Gå til innhold

Vil ha nr tre

Anbefalte innlegg

Gjest mortiltokarnsjetre

Hei,

Er 35år og har endel tvillinger i slekta,hvor stor er sjansen for at jeg får det?

Har to barn fra før på 9 og 11 år.

Slutta nettopp med pillene,har brukt de ca fire år.

Vil det ca. ta lang tid før jeg blir gravid igjen?

Har hørt at jeg bør ta folsyre?

Hva er det mot?

Bør jeg ta en halv dispril daglig når jeg ev. blir gravid igjen?

Mista to ganger før jeg fikk førstemann.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39917-vil-ha-nr-tre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Roxy1365380210

Tror ikke det er så veldig stor sjangs for å få tvillinger, men muligheten er jo større når det er andre i familien som har det...

Av egen erfaring ble jeg gravid to måneder etter at jeg slutta på pillen(hadde gått på den i 5 år), mens det er andre som det klaffer for med en gang, og flere igjen som prøver lenge..

Folsyre er lurt å ta, og e-vitamin fikk jeg beskjed på..

Det er jo anbefalt å ta minst mulig medikamenter når du er gravid, spesiellt i begynnelsen..Men er dette noe du må gå på er det jo bare å ringe en lege...

Lykke til med prøvingen!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39917-vil-ha-nr-tre/#findComment-150487
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg har dessverre ingen oversikt over hvor arvelig tvillingsvangerskap er, statistisk sett, men det forekommer en viss arvelighet, noe du også er klar over.

Du kan regne med å bli gravid ganske snart etter at du har sluttet med p-pillen, tatt i betraktning at du har fått regelmessig menstruasjon igjen. I utgangspunktet kan du bli befruktet umiddelbart, ved første eggløsning, altså før du får menstruasjonen igjen. Følg med, og ta evt. regelmessige gravitester hvis du er i tvil om når mensen burde komme.

Det anbefales at man tar folsyre/folat fra man planlegger graviditet til man er tre måneder ut i svangerskapet. Dette fordi man har vitenskapelig grunn til å anta at man kan redusere faren for at fosteret utvikler bl.a. ryggmargsbrokk.

Man anbefaler ikke gravide å ta noen form for medikamenter i svangerskapet, og dispril er et medikament som aldri må tas uten i samråd med lege og fordi det er medisinske indikasjoner for at det er nødvendig. Dispril kan gi stor blødningsrisiko hos ellers friske gravide.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39917-vil-ha-nr-tre/#findComment-150754
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...