kangelica Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 Hei jeg er ei jente på 23 år og er sambuer . vi har vært sammen i 4 år og vi har prøvd å få ban nå i 2 år, uten å lykkes... så jeg lurte på om det er noe jeg kan gjøre for å skjekke hva som kan væra årsaken til det..hva kan vi gjøre Hilsen Kangelica 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39858-blir-ikke-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 Det er nødvendig å gå til lege for en utredning ang årsaken til barnløshet. Dette kan man ikke selv finne ut av. Jeg går ut fra at du har fulgt nøye med på din egen menstruasjonssyklus ? Husk at eggløsningen tar kun ett døgn, og det er under denne perioden kvinnen blir gravid. Eggløsning inntreffer noen dager etter at man er ferdig med forrige mens. Et tips er å holde øye med utfloden din. Under eggløsning blir den mere rikelig og glattere, blank på en måte. Noen har mye og andre har litt mindre av det. Men stort sett tror jeg alle kvinner godt ser forskjellen. Så når eggløsningsslimet dukker opp i trusene, så hopper dere til køys og "gjør det". Samme dagen og dagen etter. Håper det lykkes for dere. Men bestill deg gjerne en time hos f.eks. gynekolog, som kan starte de innledende undersøkelsene. Samboeren din vil antagelig bli spurt om å levere en sæd-prøve ganske tidlig under utredningen. Årsaken til deres barnløshet kan jo like gjerne ligge hos mannen som hos kvinnen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39858-blir-ikke-gravid/#findComment-150271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. desember 2001 Del Skrevet 9. desember 2001 UTREDNING av BARNLØSHET Man starter vanligvis utredning etter ett års forsøk. På kvinnen foretas en underlivsundersøkelse for å utelukke infeksjon. Legen undersøker livmor og eggstokker ved denne undersøkelsen, evt supplerer man med ultralyd. Så undersøker man for eggløsning. Det kan gjøres ved temperaturmåling daglig gjennom en måned, etter eggløsning stiger temperaturen ca en halv grad. Man kan måle progsteron-innholdet (progesteron dannes etter eggløsning) i blodet på 3-7 dager før ventet menstruasjon. Ofte sjekkes også andre hormoner som kan hemme befruktning (prolaktin og stoffskifteforstyrrelser). Egglederne kan undersøkes med røntgen, eller laparoskopi ("Kikkhulsoperasjon") i narkose. Hos mannen vil man undersøke en sædprøve, evt vil man foreta en "etter-samleie-test" hvor man vil se hvordan sædcellene kommer opp i livmorhalsen på kvinnen. Det er en enkel og smertefri undersøkelse. Noen ganger ønsker legen å foreta en undersøkelse av mannen, men det er en spesialistoppgave som en gynekolog foretar. Behandling vil avhenge av funnet, og nesten all behandling kan foretas i "offentlig helsevesen" her i landet. Det er kortere ventetid ved de private sentre, men det er veldig mye dyrere. Noen behandlinger er ikke tillatt i Norge (f.eks. eggdonasjon). For prøverørsbehandling er det en grense på 38 år for behandling. I gjennomsnitt fører behandling til at ca halvparten oppnår graviditet, men det avhenger helt av hva man finner, og mest av alt kvinnens alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39858-blir-ikke-gravid/#findComment-150356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.