Gå til innhold

Er det trygt å ta Vermox-kur for spolorm, til tross for at jeg ikke er helt sikker på at jeg har det?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en ung mann (20 år) som i lang tid har vært plaget av funksjonelle mage-tarm-plager. I lang tid har jeg lett etter svar på hva problemene mine kan skyldtes, siden de er så ødeleggende for livet mitt. Kom plutselig på noe som kan,om ikke veldig sannsynlig, være årsaken til mine problemer. Du skjønner, for fem år siden kjente jeg noe rart i analåpningen og dro ut en ca. 10 cm lang hvit orm. Jeg ble fryktelig forskrekket, men gjorde ikke noe mer ut av det og prøvde å glemme det så fort som mulig.Dro ikke til legen i etterkant. Først nå, i dag, har jeg lest meg opp på temaet og funnet ut at jeg mest sannsynlig hadde (eller fremdeles har) spolorm. Greia er at jeg bor landlig til med lang avstand til lege og jeg er fryktelig gira på å få avklart om jeg faktisk har flere ormer inni tarmen som skaper mine problemer. Det kommer til å ta uker før jeg får avklart en ev. diagnose (først få en time til lege som passer, deretter avføringsprøve som det tar lang tid å få svar på). Kan jeg ta vermox-kuren for spolorm, selv om det ikke er helt sikkert at jeg har spolorm i meg i dag. Jeg vet det ikke er å anbefale, men er det egentlig farlig?

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Jeg er ikke overbevist om din \"selvdiagnose\", men usannsynlig er det ikke. Jeg skjønner også at du er ganske godt orientert om prosedyren som kan gi en diagnose. Avføringsprøve, gjerne flere og fersk, som mikroskoperes av en lege med en viss erfaring krever både tid og fremmøte, kanskje flere ganger.

Ditt spørsmål er om det er farlig å ta Vermox kur. Middelet er uten alvorlige bivirkninger, etter det jeg vet. Det tolereres vanligvis godt. Eneste kontraindikasjon er allergi mot Mebendazol, det aktive stoffet og evt. andre bestanddeler som inngår i preparatet. Som med de fleste medikamenter, er det beskrevet endel mulige bivirkninger, men de er sjeldne og i all hovedsak ikke farlige.

Husk å følge oppskriften til doosering, deriblant at kuren skal gjentas etter en uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...