av behovet ut fra elevgrunnlaget (som igjen kanskje har en ørliten sammenheng med f.eks. boligpriser), blir det nødvendigvis færre kroner pr. elev der behovet er størst.

Så kan man jo lure på hvorfor det er litt større fart i og interesse for utredning av elever med en mulig diagnose, enn av de som "bare" sliter litt faglig (og som selvsagt kan komme til å slite atskillig mer hvis de får seile sin egen sjø i 8 - 10 år, men det er aaaltfor lang tidshorisont for noen politiker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forbauser meg ikke det minste.

Så kan de sende noen nyutdannede "forskere" til de aktuelle bydelene om noen år og få en ny rapport om hvor dårlig det står til og hvor "delt" byen er.

Samtidig er det veldig viktig å få lagt ned bibliotekene, svømmehallene og fritidsklubbene i de samme bydelene. Det er klart at Nordtvet, Bjerke og Torshov bibliotek må stenge, det fåtall i strøket der som kan lese, får ta banen til den søndagsåpne filialen på Majorstua.

Når alle andre tilbud er nedlagt, er det også enklere å få spritet opp rapporten med noen skumle bilder av ungdom som henger på kjøpesentre eller T-banestasjoner, mens de antakelig pønsker ut nye kriminelle aktiviteter.

Og mens jeg er i gang: Hvorfor er det alltid Lillomarka og Østmarka politikerne skal ta av når de skal eksperimentere med markagrensen? Av alle steder er det nærskogen på Romsås de vil bygge ut aller først, som en test, liksom. Jeg foreslår at de først bygger ut Sørkedalen og evaluerer fra seg der! Hvis det er ønskelig å bruke penger på å "utvikle" Romsås, gi dem til idrettslaget eller noen andre som bor der, og la dem disponere dem selv. Det er ikke boliger i friområdene sine de ønsker seg mest.

Laban da, du glemte at alle de problemene som finnes i Oslo Øst skyldes manglende innsats fra foreldrenes side - for ikke å snakke om det altfor lave antallet timer matematikk i skolen. Flere timer i matematikk vil løse alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amen.

Laban for president! Eller i det minste ordfører. ;)

Takk!

En ting jeg ikke fikk plass til uten at digresjonen ble altfor stor: Oslo-OL my ass. Jeg pleier virkelig ikke heie på FrP, men denne uka gjorde jeg et unntak i smug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laban da, du glemte at alle de problemene som finnes i Oslo Øst skyldes manglende innsats fra foreldrenes side - for ikke å snakke om det altfor lave antallet timer matematikk i skolen. Flere timer i matematikk vil løse alt!

Jeg mener å huske at ordføreren som helt nyvalgt, før medierådgiveren minnet ham på at han også var østkantens ordfører, startet med å anbefale "dem" å gå mer i marka, slik at den gjennomsnittlige levealderen i øst kunne ta igjen vestkantens. Da er det jo et poeng å ha en mark å gå i?

Det som virkelig ville hjelpe på den snittalderen, er å flytte noen institusjoner og kommunale boliger til en annen bydel. Men den typen matte undervises det visst ikke i på vestkanten :P

Kast noen penger til de bedriftene i Groruddalen som vil ta inn lærlinger med adresse i samme bydel, la dem samarbeide med vgs om å lage et opplegg for (nesten-)dropouts som ikke har sklidd helt ut ennå, så tenker jeg nok ungdommene får gjort de matteoppgavene når de oppdager poenget med dem.

Ta en titt i de biblioteksfilialene jeg nevnte, på tidlig ettermiddag. Tenk på hva det koster hvis etpar av de mørke hodene som sitter der og faktisk får gjort leksene sine før de må dra hjem til en trang leilighet med bråkete småsøsken, ikke får utdannelse. Det er faktisk ikke noe alternativ for dem å dra til en glasspaviljong i Bjørvika, bydelsbibliotekene koster omtrent ingenting og samler både flere generasjoner og "kulturer", så hvorfor i alle dager er det så viktig å få stengt dem?

I høyere matte kan man la en variabel "gå mot uendelig". Jeg savner et tidsperspektiv i politikermatte som "går mot uendelig", i det minste lenger enn mot neste valg.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke vil bruke ressurser på å lære barn med lærevansker på østkanten å lese og skrive, så trenger man jo heller ikke opprettholde bibliotekene. Mange av dem lærer jo ikke nok til å kunne ha utbytte av bibliotekene. Slik sett er det logisk at det er elevene på vestkanten som har mest nytte av et åpent bibliotek...

 

Jeg har lenge reagert på enorme forskjeller i spesialundervisningstilbudene på skolene i Oslo, men hadde ikke trodd at forskjellene var så store som nå er dokumentert.  Flere av de elevene som går på skolene med minst ressurser, får ikke den opplæringen de har krav på i hht. norsk lov - uten at det blir gjort noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke vil bruke ressurser på å lære barn med lærevansker på østkanten å lese og skrive, så trenger man jo heller ikke opprettholde bibliotekene. Mange av dem lærer jo ikke nok til å kunne ha utbytte av bibliotekene. Slik sett er det logisk at det er elevene på vestkanten som har mest nytte av et åpent bibliotek...

I tillegg til denne glitrende sirkelargumentasjonen, uttaler politikerne ofte at "folk nå har råd til å kjøpe bøker selv". Noe som røper at de ikke skjønner bæret av hovedpoenget med disse filialene :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til denne glitrende sirkelargumentasjonen, uttaler politikerne ofte at "folk nå har råd til å kjøpe bøker selv". Noe som røper at de ikke skjønner bæret av hovedpoenget med disse filialene :(

Jeg skjønner ikke at vi som samfunn ønsker denne utviklingen :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke noe alternativ for dem å dra til en glasspaviljong i Bjørvika, bydelsbibliotekene koster omtrent ingenting og samler både flere generasjoner og "kulturer", så hvorfor i alle dager er det så viktig å få stengt dem?

Nåja... Jeg jobber selv ved et bydelsbibliotek i Trondheim og vi koster da sannelig våre kroner vi også. Vi har rimelig husleie hos oss og bare den er nok nå på godt over halve millionen. I tillegg til 2,07 stillinger eller noe sånt, bokbudsjett og løpende utgifter (strøm, telefon osv), så det går noen mill i året selv på et lite bydelsbibliotek altså.

 

Men det er klart - vi er enormt viktige for nærmiljøet, ikke minst for alle skoleungene som kommer innom etter skolen både for å gjøre lekser, bare henge eller spille xbox. :) Vel anvendte penger!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja... Jeg jobber selv ved et bydelsbibliotek i Trondheim og vi koster da sannelig våre kroner vi også. Vi har rimelig husleie hos oss og bare den er nok nå på godt over halve millionen. I tillegg til 2,07 stillinger eller noe sånt, bokbudsjett og løpende utgifter (strøm, telefon osv), så det går noen mill i året selv på et lite bydelsbibliotek altså.

Rettelse: Bydelsbibliotekene koster omtrent ingenting _i den store sammenhengen_.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kunne jeg kysset både Laban og Frosken her inne enda jeg skal ikke klage over hjelp mitt barn har fått enda jeg bor på Oslo øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kunne jeg kysset både Laban og Frosken her inne enda jeg skal ikke klage over hjelp mitt barn har fått enda jeg bor på Oslo øst.

;-) Men du gjorde også noen valg for din sønn nettopp basert på kunnskap om hva du trodde han ville få av hjelp på den lokale skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...