Gå til innhold

Seksuell overføring av flåttbårne sykdommer

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg har lest flere steder at Borrelia-bakteriene kan overføres seksuelt gjennom kjønnsvesker. Men kan også bakteriene Bartonella og Babesia overføres seksuelt?? Min mann og jeg bor på Sørlandet der det er mye flått, og jeg er veldig engstelig for at man skal være så uheldig å smitte hverandre om vi får disse sykdommene.

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er vaanskelig å svare helt kategorisk ja eller nei på ditt spørsmål.

Det finnes en rekke publikasjoner fra autoritative kilder, som uten forbehold påstår at Lme disease ikke overføres med sexuell kontakt. Den seneste kommer fra den amerikanske CDC (Center for Disease Control), høsten 2013. Dette centeret representerer sannsynligvis det beste som finnes i ekspertise for smittsomme sykdommer.

Men, i januar iår er det publisert resultater av en undersøkelse i et tidskrift som heter Journal of Investigative Medicine. Forfatterne av denne undersøkelsen finner at Borreila bakterien er tilstede i vaginasekret hos kvinner som er infisert med Borrelia. Det samme gjelder for mange infiserte menn som har bakterier i sæd. De rapporterer også om et tilfelle der et ektepar har identisk type Borrelia. Det er ikke bevist, men ikke usannsynlig at de har smittet hverandre. Dette er altså en undersøkelse. Jeg tror, for å være på den sikre siden må resultatene bekreftes. Jeg synes ikke at den ene undersøkelsen gir en ugjendrivelig bevis for seksuell overføring. Det finnes riktig nok noen artikler fra tidligere tider, men de er ikke gode.

Jeg finner desverre ingen skikkelige data for Bartonella og Babesia hvorvidt de kan overføres sexuelt. I CDCs veileding nevnes de ikke blant infeksjoner som overføres ved sex.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...