Lillemus Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Alle de andre charterturistene rundt deg Jeg vet ikke hvilke opplevelser dere har på chartertur, men vi har truffet bare vanlige, trivelig mennesker vi. Folk som de fra Charter-feber på TV3 har vi heldigvis ikke sett snurten av! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Alle de andre charterturistene rundt deg Hehe, just precis 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg vet ikke hvilke opplevelser dere har på chartertur, men vi har truffet bare vanlige, trivelig mennesker vi. Folk som de fra Charter-feber på TV3 har vi heldigvis ikke sett snurten av! Det er ikke charter-Svein tilstander jeg siker til heller. Det er nok bare så enkelt at vi nok har andre foretillinger om hva "ferie" innebærer. Ikke liker vi å kun ligge på stranden, ikke har vi lyst til å spise turist-mat i turist-gettoer, og ikke syns vi det er stas å høre skandinavisk rundt oss når vi er på tur heller. Dette slipper vi når vi fixer hotell utenfor de typiske turist-ghettoene selv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togli Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Nei nei nei! Det trenger ikke være sånn! Vi har bodd på små hoteller, det ene var veldig enkelt da, ikke inkludert frokost engang, så da ruslet vi opp til et bakeri om morgenen og kjøpte ferskt brød, pålegg og drikke. Ingen underholdning her og god plass ved bassenget og på stranden. Her var det i grunnen mer som små leiligheter med egen inngang, ikke det man tenker på som et vanlig hotell. På Mallorca var hotellet noe større, men ikke noe hysterisk her heller. Det var underholdning 2-3 ganger i løpet av den uka vi var der, men den besto i en eller annen lokal (?) artist som sang noen sanger og etter kl. 22:45 var det stille. Vi fant alltid plass både ved bassenget og på stranden her også. Høres bra ut Men det ble da vel mye dyrere enn å bestille fly og hotell selv? Charter for oss fire koster fort 30-40 000 i fellesferien ser jeg.... Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor folk velger charter med mindre de ikke ønsker underholdning, bamseklubb osv? Har alltid følt meg veldig trygg på ferie i utlandet, og alltid fått den hjelpen jeg trengte om det skulle være noe... Sykehusbesøk har jeg attpåtil hatt - i Malaysia 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togli Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Hvordan er det med betaling når man bestiller selv? Betales hotell ved bestilling eller innsjekk?Anonymous poster hash: b15da...dfd Noen ganger betaler du først for hotellet når du reiser derfra, mens man andre ganger må betale når man bestiller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togli Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Det er ikke charter eller ikke som avgjør hotellets størrelse eller "kvaliteten" på reisemålet eller de andre turistene der. Det går an å finne små hoteller i (noen av) charterkatalogene, og man kan leie seg inn i en diger turistmaskin uten å kjøpe en pakke (selv om charter i siste tilfelle ofte vil være billigere). Skal man leie en helt privat leilighet i vanlig bebyggelse uten resepsjon osv., må man vanligvis gjøre det selv - men det finnes mange samlesider for den type ferieboliger. Det er fordeler og ulemper ved begge deler, og disse er sterkt situasjonsavhengige (antall personer, i eller utenfor høysesong, hvor viktig er det å komme til et bestemt sted osv.). Ja, ser den.... Jeg skjønner allikevel ikke helt hvorfor noen velger charter om de da ikke ønsker full pakke med bamseklubb, underholdning osv? Å betale 10-20 000 mer bare for å få charter? Jeg føler det like trygt å reise på egen hånd.. folk er så hjelpsomme 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Ja, ser den.... Jeg skjønner allikevel ikke helt hvorfor noen velger charter om de da ikke ønsker full pakke med bamseklubb, underholdning osv? Å betale 10-20 000 mer bare for å få charter? Jeg føler det like trygt å reise på egen hånd.. folk er så hjelpsomme Tror mange synes det er trygt med arrangert transport fra flyplass til hotell og tilbake samt at det finnes lokal skandinaviskspråklig guide og serviceperson på stedet som man kan spørre om dette og hint. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togli Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Tror mange synes det er trygt med arrangert transport fra flyplass til hotell og tilbake samt at det finnes lokal skandinaviskspråklig guide og serviceperson på stedet som man kan spørre om dette og hint. Ja, skjønner det... men de fleste snakker jo så godt engelsk at det ikke skulle være noe problem... alle stedene jeg har vært, har det vært servicesenter for turister like i nærheten - og der får man all hjelp man trenger Jeg tror først og fremst dette handler om at man føler det utrygt fordi man ikke har prøvd annet, og jeg tror også at de som våger å velge annet enn charter, heller ikke velger charter neste gang... