Gå til innhold

Blødninger etter eggløsning og ønske om å bli gravid

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg har et problem som jeg ikke føler jeg kommer noen vei med. Og som kanskje ikke blir tatt så seriøst av min fastlege og gynekolog etter min oppfatning.

Jeg er 27 år og prøver å bli gravid. Vi startet å prøve ved juletider (jeg er klar over at vi ikke har prøvd så lenge).

Jeg har noe uregelmessige og lange sykluser. Rundt 43-48 dager.

Mitt problem er at 4-6 dager etter eggløsning begynner jeg å blø. Det varierer fra brunaktig utflod til rikelig med rød eller mørk rød blødning. Det kommer også klumper til tider. Blødningen kommer og går litt i løpet av dagen. Jeg har ingen smerter. Det kan til tider være ganske mye. Dette skjer hver syklus.

Jeg bruker eggløsningstester som alltid bekrefter eggløsning da jeg tror den finner sted. I tillegg måler jeg temperaturen som alltid stiger litt etter eggløsning. Det går alltid ca. 14 dager fra eggløsning til mensen starter. Da får jeg en enda kraftigere blødning med smerter som varer i 4-5 dager.

Ved forrige syklus fikk jeg også en ekstremt kraftig blødning dagen etter eggløsning. Helt uten smerter. Har aldri blødd så mye noen gang før, ikke under menstruasjon heller. Denne blødningen varte bare et par timer. Vi hadde samleie kvelden før, og jeg har også tenkt på om jeg kan ha kommet borti noe da som gjorde at jeg begynte å blø dagen etter.

I perioden frem til eggløsning blør jeg sjeldent. Heller ikke ved samleie. Men i perioden etter eggløsning kan jeg begynne å blø etter samleie.

Jeg har vært sjekket hos gynekolog flere ganger. Uten at hun har funnet noe spesielt. Det har blitt tatt flere innvendige ultralyder. Celleprøver ok. I tillegg har jeg tatt blodprøver tidlig i syklus som var fine og jeg har fått målt progesteron en uke etter eggløsning som var ok. De finner altså ikke noe som er galt. Jeg regner med at hun ville sett evt polypper eller svulster hvis det er det som er årsaken til blødningene?

Fastlegen min har også tatt en rekke blodprøver og urinprøver. De finner ingen ting galt. Det eneste er de sier er at det er påvist høye antistoffer mot thyreoidea. Jeg har hatt dette i flere år, men aldri gått på medisiner. Legen tror ikke dette har noe med blødningene å gjøre. De følger det opp og har tatt en rekke prøver.

Dette er fra siste måling:

Anti-tpo >1300

Fritt T4 18.8 (11-23) høy men ok sier fastlege

Tsh 3.4 (0,20-4,0) litt høy sier fastlege

Alle andre prøver er ok.

Fastlegen mener derimot at blødningen kommer fra livmoren. Gynekologen har ikke kommet med noe svar på hvor blødningen kommer ifra. Jeg har ved flere av undersøkelsene hos gynekolog begynt å blø veldig når hun tar celleprøve.

Denne syklusen ser slik ut:

Eggløsning rundt dag 30. Samleie hver dag fra dag 27 til dag 32. På dag 34 fikk jeg en liten frisk blødning, etterfulgt av brunaktig utflod. I dag er jeg på dag 35 og har hatt en brunaktig utflod gjennom hele dagen.

Jeg bekymrer meg veldig for dette. Jeg frykter at det skal ha noe å si for å bli gravid? Jeg er ved godt mot hver syklus frem til blødningene starter. Da går jeg helt i kjelleren. Både fastlege og gynekolog tror ikke blødningen har noe å si for å bli gravid. Men jeg har litt problemer med å slå meg til ro med det. Spesielt siden jeg ikke vet hvor blødningen kommer fra.

Hva tenker du? Ville det ikke vært lurt å finne ut hvor blødningen kommer ifra? Er det noe som skjer i livmor/livmorhals etter eggløsning, siden det er da jeg begynner å blø? er det noe med blodrike slimhinner kanskje? Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette? Må jeg bare slå meg til ro med at jeg blør fra ett eller annet sted? Er jo ikke så gøy å blø så store deler av syklusen. Og det sliter veldig på humøret og håpet om å bli gravid snart.

Har gått på p-piller i 10 år. Sluttet for over 2 år siden. Startet med prøving for å bli gravid som sagt ved juletider.

Jeg håper du kan hjelpe meg og evt komme dine synspunkter på hva dette skyldes, om det kan ha noe å si for å bli gravid og om det er noe jeg kan gjøre for å bli kvitt dette.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan forstå at det er et irriterende symptom, men du er utredet så bra at jeg ikke kan forestille meg at det er bekymringsfullt verken for helse eller for graviditet. Jeg forestiller meg at det er blodkar i livmorhalsen som brister ved samleie eller prøvetaking. Blodrik slimhinne som du selv er inne på. Mulighet for graviditet er til stede i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Så blødning som kommer etter dette tidspunkt, kan neppe påvirke mulighet for graviditet. Det er mulig at laserbehandling av livmorhalsen (vaporisering) kunne hjelpe, men symptomet kommer gjerne tilbake etter noen tid.

Du har litt lange intervaller, men det er jo grundig sjekket at du har eggløsning. Du har vel bare hatt ca 4 eggløsninger siden jul hvor andre (med syklus på 28 dager) ville hatt 5-6, så da tar det lengre tid å bli gravid. Du er 27 år og det er en ideell alder for å prøve å bli gravid. Jeg tror ikke blødningen vil innvirke på mulighet for graviditet.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...