Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kvinne på 32 år. Jeg har to barn på 3 og 5,5 år, og nå prøver vi på nr 3. Det tar imidlertid tid, har prøvd i 4 mnd, og vært uten ppiller i 5 mnd.

Registrerer min syklus og ser at den er av og til 21 dager, og andre ganger 24. Det jeg er bekymret for er rosa utflod som regelmessig kommer dag 19 i syklusen. Den varer et par dager, før den går over til mens, eller så får jeg et par dager uten blødninger før mens kommer ( og mensen varer da i 5 dager). Jeg tok celleprøve for ca 5 mnd siden som var fin. Har tidligere vært plaget av brun/ rosa utflod mellom mens, dette har jeg vært hos gynekolog for ( dette for ca 1,5 år siden), og de så ikke noe galt, muligens bare lettblødende slimhinner. (Hadde også endel blødninger når jeg gikk med nr 1). Kan blødingen dag 19 i syklus være eggløsning? Eller er det noe jeg bør sjekke opp? Blir litt stresset over dette, er redd det også kan gå utover sjansen for å bli gravid.

Mvh Utålmodig

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/399988-bl%C3%B8dning-mellom-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg går ut fra at du regner syklus fra første blødningsdag til førsteblødningsdag? (det er feil å regne fra siste til første dag !) Blødning dag 19 i en syklus på 21-24 dager er ikke forenlig med eggløsning, men det er ikke noe i veien for at du kan kjøpe eggløsningstest på apoteket og selv sjekke. Du kan også måle morgentemperatur daglig gjennom en eller to sykluser. Temperaturen stiger noen streker etter eggløsning. En hormonprøve (progesteron) tatt en uke før ventet menstruasjon kan bekrefte at eggløsning har funnet sted.

Som du selv er inne på, kan slik blødning stamme fra livmorhalsen, men det bør sjekkes.

Hvis det ikke er tegn på eggløsning, kan det stimuleres med pergotime

Med hensyn til å bli gravid, så må du ha litt mer tålmodighet, men alderen tar det ofte lengre tid, for eksempel tar det i gjennomsnitt dobbel så lang tid for en 35-åring som for en 25-åring å bli gravid. Man vil neppe sette i gang før det har gått et år.

Lykke til, med vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...