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Jeg tror først og fremst dette handler om at man føler det utrygt fordi man ikke har prøvd annet, og jeg tror også at de som våger å velge annet enn charter, heller ikke velger charter neste gang... Enig med deg der! Men har likevel en VISS forståelse for at f.eks. folk med spedbarn eller gamle, som kanskje er dårlige i engelsk og lite reisevante, er mer komfortable med charter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black and pink Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Noen erfaring? Er det trygt å bestille fly og hotell selv? Billigere er det Men jeg føler meg tryggere med ett reiseselskap i ryggen Anonymous poster hash: b15da...dfd Ja det er trykt å bestille tur uten reiseselskap. Vi gjør begge deler, det er enkelt med charter, kun et "tastetrykk". Litt mere jobb å legge opp turen selv, men gøy det også Lykke til, og god tur! Det er moro å reise 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togli Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Enig med deg der! Men har likevel en VISS forståelse for at f.eks. folk med spedbarn eller gamle, som kanskje er dårlige i engelsk og lite reisevante, er mer komfortable med charter. Ja, det kan jeg forstå Vi reiste siste gang på charter da mellomstejenta var 5 mnd gammel Når det gjelder transport til/fra flyplassen, så har alle hotell/leiligheter jeg har bodd på hatt tilbud om transfer, så vi har både blitt henta og kjørt til flyplassen (bare sånn til info for de som er skeptiske ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Når det gjelder transport til/fra flyplassen, så har alle hotell/leiligheter jeg har bodd på hatt tilbud om transfer, så vi har både blitt henta og kjørt til flyplassen (bare sånn til info for de som er skeptiske ) Det har ikke vært tilfelle for de stedene jeg/vi har bodd, og det er mange - vi har i hvert fall ikke fått tilbud om det. Har gjerne vært privateide leiligheter eller små hoteller. Som oftest har vi hatt leiebil, så vi har ikke forhørt oss om muligheten heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Så mange som er negative til charterturer her! Vi har ikke reist så mye i utlandet, men har hatt noen charterturer og noen egenarrangerte turer (riktignok ikke i syden de da). Har ikke hatt noen negative opplevelser med charterturer, bortsett fra at det muligens er noe dyrt da. Disse turene har vi hatt utenom Skandinavia: Gran Canaria 2003 - første sydentur, veldig trygt å bruke charter. Venninnetur Lanzarote 2006 - charter. Venninnetur. Mallorca 2009 - charter, familien. Bare positivt med charter, ikke trangt og bråkete eller mye fyll. Frankrike 2011 - familien, ordnet tur selv, med fly, hotell og leiebil. Veldig fin tur, men en del jobb å ordne på forhånd. Bulgaria 2013 - charter - middels stort hotell på oversiktelig strand. Bare vi som var norske på hotellet, et par svenske familier, tror jeg, men de snakket vi ikke med. En velger jo selv hva en vil være med på av evt arrangementer. Vi var med på en fellestur, følte ikke at det vrimlet av skandinaver rundt oss. England 2014 - holder på å planlegge nå. Har kjøpt billige flybilletter i god tid på forhånd, skal nå ordne overnatting og leiebil. En del arbeid på forhånd, men jeg håper det blir like bra som Frankriketuren i 2011. En lærer jo for hver gang en reiser. Kanskje prøver vi oss på egentur neste gang vi skal til syden, kanskje ikke. I og med at vi har så gode erfaringer med chartertur, kan det godt være at vi kjøper chartertur igjen, altså ikke slik du tenker, togli ;-) Prisen er vel det eneste holdbare argumentet for min del for at vi kanskje skulle velge egenarrangert tur neste gang.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 (endret) Så mange som er negative til charterturer her! Vi har ikke reist så mye i utlandet, men Der har du kanskje svaret også? Når man har reist en del synes man jo det er morsomt å finne veien selv, og ikke bli vist alt av andre. Om jeg mot formodning skulle befinne meg på et charterhotell kunne det bare ikke ramle meg inn å velge hel- eller halvpensjon, slik mange gjør. Å farte litt rundt og finne nye restauranter hver dag (alternativt lage hjemme, om man har anledning til det og hyggelig spiseplass/selskap) er halve moroa på ferie. Videre liker jeg å føle at jeg i størst mulig grad integreres på stedet jeg kommer, med andre ord treffer lokale folk og i det minste turister fra landet jeg er i eller andre som har funnet veien selv fremfor bølinger med charterturister. Men spørs jo selvfølgelig litt på formålet med reisen - er formålet BARE tid til hverandre i varmere strøk, og det å reise og oppleve er helt underordnet, er vel charter med helpensjon kanskje ok. Endret 21. mai 2014 av Xtra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Men