Gjest Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 I 2001 fikk jeg en liten føflekk øverst i ryggen fjernet hos fastlegen ved frysing. Raskt etter oppsto det en liten rødaktig bul. Legen mente det ville skape flere komplikasjoner å fjerne den enn å la den være i fred. Fram til høsten 2013 vokste klumpen svært sakte og den verket ikke. Likevel viste jeg den til fastlegen flere ganger, men han mente det ikke var noe vi behøvde å gjøre noe med. Høsten 2013 vokste den raskere, begynte å gjøre vondt og var innimellom rød og hissig i fargen. Fra årsskiftet 2013/2014 begynte den å gjøre vondt kontinuerlig på en forstyrrende måte. Jeg insisterte på at den skulle fjernes. Den var da 2,5-3 cm i diameter og vokste innover fra hudoverflaten. Svulsten ble fjernet 24.4.14 på Volvat. Diagnosen nodulær BBC ble satt. Det ble påvist urene kanter/kreftceller. Jeg ble henvist til karthorax poliklinikk på A-hus og mer ble fjernet. Det ble på nytt påvist kreftceller og legen konstaterte at det var BBC av den infiltrerende typen. Han konfererte med dagkirurgisk avdeling som sa at fettvevet måtte fjernes ned til muskelen. Jeg har tid for operasjon på dagkirurgisk avdeling nå 18.juni. Spørsmål: 1. Er det noen måte en kan minske risikoen for å måtte opereres enda flere ganger nå etter denne tredje gangen? 2. Er det noen måte en kan vite hvordan kreften har spredt seg, eller må en operere gang på gang og bare på skjønn ta litt til og litt til inntil prøvene er rene? Hvor mange ganger tåler huden å bli operert? 3. Er det helt umulig (jeg vet at det ikke er vanlig) å få celleprøvene undersøkt mens en ligger på operasjonsbordet, slik at en ikke må sys igjen for så å åpnes etter noen uker? Jeg er svært takknemlig for raskt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399026-nodul%C3%A6r-basalcellecarcinom-av-infiltrerende-type/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 9. juni 2014 Del Skrevet 9. juni 2014 Basalcellecarsinom kan ikke sende ut metastaser (\"spre seg\" til andre organer) og er ikke \"farlig\". Men dersom den ikke blir fjernet fullstendig fortsetter den å vokse i lokalt vev og kan gi problem med sårdannelse osv. Det er derfor viktig at den blir behandlet korrekt og med fullstendig fjernelse. 1. For å bli ferdig med dette basaliomet må kirurgen gå ca 5 mm ut i friskt vev og fjerne ned i underhudsvevet, noen ganger til underliggende muskulatur . Dette vurderes i hvert enkelt tilfelle. Såpass stort som dette blir, kan det tenkes at det hadde vært best med plastikkirurg for sikrest, penest og mest funksjonelt resultat. 2 og 3.Her benyttes skjønn, kun i spesialtilfeller i ansiktet gjør man noe som kalles Mohs kirurgi, der man undersøker vevet som tas ut mens operasjonen utføres slik at man vet at man har fått med alt, før man syr sammen. Huden tåler mange operasjoner , men etterhvert blir det stramt og da kan plastikkirurgene enten transplantere eller \"svinge\" en del av huden slik at det blir best mulig funksjonelt (og kosmetisk) resultat. Det beste er å gjøre det ordentlig fra start slik at du ikke må gjennomgå alt du har erfart i ditt \"tilfelle\" Jeg synes du skal ringe og be om å få plastikkirurg fordi det blir såpass omfattende. Du kan hilse fra meg! Håper det ordner seg nå ! Mvh Hudlegen . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399026-nodul%C3%A6r-basalcellecarcinom-av-infiltrerende-type/#findComment-3545221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.