Gå til innhold

Bestille sydentur uten reiseselskap

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Togli

10

• Lillemus

4

• laban

4

• AnonymBruker

4

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker

Kommer vel litt an på når man reiser og hvor man skal + hvilke tilbud man kommer over fra charterselskapene. Et par steder å finne rimeligst mulig overnatting: hostelworld.com og www.hostelbookers.com

Anonymous poster hash: 80bc6...f64

Vær litt gal, kjør på ;) For å ta den helt ut, velg et enda bedre reisemål enn 'syden' også.

Spøk til alvor, jeg skjønner at du syns dette høres litt skummelt ut, å måtte klare deg helt alene. Jeg vil sterkt anbefale deg å gå utenfor comfortsonen, lag reisen din selv.  Jeg begynte å reise alene når jeg var 17 (dvs, sammen med kompiser og slikt da), og nå mer enn 20 år senere ville det ikke ramlet meg inn med noe hotell+fly til Mallorca ferie, for å si det slik. Bare gode erfaringer.

Annonse

AnonymBruker

Bestill fly, og deretter hotel eller leilighet via Booking.com.

Vi gjør det hver sommer, har gjort det i 8 år :)

Vi bestiller leiebil også.

Det vi betaler totalt for 14 dager, er samme prisen reisearrangørene vil ha for 1 uke.

Anonymous poster hash: cfcca...7a3

Jeg tror aldri jeg kommer til å bestille chartertur igjen, og nå er det vel ca fjorten år siden sist jeg prøvde det... Utrolig mye kjekkere, billigere og mer avslappende å bestille fly og hotell/leilighet hver for seg :) Nå har jeg ikke reist alene før, men skulle jeg reist alene så hadde jeg uansett ikke valgt charter...

Jeg tror aldri jeg kommer til å bestille chartertur igjen, og nå er det vel ca fjorten år siden sist jeg prøvde det... Utrolig mye kjekkere, billigere og mer avslappende å bestille fly og hotell/leilighet hver for seg :) Nå har jeg ikke reist alene før, men skulle jeg reist alene så hadde jeg uansett ikke valgt charter...

Hva er ikke avslappende med charter? Vi har vært på to charterturer og skal igjen i sommer - vi synes det er deilig å slippe annet styr enn bare å forholde oss til når flyet går. :)

Hva er ikke avslappende med charter? Vi har vært på to charterturer og skal igjen i sommer - vi synes det er deilig å slippe annet styr enn bare å forholde oss til når flyet går. :)

Altfor masse folk og store hoteller med underholdning, fulle strender osv... De beste feriene jeg har hatt er ferier der vi leier leilighet i en eller annen liten landsby med nydelige strender der vi kan komme på stranda klokka 11 og fortsatt få plass helt ved vannkanten :)

Man bestiller fly til stedet man vi reise til, så finner man en leilighet f.eks. via www.booking.com. Man kan maile utleier og be om transfer til/fra flyplassen mot å betale et lite tillegg.

Vår forrige ferie på Korfu (midt i fellesferien) kosta oss 16 500 kroner i fly t/r, samt leie av leilighet i to uker. Vi er fire stk. Helt nydelig ferie på et nydelig sted - så fint at vi skal tilbake til samme landsby igjen nå i sommer :)

Endret av Togli

Altfor masse folk og store hoteller med underholdning, fulle strender osv... De beste feriene jeg har hatt er ferier der vi leier leilighet i en eller annen liten landsby med nydelige strender der vi kan komme på stranda klokka 11 og fortsatt få plass helt ved vannkanten :)

Nei nei nei! Det trenger ikke være sånn! Vi har bodd på små hoteller, det ene var veldig enkelt da, ikke inkludert frokost engang, så da ruslet vi opp til et bakeri om morgenen og kjøpte ferskt brød, pålegg og drikke. :) Ingen underholdning her og god plass ved bassenget og på stranden. Her var det i grunnen mer som små leiligheter med egen inngang, ikke det man tenker på som et vanlig hotell.

På Mallorca var hotellet noe større, men ikke noe hysterisk her heller. Det var underholdning 2-3 ganger i løpet av den uka vi var der, men den besto i en eller annen lokal (?) artist som sang noen sanger og etter kl. 22:45 var det stille. Vi fant alltid plass både ved bassenget og på stranden her også.

Annonse

Hvordan er det med betaling når man bestiller selv? Betales hotell ved bestilling eller innsjekk?

Anonymous poster hash: b15da...dfd

Det varierer. Men ofte er det en viss prosent av beløpet ved bestilling og resten ved oppmøte. Bestiller man veldig lenge i forveien, er det ikke alltid noe ved bestilling, men det påløper etter hvert som det nærmer seg - altså slik at det er fri avbestilling inntil X uker i forveien, og så øker beløpet man må betale ved avbestilling fram til (nesten) full pris like før avreise.

Nei nei nei! Det trenger ikke være sånn! Vi har bodd på små hoteller, det ene var veldig enkelt da, ikke inkludert frokost engang, så da ruslet vi opp til et bakeri om morgenen og kjøpte ferskt brød, pålegg og drikke. :) Ingen underholdning her og god plass ved bassenget og på stranden. Her var det i grunnen mer som små leiligheter med egen inngang, ikke det man tenker på som et vanlig hotell.

Det er ikke charter eller ikke som avgjør hotellets størrelse eller "kvaliteten" på reisemålet eller de andre turistene der. Det går an å finne små hoteller i (noen av) charterkatalogene, og man kan leie seg inn i en diger turistmaskin uten å kjøpe en pakke (selv om charter i siste tilfelle ofte vil være billigere). Skal man leie en helt privat leilighet i vanlig bebyggelse uten resepsjon osv., må man vanligvis gjøre det selv - men det finnes mange samlesider for den type ferieboliger.

Det er fordeler og ulemper ved begge deler, og disse er sterkt situasjonsavhengige (antall personer, i eller utenfor høysesong, hvor viktig er det å komme til et bestemt sted osv.).

Endret av laban

Vi reiser en god del, og bestiller nesten bestandig flybilletter og hotell/leilighet/hus selv. Hater å være en del av 'bølingen' på charter, med all køståing og horder av andre charter-turister det innebærer.

Da barna var helt små var vi et par ganger på charterturer. Akkurat da var det litt behagelig at alt var tilrettelagt, og mengdene med skandinaviske småbarn var bare en fordel.

Er det trygt å bestille fly og hotell selv? Billigere er det

Men jeg føler meg tryggere med ett reiseselskap i ryggen

Ja det er helt trygt, og med unntak aven chartertur da jr var liten har vi kun organisert reisene selv. Vi har som regel beveget oss (reist fra by til by) underveis også, og har aldri støtt på problem. NB. En hotellbooking er kun gjennomført etter at du har fått tilbakemelding på e-post om bestillingen,. Med andre ord: "Bestillingen er mottatt"- melding på nett er ikke tilstrekkelig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...