spørs jo selvfølgelig litt på formålet med reisen - er formålet BARE tid til hverandre i varmere strøk, og det å reise og oppleve er helt underordnet, er vel charter med helpensjon kanskje ok. Våre ønsker med sydentur er en fin sandstand, et rolig område uten for mye festbråk, tid til hverandre og avslapping. Helpensjon vil vi ikke ha for vi vil nettopp tusle rundt på ettermiddagene/kveldene og finne nye plasser å spise på, men frokosten er greit å ha inkludert da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 (endret) Så mange som er negative til charterturer her!Det skyldes nok at det forveksles med "full pakke". Charter er f.eks. ikke det samme som hel- eller halvpensjon.Charter er en måte å kjøpe en kombinert flybillett og overnatting på, det er ikke en ferieform. Man trenger verken ligge på stranda eller spise noen felles måltider selv om flyet er chartret, og det finnes mange charterreiser som tilbyr små hoteller uten særlig service. Det går charterturer til både storbyer og andre steder som ikke har strand eller er i "syden".Tidligere var ruteflybilletter kjempedyre (og avgangene færre), derfor var charter eneste løsningen for folk med alminnelig økonomi. Slik er det ikke lenger, og internett har gjort det veldig mye lettere å sette sammen en reise selv. Det kan bli mye billigere, men det kan også bli mye dyrere. Det kommer an på om man sammenlikner for en stor familie som vil ha en romslig feriebolig og planlegger i god tid, eller for f.eks. et par som kan kjøpe en restplass i siste liten.De første gangene jeg reiste på utenlandsferie som voksen (80-tallet), dro jeg med charter via http://www.gulliver.no/ De har turer til steder der charter er eneste mulige direktefly og hvor det verken er representanter for reiseselskapet eller andre fellestilbud. Ett av stedene foregikk siste del av transporten til det knøttlille, familiedrevne hotellet ved at eieren fylte privatbilen sin med bagasje og vi gikk til fots bak den. Så det var da eksotisk nok - ingen overfylt buss, akkurat. Jeg har også tatt charterfly til London før det fantes noe annet alternativ for normale lommebøker. Da tok vi vel "charterbussen" fra flyplassen, men det var også det hele.Vi har også vært på familieferie til syden med charter mens barna var relativt små (90-tallet og tidlig 2000). Da hentet vi leiebil på flyplassen og brukte den hele ferien, så vi opplevde akkurat det vi hadde lyst til. Ingen horder, ingen køer og ingen påtrengende fellestilbud. Men det bodde andre skandinaver på samme sted, for det er nesten bare skandinaver som kommer så tidlig på våren som dette var - en av gangene åpnet hotellet for sesongen dagen før vi kom.Senere har jeg satt sammen massevis av familieferier selv, den største var en USA-tur for snart fire år siden. Da gikk jeg litt lei - syntes det var mye å passe på og ta ansvaret for på forhånd for meg (for det er kun MITT ansvar), og mye som sto på spill hvis jeg sviktet. Men alt gikk fint, heldigvis.Vi har heldigvis aldri blitt svindlet eller kommet til forhold vi måtte klage på, selv ikke når vi har leid helt private leiligheter. Jeg har forståelse for at noen bruker charter som en sikkerhet mot sånt. Man skal huske på at ikke alle føler seg like sikre i engelsk og / eller på nett til å bestille og ordne alt gjennom websider. Mange pensjonister er f.eks. skeptiske til å betale med kredittkort på nett, det finnes jo faktisk skrekkhistorier. Det betyr ikke at de reiser for å ha det akkurat som hjemme, men mange føler det nok litt trygt å ha en norsktalende kontaktperson i tilfelle sykdom eller ulykke.Når det gjelder transport mellom flyplass og overnattingssted, prøvde vi noen ganger å bestille "privat transfer" for å slippe taxikø. Det har vi sluttet med, for det ender alltid med at man må ringe et sted ved ankomst, og jeg hater å starte ferien med å gjette hvor mange sifre som skal brukes for å ringe til en gjøk som snakker elendig engelsk og som enten er forsinket eller kjører som et svin for å rekke neste oppdrag. Så vi bruker vanlig taxi og / eller offentlig kommunikasjon, og hadde jeg vært alene og / eller dårlig til beins hadde jeg sikkert satt pris på inkludert transport fra dør til dør Endret 21. mai 2014 av laban 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Der har du kanskje svaret også? Når man har reist en del synes man jo det er morsomt å finne veien selv, og ikke bli vist alt av andre. Om jeg mot formodning skulle befinne meg på et charterhotell kunne det bare ikke ramle meg inn å velge hel- eller halvpensjon, slik mange gjør. Å farte litt rundt og finne nye restauranter hver dag (alternativt lage hjemme, om man har anledning til det og hyggelig spiseplass/selskap) er halve moroa på ferie. Videre liker jeg å føle at jeg i størst mulig grad integreres på stedet jeg kommer, med andre ord treffer lokale folk og i det