Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg er gift med en mann som har en sønn fra før. Vi har fått ett barn sammen. Hva må jeg/vi gjøre om mannen skulle falle fra. Sønnen har vel krav på sin arv med det samme ? Vi bor i et hus hvor verdien har økt med mer enn det dobbelte av hva vi kjøpte det for. Vi har et lån på 1.1 Mill. Nå selges de for nesten 3 Mill. Tror nok huset vil ha den prisen i mange år fremover. Må jeg i såfall betale mellomlegget om jeg må kjøpe ham ut. Er det mer vi må tenke på ?

Hadde vært svært takknemlig for et svar.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39947-arv-og-s%C3%A6rkullsbarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Dersom din mann dør har hans sønn fra før rett til sin del av arven. Men du og mannen din kan lage en gjensidig avtale som sikrer dere noe mer enn dette. Eiendom, kapital og gjeld er utgangspunktet for delingen. Jeg vil råde deg til å få tak i arveloven så får du detaljerte og direkte svar. Vil du ha regnestykket straks kan du ringe jusstudentenes gratis tlf.

Gjest Den opprinnelige m&m

Dere bør ordne en livsforsikring på mannen din som tilgodeser deg dersom han skulle falle fra, slik at du kan betale ut sønnens farsarv uten å måtte selge huset. Det er viktig at livsforsikringen ikke betales ut til boet, for da vil hans sønn ha krav på sin del av den. Gjeldsforsikring vil slette din manns del av gjelden, så det vil øket boet etter din mann.

Barna (alle hans barn tilsammen) har krav på 2/3 av farsarven, og ektefellen har krav på 1/4. Det som er imellom tror jeg går til barna hvis han ikke har skrevet testamente på det. Men han kan altså skrive et testamente slik at din arv øker fra 1/4 til 1/3 av boet etter ham.

Det er markedsverdien på huset som teller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...