Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg har ganske store blødninger under menstruasjonen. Detter er plagsomt, da jeg blør gjennom et nattbind ganske rask de første par dagene. Syklusen min er på 20-23 dager. Jeg har først 3-4 dager der jeg får litt brun/rød utflod, deretter kommer selve menstruasjonen. Den er på ca. 7 dager, der de 2-3 første dagene er veldig kraftige. Prøvde akkurat en slik menskopp. Jeg sov i 4 timer og da var den overfull og jeg blødde ut av den. Den rommer 2 dl. På kun en time blødde jeg 7,5 ml. Dette er den 2. dagen av de kraftige dagene, men den første er kraftigst, men hadde ikke den koppen da. På wikipedia står det at "Det gjennomsnittlige volumet av menstruasjonsvæske under en månedlig menstruasjon er 35 milliliter, men alt mellom 10 og 80 milliliter regnes som normalt". Med 7,5 ml per time, blir det 180 ml på ett døgn... Kan dette være normalt, eller er det noe galt med meg? Hilsen jente på 24 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398891-mensen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er klart unormalt å blø så mye. Du bør få sjekket, om det er årsaker til den unormale blødningsmengde. Hvis du har hatt rikelige blødninger helt siden starten, kan det være unormale forhold ved blodets levring (koagulasjon). Blør du mye i andre situasjoner? en evt feil kan avsløres med en blodprøve. Så kan det være noe med livmoren, en meget uvanlig årsak i din alder er en godartet muskelknute, det kan avsløres ved en vanlig underlivsundersøkelse, evt med ultralyd. Behandlingen vil rette seg etter evt årsak, det kan være tabletter som reduserer blødningen, p-piler eller en hormonspiral. Det vil nok være best om du får henvisning til gynekolog som kan gjøre fullstendig utredning og starte behandling.

PS når du sier at din syklus er 20-23 dager, mener du så fra første til første blødningsdag, og ikke fra siste til første? Syklus på 20-23 dager er for kort.

Be din lege om en henvisning, jeg tror det er det lureste for en grundig undersøkelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398891-mensen/#findComment-3543338
Del på andre sider

stjernestøv

Hei. Jeg har ganske store blødninger under menstruasjonen. Detter er plagsomt, da jeg blør gjennom et nattbind ganske rask de første par dagene. Syklusen min er på 20-23 dager. Jeg har først 3-4 dager der jeg får litt brun/rød utflod, deretter kommer selve menstruasjonen. Den er på ca. 7 dager, der de 2-3 første dagene er veldig kraftige. Prøvde akkurat en slik menskopp. Jeg sov i 4 timer og da var den overfull og jeg blødde ut av den. Den rommer 2 dl. På kun en time blødde jeg 7,5 ml. Dette er den 2. dagen av de kraftige dagene, men den første er kraftigst, men hadde ikke den koppen da. På wikipedia står det at "Det gjennomsnittlige volumet av menstruasjonsvæske under en månedlig menstruasjon er 35 milliliter, men alt mellom 10 og 80 milliliter regnes som normalt". Med 7,5 ml per time, blir det 180 ml på ett døgn... Kan dette være normalt, eller er det noe galt med meg? Hilsen jente på 24 år.

Jeg kjenner meg igjen i dette, blødde veldig mye og det var veldig plagsomt. Jeg har/hadde muskelknuter men det var ikke noe farlig sa gynekologen, men det kunne være årsaken til at jeg blødde så mye. Fikk noen medisiner men turte ikke ta dem. Ringte legevakten en gang for jeg ble så dårlig og skalv, fikk beroligende av legen og han sa "Du har en sterk livmor. " Mellom hver mens gikk det 19-20 dager, så det var ofte syntes jeg. Min redning ble p.sprøyten. Jeg har alltid blødd mye og lenge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398891-mensen/#findComment-3543350
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, syklusen er 20-22 dager fra første mensen-dag til neste. Så da har jeg ca. 15 dage mellom, men noen av de siste dagene av de 15 dagene har jeg brun/rød utflod, før den ordentlige mensen kommer. Det som engster meg mest er om det er noe galt med livmoren min. Skal ikke ha barn enda, men vil ha det etter hvert når jeg er ferdig med utdannelse osv. Det er veldig viktig for meg.

Anonymous poster hash: da0bc...b33
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/398891-mensen/#findComment-3543439
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...