minste turister fra landet jeg er i eller andre som har funnet veien selv fremfor bølinger med charterturister. Men spørs jo selvfølgelig litt på formålet med reisen - er formålet BARE tid til hverandre i varmere strøk, og det å reise og oppleve er helt underordnet, er vel charter med helpensjon kanskje ok. Men - de gangene vi har hatt chartertur, har vi da fartet masse rundt (med lokale busser og med leiebil, med sykkel og til fots) og funnet spennende spisesteder, parker, attraksjoner osv. Forstår ikke helt det at en tenker at på chartertur så er en sammen med en gruppe mennesker hele tiden og gjør alt felles? For min del kunne gjerne en sydentur KUN vært å slappe av på stranda og bassenget - jeg elsker det. Men de jeg har reist sammen med har hatt andre ønsker i tillegg til dette, og da har vi jo selvsagt fått med oss mye mer enn rolig strandliv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Charter er en måte å kjøpe en kombinert flybillett og overnatting på, det er ikke en ferieform. Man trenger verken ligge på stranda eller spise noen felles måltider selv om flyet er chartret, og det finnes mange charterreiser som tilbyr små hoteller uten særlig service. Det går charterturer til både storbyer og andre steder som ikke har strand eller er i "syden". Vi har også vært på familieferie til syden med charter mens barna var relativt små (90-tallet og tidlig 2000). Da hentet vi leiebil på flyplassen og brukte den hele ferien, så vi opplevde akkurat det vi hadde lyst til. Ingen horder, ingen køer og ingen påtrengende fellestilbud. Men det bodde andre skandinaver på samme sted, for det er nesten bare skandinaver som kommer så tidlig på våren som dette var - en av gangene åpnet hotellet for sesongen dagen før vi kom. Jeg har forståelse for at noen bruker charter som en sikkerhet mot sånt. Man skal huske på at ikke alle føler seg like sikre i engelsk og / eller på nett til å bestille og ordne alt gjennom websider. Mange pensjonister er f.eks. skeptiske til å betale med kredittkort på nett, det finnes jo faktisk skrekkhistorier. Det betyr ikke at de reiser for å ha det akkurat som hjemme, men mange føler det nok litt trygt å ha en norsktalende kontaktperson i tilfelle sykdom eller ulykke. Bra svar, laban! Virker som om mange tror at chartertur betyr at en gjør alt sammen med hele gruppa, hele tiden. For oss har det vært praktisk og trygt å slippe og tenke på transport til og fra flyplassen, men også slippe og måtte lete frem både gode flybilletter og overnattingssteder. Hva vi gjør mens vi er på stedet, er jo helt opp til oss selv. Jeg elsker soling og bading, men de jeg har reist sammen med, har ønsket andre ting i tillegg, og dermed har vi leid bil, sett oss omkring, tatt lokalbuss til attraksjoner, leid sykler osv. Og som regel vært med på en fellestur i løpet av uka. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 (endret) Det skyldes nok at det forveksles med "full pakke". Charter er f.eks. ikke det samme som hel- eller halvpensjon. Jeg tror ikke nødvendigvis dette er årsaken til at charter ikke klinger like godt i alles ører. Jeg tror mange virkelig liker å finne ut av ting selv, liker å "være på reise" - og man koser seg både mens man planlegger og mens man er underveis. Og så tror jeg - som Xtra sier - at det handler om det å være trygg/ utrygg på å reise. Vi har reist mye rundt uten å bestille hotell på forhånd (også mens jr var liten), og hatt sjansen til å forflytte oss fra by til by etter tips vi har fått underveis eller lest oss til. Bare det å gjøre dette har vært og er en verdifull opplevelse for oss. Vi syns dette er en super måte å bli kjent med et land på, og de siste årene har faktisk få av sommerreisene våre startet og sluttet på samme flyplass - og det gjør den ikke i år heller Endret 21. mai 2014 av Kayia 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. mai 2014 Del Skrevet 21. mai 2014 Jeg tror ikke nødvendigvis dette er årsaken til at charter ikke klinger like godt i alles ører.Jeg tror heller ikke det er EN felles årsak til at mange velger noe annet. Men det jeg svarte på, var den negativiteten påskelilje registrerte - som handlet om å kun ligge på stranda, bli pådyttet "underholdning", konstant være omgitt av horder av andre skandinaver, ikke velge spisested eller finne veien selv, osv. Sånt forbinder jeg med digre hoteller og / eller halv- eller helpensjon, og det er ikke på noen måte obligatorisk selv om hotell og flybillett er bestilt samme sted.Vi kan sikkert være enige om at det er ikke sånn at alle i et charterfly er like, mens alle individualistene reiser med rutefly.Det med tryggheten er jeg helt enig med deg i, det skrev jeg også lenger ned i svaret mitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/398698-bestille-sydentur-uten-reiseselskap/page/2/#findComment-3541798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.