Gå til innhold

Migrene - jeg blir sprø, hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hatt migrene i et døgn og døgnet før der dårlig form som forvarsel til anfall. Har sovet veldig mye og nesten ikke spist på to døgn. Tatt både smertestillende som Ibux og Paracet og Immigran, men ingenting hjelper. Er så veldig kvalm, lydsky og alt det der. Jeg føler meg ikke helt i vater og i dag har jeg bare grått. Grått fordi det gjør så vondt og grått fordi jeg er så lei av å ha så vondt. Jeg har ikke andre medisiner å ta enn de jeg har nevnt, men de virker ikke på meg denne gangen. Hva skal jeg gjøre? Finnes det noe annet jeg kan få akutt? Hva da i så fall? Jeg er utslitt av smerter og lei av å gråte. Bruker ikke gråte sånn ellers, så det må ha med migrenen å gjøre. 

Anonymous poster hash: 9d53a...59e
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398748-migrene-jeg-blir-spr%C3%B8-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det ser ut til at du har ett av disse håpløse anfallene som bare må få gå over av seg selv, men veien dit kan være både smertefull og lang. Jeg snakker av erfaring, er selv til tider sterkt rammet av migrene og noen anfall lar seg ikke stoppe selv med de sterkeste medisiner. Selv bruker jeg Imigran sprøyter, men heller ikke de hjelper på de verste anfallene.

Det du må prøve å gjøre er å prøve å tenke at du er en time nærmere å bli frisk, du må prøve å fokusere på at du skal slappe av. Å gråte mye forsterker bare smertene og gjør det tar enda lengre tid før du blir bra igjen. Legg deg på et rom som er så mørkt og kaldt som mulig. Skru av alle duppedingser og gjør deg utilgjengelig. Ha fokus på at du må ta den tida som trengs for at du skal bli frisk. Prøv å få sove, det er nok det eneste som hjelper nå.

Selv greier jeg ikke alltid å ligge når jeg har anfall, det forsterker smertene. Da lager jeg meg et lite "bol" i sofaen der jeg får mulighet til å slappe mest mulig av med hodet høyest.

Ønsker deg god bedring!

Anonymous poster hash: 4fc4a...0dd

Hatt migrene i et døgn og døgnet før der dårlig form som forvarsel til anfall. Har sovet veldig mye og nesten ikke spist på to døgn. Tatt både smertestillende som Ibux og Paracet og Immigran, men ingenting hjelper. Er så veldig kvalm, lydsky og alt det der. Jeg føler meg ikke helt i vater og i dag har jeg bare grått. Grått fordi det gjør så vondt og grått fordi jeg er så lei av å ha så vondt. Jeg har ikke andre medisiner å ta enn de jeg har nevnt, men de virker ikke på meg denne gangen. Hva skal jeg gjøre? Finnes det noe annet jeg kan få akutt? Hva da i så fall? Jeg er utslitt av smerter og lei av å gråte. Bruker ikke gråte sånn ellers, så det må ha med migrenen å gjøre. 

Det finnes akutt hjelp i  form av medikamenter. Når jeg har det slik du har det nå bruker jeg Paralgin Major stikkpiller. Dette er ifølge min nevrolog helt imot alle regler når det gjelder migrene da det kan trigge mer hodepine. Dette ved daglig eller hyppig bruk. 

Det er dog såpass sjelden jeg har det slik at jeg med velsignelse får resept på dette av legen.

Når det står på som verst, man får ikke et sekunds fred fra smertene som pulserer, kaster opp og ikke klarer å verken spise eller drikke er forslag om å legge seg i et mørkt rom nesten provoserende.

Jeg bruker Imigran sprøyter som deg, afipran (kvalmestillende), Zomig nesespray, Maxalt smeltetablett og Cataflam. Kan nevne at Cataflam er verdt et forsøk for deg hvis du ikke har forsøkt det tidligere.

Jeg har ved en anledning vært på legevakten med sinnsvak migrene. Da fikk jeg paralgin forte og beskjed om at hvis det ikke virket så kunne de hjelpe meg med Ketorax (morfinpreparat). Jeg kom greit i mål og opp på bena med paralgin forte, så kunne takke nei til Ketorax.

Det ble mye medikament prat dette. Men du spurte om det finnes akutt hjelp og det gjør det.

Hilsen ekspert på migrene og smerter  :)

AnonymBruker

Huff, håper du føler deg litt bedre nå. Av og til får man anfall som ingen medisiner biter på dessverre. 

Jeg vet ikke hva som trigger din migrene. Men jeg kan fortelle at tre ting trigger min. Det tok meg år og finne det ut, men livet har blitt mye bedre etterpå. Jeg tåler ikke vitamintilskudd, parfyme og kunstig søtningsmiddel.

Etter å ha kuttet alle tre, og da mener jeg virkelig kutte. Jeg bruker ikke en gang parfyme i sjampoen, og har renset hele huset for disse tingene ble migrenen nesten borte.

Jeg kan fremdeles få anfall, men da er det av andres parfymer som jeg prøver å unngå. Vitaminer og kunstig søtningsmiddel er lette å kutte, litt verre med parfymen fordi den finnes over alt. Men for meg var valget lett, nå har jeg fått tilbake livet igjen etter nesten å ha vært invalidisert av hodepine. Men du må holde på en stund, det gir ikke resultatet med en gang. Parfyme er en vanlig trigger, jeg vet ikke med de andre to, men det er jo verdt et forsøk. Lykke til.

Anonymous poster hash: 4650e...9c7

AnonymBruker

Takk for svar! Hva som trigger min migrene er ikke viktig nå. Lenge siden jeg har hatt et så jævlig anfall, jeg har mest lyst til å dø føles det som. Har aldri vært så desperat etter annen hjelp når vanlig medisinering ikke hjelper. Er alene nå, men skal se om jeg klarer å kontakte lege og få hjelp til å stoppe denne jævelskapen.

Annonse

AnonymBruker

Jeg klarer ikke å stoppe å gråte! FInnes det ikke noe i krisetilfeller som kan ta knekken på det??

Jeg mente ikke å provosere noen med å skrive "legge seg i mørkt rom osv..." (jf et annet innlegg lengre opp) Jeg har selv anfall der jeg er overbevist om at det er bedre å dø enn å fortsette gjennom smertehelvetet. Jeg tenkte at her snakker en migreneplaget med en annen migreneplaget... Når ingen medisiner hjelper, er kalde og mørke rom en lindring for meg.

I fjor ble jeg lagt inn på sykehus da jeg fikk et slik anfall, blodtrykk og puls nådde himmelhøyder og jeg fikk kraftig hjertebank i tillegg til migreneanfallet (som var full pakke med smerter fra helvete og oppkast mm) Jeg fikk en annen migrenemedisin på sykehuset enn jeg pleier å bruke, uten at det hadde noen virkning, eneste som hjalp meg var tiden... *sukk*, det pågikk i tre dager før det slapp taket.

Anonymous poster hash: 4fc4a...0dd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...