Gjest Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Hei, Jeg har over en snart 2-års periode vært behandlet med Methotrexate (nå 10 mg per uke) pga revmatisk sykdom. Det betyr at jeg jevnlig tar prøver hos min lege, hver 6 uke. Prøvene er stort sett fine, på nær lave jernlagre (som har andre årsaker og som behandles) og en av mine leverprøver - den som heter Gamma GT. Den har over det siste året hatt svak stigning hver gang. Den høyeste verdien jeg har fått påvist er på 84 (min siste prøve). Ellers har den ligget på 50 og 60-tallet, altså vært svakt forhøyet hver gang (jeg har forstått det som at den bør være under 45 for kvinner i min alder - er 39 år). Jeg spurte min revmatiske lege om dette kunne være pga Methotrexate (da jeg vet at den kan ha påvirkning på leveren), men fikk beskjed om at de hovedsakelig baserer seg på den leverprøven som heter Alat når det gjelder denne medisinen, og den prøven er helt fin hos meg. Det ser dermed ut til at dette må ha andre årsaker enn bruk av Methotrexate og min underliggende revmatiske sykdom.. For ca 1 1/2 år siden hadde jeg en periode med magesmerter i den ene siden av magen.Da ble avføringsprøver tatt,og jeg slo svakt ut på Kalprotektin.Ved etterkontroll av denne prøven en stund etter var den helt fin. Ut fra det jeg har lest, kan det virke som Gamma GT-prøven kan kobles mot gallesystemet? Jeg har i vår hatt et symptom på svie bak brystbeinet. Det føles ikke helt halsbrannaktig - har ikke brenning oppover i halsen,kun denne svien rett bak brystbeinet. Ellers har jeg ikke hatt hverken kvalme eller magesmerter i denne perioden. Svien bak brystbeinet kommer og går litt. Ellers er jeg slank, har et svært sunt kosthold med mye fiber, grove kornprodukter, frukt og grønt,mye lyst kjøtt og fisk. Jeg er ikke-røyker. Er det f.eks noe mat jeg bør unngå i forhold til dette med galle? Har du noen tips til hva dette kan være? Bør jeg undersøkes ytterligere? Prøvene mine tas jo hver 6 uke, så de vil ta Gamma GT-prøven hver gang også. Hilsen Kvinne, 39 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399251-forh%C3%B8yet-leverpr%C3%B8ve/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allmennlege Kjell Vaage Skrevet 22. juni 2014 Del Skrevet 22. juni 2014 Svaret du har fått av legen din var nok ment å berolige deg. ALAT er det enzymet som best sier om Metotrexate fører til skade på leveren. Det fritar ikke Gamma GT for å stige lett som i ditt tilfelle også fra Metotrexate, men på ingen måte alvorlig ettersom verdien er veldig lav. Det er sannsynlig at legen din fortsatt vil måle Gamma GT, men han vil nok alltid være mer obs med din ALAT for trygg behandling av deg. Det er derfor ingen grunn for noen videre utredning ettersom leger i revmatologi er svært godt kjent med denne behandling. Derfor kan vi konkludere med at den lette Gamma GT stigning har en sannsynlig sammenheng med behandlingen du får og at du fortsetter uten bekymring og overlater behandlingen i revmatologens trygge behandling. Ettersom Gamma GT ofte viser stigning ved bruk av alkohol og ved en rekke medikamenter, også smertestillende som inneholder paracetamol. Be derfor legen din vurdere alle medisiner du bruker og unngå helt alkohol før neste prøve. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399251-forh%C3%B8yet-leverpr%C3%B8ve/#findComment-3547766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.