Gå til innhold

Skremmende med enda flere digre vogntog på veiene.


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forferdelig. Vogntog burde reduseres (i størrelse og mengde) og ikke økes. Mesteparten av gods bør over på jernbane, mener nå jeg.

 

http://www.dagbladet.no/2014/05/26/nyheter/samferdsel/industri/innenriks/vogntog/33503028/



Anonymous poster hash: 6181a...943

Fortsetter under...

christensen1365381166

 

Forferdelig. Vogntog burde reduseres (i størrelse og mengde) og ikke økes. Mesteparten av gods bør over på jernbane, mener nå jeg.

 

http://www.dagbladet.no/2014/05/26/nyheter/samferdsel/industri/innenriks/vogntog/33503028/

Anonymous poster hash: 6181a...943

 

 

Slik går det når idiotene i Frp skal styre.

Arnold Stallone

Jeg spør fordi jeg ikke vet; men er det vogntogene, og ikke minst størrelsen på vogntogene, som forårsaker ulykker på norske veier? Når man ser bort i fra utenlandske på sommerdekk om vinteren...

 

Men ja, for all del - det er vel bedre for miljø og klima å bruke jernbane mer, og bygge ut dette mer.

Annonse

Hm! Interessant. Hva med fjellvegger da? Det er enda mer masse...

 

Ulykker med tunge kjøretøy er ofte mer alvorlige enn andre ulykker. Tunge kjøretøy utgjør ved sin store masse en fare for andre trafikanter. I ulykker der tunge kjøretøy er innblandet, er det vanligvis motparten i ulykken som får de største skadene. 

 

http://tsh.toi.no/?146899

Arnold Stallone

Ulykker med tunge kjøretøy er ofte mer alvorlige enn andre ulykker. Tunge kjøretøy utgjør ved sin store masse en fare for andre trafikanter. I ulykker der tunge kjøretøy er innblandet, er det vanligvis motparten i ulykken som får de største skadene. 

 

http://tsh.toi.no/?146899

 

Der står det vel at busser er dobbelt så farlige? På det diagrammet.

DexterMorgan

Hm! Interessant. Hva med fjellvegger da? Det er enda mer masse...

Ja fjell er veldig tunge, men som regel ferdes ikke de på veiene og krasher inn i deg heldigvis.

 

Matematisk sett er krash veldig intressante du hadde sikkert noen oppgaver om det på skolen. Kjører du i 50km/t og veier ett tonn, og du krasher i frontkollisjon med noen som kjører i 50 km/t og veier 100 tonn går farten din fra +50km/t til nesten -50km/t noe som er en fartsendring på 100km/t. Krasher du i fjellveggen så går farten din fra 50km/t til 0 km/t og er dermed ikke like ille.

DexterMorgan

Der står det vel at busser er dobbelt så farlige? På det diagrammet.

Nei det står det ikke.

 

vel, for føreren ja, men begge er jo nesten ufarlige for føreren

 

For tunge biler er farene størst for de andre i trafikken..

Endret av DexterMorgan

Annonse

Arnold Stallone

Spiller det noen rolle? =) samme utfall

 

Vil ikke si det er det samme, for da er jo ikke årsaken at det er et tungt kjøretøy der, men at personbilister kjører dårlig... de som kjører vogntog er gjerne mye mer skikket til å kjøre enn mange andre, både pga. strengere utdannelse men også trening og erfaring og rutine...

 

Problemet på norske veier er vel først og fremst ruspåvirkning og søvnmangel... i tillegg til at noen digger fart & fare...

Arnold Stallone

Ja fjell er veldig tunge, men som regel ferdes ikke de på veiene og krasher inn i deg heldigvis.

 

Matematisk sett er krash veldig intressante du hadde sikkert noen oppgaver om det på skolen. Kjører du i 50km/t og veier ett tonn, og du krasher i frontkollisjon med noen som kjører i 50 km/t og veier 100 tonn går farten din fra +50km/t til nesten -50km/t noe som er en fartsendring på 100km/t. Krasher du i fjellveggen så går farten din fra 50km/t til 0 km/t og er dermed ikke like ille.

 

Jeg tror svikt i materialet har mye å si også. En fjellvegg er ikke fleksibel, mens en trailer vil bli litt krøstet...  dette har veldig mye å si for impact. Det blir jo som en skihopper det, med og uten svikt i beina.

christensen1365381166

Vil ikke si det er det samme, for da er jo ikke årsaken at det er et tungt kjøretøy der, men at personbilister kjører dårlig... de som kjører vogntog er gjerne mye mer skikket til å kjøre enn mange andre, både pga. strengere utdannelse men også trening og erfaring og rutine...

 

Problemet på norske veier er vel først og fremst ruspåvirkning og søvnmangel... i tillegg til at noen digger fart & fare...

 

Problemet er også dårlige veier og dårlig føre. Dessuten er det masse villmannskjøring av utenlandske vogntog.

DexterMorgan

Jeg tror svikt i materialet har mye å si også. En fjellvegg er ikke fleksibel, mens en trailer vil bli litt krøstet...  dette har veldig mye å si for impact. Det blir jo som en skihopper det, med og uten svikt i beina.

jada er sant det, jeg kjørte på med litt forenklinger selvsagt, det er akselerasjonen som er avgjørende, som er fartendring delt på tid, så med mer tid siden materialer gir etter vil det være positivt. Hopper du fra et hus og lander flatt på bakken slik at du ikke demper med bena skal du ikke ha mye fart før du skader deg ekstremt

Endret av DexterMorgan
Arnold Stallone

jada er sant det, jeg kjørte på med litt forenklinger selvsagt, det er akselerasjonen som er avgjørende, som er fartendring delt på tid, så med mer tid siden materialer gir etter vil det være positivt. Hopper du fra et hus og lander flatt på bakken slik at du ikke demper med bena skal du ikke ha mye fart før du skader deg ekstremt

 

Så, hvis "oppbremsningen" skjer 4 ganger så fort mot en steinvegg, så må det møtende vogntoget ha 3 ganger så stor fart som deg, for samme krasj...

 de som kjører vogntog er gjerne mye mer skikket til å kjøre enn mange andre, både pga. strengere utdannelse men også trening og erfaring og rutine...

 

Hvor i all verden har du det fra? Ut i fra kjøringen til mange av disse vogntogene, ville jeg sagt stikk motsatt. Mange av de sjåførene burde ikke sittet bak rattet i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...