Gå til innhold

Bivirkninger ved langtidsbruk av sobril

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på hvilke bivirkninger langvarig bruk av sobril har? En venn av meg har gått på 10 mg 2 ganger om dagen i 2,5 år. Han fikk det pga angst, depresjon og selvmordstanker. Han får av og til sovetabeletter av legen i tillegg men ikke fast. I tillegg drikker han ganske ofte. Er bekymret for han men er umulig å vise "kritikk" mot det. Han har foradret seg en del de siste årene og jeg lurer på om det er pga medisinen? Han er blant annet blitt veldig egoistisk og hensynsløs for andres følelser og nermest "kald", stort temperament osv. Ulikt sånn han var før.

Anonymous poster hash: efe0c...d9a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399672-bivirkninger-ved-langtidsbruk-av-sobril/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på hvilke bivirkninger langvarig bruk av sobril har? En venn av meg har gått på 10 mg 2 ganger om dagen i 2,5 år. Han fikk det pga angst, depresjon og selvmordstanker. Han får av og til sovetabeletter av legen i tillegg men ikke fast. I tillegg drikker han ganske ofte. Er bekymret for han men er umulig å vise "kritikk" mot det. Han har foradret seg en del de siste årene og jeg lurer på om det er pga medisinen? Han er blant annet blitt veldig egoistisk og hensynsløs for andres følelser og nermest "kald", stort temperament osv. Ulikt sånn han var før.

Mulig hans grunnlidelse/-r som over tid ikke er medisinert/behandlet riktig.

AnonymBruker

Nei, dette høres ikke ut som bivirkninger på langvarig bruk av sobril.

Anonymous poster hash: 090fd...fda

AnonymBruker

Mulig hans grunnlidelse/-r som over tid ikke er medisinert/behandlet riktig.

Ja har tenkt tanken selv så mulig du har rett. Synes det er rart å sette noen med problemer på en sånn medisin uten å se til att han får behandling/psykolog når han har slitt veldig psykisk

Nils Håvard Dahl, psykiater

Resultatet er oftest summen av mange faktorer: Grunnsykdommene, medisinbruken, alkoholmisbruket etc etc.

Den avtagende empati og den økende egoismen og hensynsløsheten er typisk for misbrukere av rusmidler (inkl benzo).

AnonymBruker

Resultatet er oftest summen av mange faktorer: Grunnsykdommene, medisinbruken, alkoholmisbruket etc etc.

Den avtagende empati og den økende egoismen og hensynsløsheten er typisk for misbrukere av rusmidler (inkl benzo).

Takk for svar:-) han mener han blir roligere av medisinen og ser ingen av de negative sidene andre rundt han ser. Blir sint om man sier han har forandret seg. Han gikk tidligere på en annen medisin(husket ikke navn) hvor han endret seg enda mer. Ble nermest som ett monster, frekk mot alle, sint, rare meninger om alt osv. Da så han det ikke først, men jeg klarte da å overtale han til å slutte. Da ble han "seg selv" etterpå. Men nå er det ikke like tydelig de negative sidene og han ser ikke selv hvordan han er.

Hvis man har slitt i mange år med angst, selvmordstanker osv. er det da bra behandling å bare sette han på medisin uten annen form for terapi? Jeg skjønner ikke det, da han aldri får løst hva som ligger bak og bare kamuflerer det med beroligende medisin. Vill gjerne hjelpe han men vet ikke hvordan

Annonse

AnonymBruker

Det minner meg om en tidligere kollega som ble mer og mer avhengig og gjorde alt for å få tak i Sobril. Hun spurte oss andre om vi kunne skaffe osv... Kastet innpå piller og ble mer og mer apatisk og fjern. Til slutt tok hun livet sitt.

Anonymous poster hash: 96c75...fe9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...