AnonymBruker Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Forferdelig. Vogntog burde reduseres (i størrelse og mengde) og ikke økes. Mesteparten av gods bør over på jernbane, mener nå jeg. http://www.dagbladet.no/2014/05/26/nyheter/samferdsel/industri/innenriks/vogntog/33503028/ Anonymous poster hash: 6181a...943 0 Siter
christensen1365381166 Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Forferdelig. Vogntog burde reduseres (i størrelse og mengde) og ikke økes. Mesteparten av gods bør over på jernbane, mener nå jeg. http://www.dagbladet.no/2014/05/26/nyheter/samferdsel/industri/innenriks/vogntog/33503028/ Anonymous poster hash: 6181a...943 Slik går det når idiotene i Frp skal styre. 0 Siter
Arnold Stallone Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Jeg spør fordi jeg ikke vet; men er det vogntogene, og ikke minst størrelsen på vogntogene, som forårsaker ulykker på norske veier? Når man ser bort i fra utenlandske på sommerdekk om vinteren... Men ja, for all del - det er vel bedre for miljø og klima å bruke jernbane mer, og bygge ut dette mer. 0 Siter
slabbedask Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Jeg spør fordi jeg ikke vet; men er det vogntogene, og ikke minst størrelsen på vogntogene, som forårsaker ulykker på norske veier? Det fører vel til mer alvorlige ulykker, tenker jeg. 0 Siter
Arnold Stallone Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Det fører vel til mer alvorlige ulykker, tenker jeg. Jaha, hvorfor det? Fordi det er mer masse å krasje inn i, da? 0 Siter
slabbedask Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Jaha, hvorfor det? Fordi det er mer masse å krasje inn i, da? Ja. 0 Siter
Arnold Stallone Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Ja. Hm! Interessant. Hva med fjellvegger da? Det er enda mer masse... 0 Siter
slabbedask Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Hm! Interessant. Hva med fjellvegger da? Det er enda mer masse... Ulykker med tunge kjøretøy er ofte mer alvorlige enn andre ulykker. Tunge kjøretøy utgjør ved sin store masse en fare for andre trafikanter. I ulykker der tunge kjøretøy er innblandet, er det vanligvis motparten i ulykken som får de største skadene. http://tsh.toi.no/?146899 0 Siter
Arnold Stallone Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Ulykker med tunge kjøretøy er ofte mer alvorlige enn andre ulykker. Tunge kjøretøy utgjør ved sin store masse en fare for andre trafikanter. I ulykker der tunge kjøretøy er innblandet, er det vanligvis motparten i ulykken som får de største skadene. http://tsh.toi.no/?146899 Der står det vel at busser er dobbelt så farlige? På det diagrammet. 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Hm! Interessant. Hva med fjellvegger da? Det er enda mer masse... Ja fjell er veldig tunge, men som regel ferdes ikke de på veiene og krasher inn i deg heldigvis. Matematisk sett er krash veldig intressante du hadde sikkert noen oppgaver om det på skolen. Kjører du i 50km/t og veier ett tonn, og du krasher i frontkollisjon med noen som kjører i 50 km/t og veier 100 tonn går farten din fra +50km/t til nesten -50km/t noe som er en fartsendring på 100km/t. Krasher du i fjellveggen så går farten din fra 50km/t til 0 km/t og er dermed ikke like ille. 0 Siter
Arnold Stallone Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Ja fjell er veldig tunge, men som regel ferdes ikke de på veiene og krasher inn i deg heldigvis. Krasjer vogntog inn i deg da, eller er det dårlige bilister som krasjer inn i dem? 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 (endret) Der står det vel at busser er dobbelt så farlige? På det diagrammet. Nei det står det ikke. vel, for føreren ja, men begge er jo nesten ufarlige for føreren For tunge biler er farene størst for de andre i trafikken.. Endret 26. mai 2014 av DexterMorgan 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Krasjer vogntog inn i deg da, eller er det dårlige bilister som krasjer inn i dem? Spiller det noen rolle? =) samme utfall 0 Siter
