Gjest (Anonymous) Skrevet 10. desember 2001 Del Skrevet 10. desember 2001 Kjære jordmor. Kan du være så snill å skrive litt om sf-mål. Hvorfor måles det egentlig? Jeg er i uke 15 og hadde et sf-mål på 15 cm. Legen syntes det var stort. Forrige uke var jeg hos jordmor og hun målte meg til 11 cm da. Var veldig full i blæren hos legen. Har det noe å si? Dette er mitt fjerde barn. Er det ikke helt normalt å være såpass stor da? Blir nesten litt irritert over at vi alle skal følge samme boka og ikke ha lov til å ha den magen vi har. Jeg har vært på ul og jeg bærer bare ett barn, hvis du hadde tenkt å svare at det kanskje var to der inne. Veldig takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39946-sfm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest liv-b Skrevet 11. desember 2001 Del Skrevet 11. desember 2001 Heisann :-) Jeg bare MÅTTE skrive da jeg så det handlet om SF-mål. Er det noe som har opptatt meg den siste måneden, så er det akkurat det ;-) For nøyaktig en uke siden, fødte jeg en nyyydelig gutt, og skal si han snudde opp ned på alt jeg trodde jeg visste om SF-mål. Jeg har født tre barn før, og har alltid ligget laaangt over snittet på målet. Det gjorde Oskar også, helt til han stoppet opp mot slutten. Da vi var hos legen på KK, sa han at SF-målet ikke var til å stole på i det hele tatt. Det var bare noe stort tull, mente han. Legene målte så forskjellig, og det var så mange faktorer (leie, mengde med fostervann osv) som spilte inn at han ikke mente det var representativt i det hele tatt. Den siste uken av svangerskapet, hoppet målet mitt i luften igjen, vokste 6 cm på en uke! Babyen var ikke SÅ stor heller, 4570g, men vi sprengte skjema på slutten. Jeg har iallefall erfart at man ikke skal henge seg for mye opp i dette målet. Når det svinger så mye på så kort tid, så er det jo ganske usikkert. Hilsen fra liv-b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39946-sfm%C3%A5l/#findComment-150617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 12. desember 2001 Del Skrevet 12. desember 2001 Det er ofte en god grunn til at mange leger og jordmødre ikke måler SF-målet før man har kommet nærmere 20 uker på vei. Dette fordi en full blære kan påvirke målet, og fordi det er så små marginer i begynnelsen før man begynner å lure på om det er avvik fra det normale. Senere i svangerskapet er det svært viktig å måle SF-målet, spes. fordi man ved regelmessige målinger fort kan oppdage om barnet ikke vokser som forventet. Det aller viktigste er at barnet følger sin egen kurve, uten for store hopp eller avflatning i veksten. Jeg vil absolutt anbefale deg å ikke henge deg opp i disse funnene inntil videre. Når det er to forskjellige som har målt, må man også ta hensyn til at det kan være store personlige variasjoner, på bakgrunn av måleteknikk. Uansett synes jeg ikke at 15 cm er noe stort når du er 15 uker på vei. Helt normalt, spør du meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39946-sfm%C3%A5l/#findComment-150758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.