slabbedask Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 (endret) Der står det vel at busser er dobbelt så farlige? På det diagrammet. Det star at busser er involvert i flere ulykker, men disse ulykkene er langt mindre alvorlige. Endret 26. mai 2014 av slabbedask 0 Siter
Arnold Stallone Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Spiller det noen rolle? =) samme utfall Vil ikke si det er det samme, for da er jo ikke årsaken at det er et tungt kjøretøy der, men at personbilister kjører dårlig... de som kjører vogntog er gjerne mye mer skikket til å kjøre enn mange andre, både pga. strengere utdannelse men også trening og erfaring og rutine... Problemet på norske veier er vel først og fremst ruspåvirkning og søvnmangel... i tillegg til at noen digger fart & fare... 0 Siter
Arnold Stallone Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Ja fjell er veldig tunge, men som regel ferdes ikke de på veiene og krasher inn i deg heldigvis. Matematisk sett er krash veldig intressante du hadde sikkert noen oppgaver om det på skolen. Kjører du i 50km/t og veier ett tonn, og du krasher i frontkollisjon med noen som kjører i 50 km/t og veier 100 tonn går farten din fra +50km/t til nesten -50km/t noe som er en fartsendring på 100km/t. Krasher du i fjellveggen så går farten din fra 50km/t til 0 km/t og er dermed ikke like ille. Jeg tror svikt i materialet har mye å si også. En fjellvegg er ikke fleksibel, mens en trailer vil bli litt krøstet... dette har veldig mye å si for impact. Det blir jo som en skihopper det, med og uten svikt i beina. 0 Siter
christensen1365381166 Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Vil ikke si det er det samme, for da er jo ikke årsaken at det er et tungt kjøretøy der, men at personbilister kjører dårlig... de som kjører vogntog er gjerne mye mer skikket til å kjøre enn mange andre, både pga. strengere utdannelse men også trening og erfaring og rutine... Problemet på norske veier er vel først og fremst ruspåvirkning og søvnmangel... i tillegg til at noen digger fart & fare... Problemet er også dårlige veier og dårlig føre. Dessuten er det masse villmannskjøring av utenlandske vogntog. 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 (endret) Jeg tror svikt i materialet har mye å si også. En fjellvegg er ikke fleksibel, mens en trailer vil bli litt krøstet... dette har veldig mye å si for impact. Det blir jo som en skihopper det, med og uten svikt i beina. jada er sant det, jeg kjørte på med litt forenklinger selvsagt, det er akselerasjonen som er avgjørende, som er fartendring delt på tid, så med mer tid siden materialer gir etter vil det være positivt. Hopper du fra et hus og lander flatt på bakken slik at du ikke demper med bena skal du ikke ha mye fart før du skader deg ekstremt Endret 26. mai 2014 av DexterMorgan 0 Siter
Arnold Stallone Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 jada er sant det, jeg kjørte på med litt forenklinger selvsagt, det er akselerasjonen som er avgjørende, som er fartendring delt på tid, så med mer tid siden materialer gir etter vil det være positivt. Hopper du fra et hus og lander flatt på bakken slik at du ikke demper med bena skal du ikke ha mye fart før du skader deg ekstremt Så, hvis "oppbremsningen" skjer 4 ganger så fort mot en steinvegg, så må det møtende vogntoget ha 3 ganger så stor fart som deg, for samme krasj... 0 Siter
ekte nick Skrevet 27. mai 2014 Skrevet 27. mai 2014 de som kjører vogntog er gjerne mye mer skikket til å kjøre enn mange andre, både pga. strengere utdannelse men også trening og erfaring og rutine... Hvor i all verden har du det fra? Ut i fra kjøringen til mange av disse vogntogene, ville jeg sagt stikk motsatt. Mange av de sjåførene burde ikke sittet bak rattet i det hele tatt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.