Gå til innhold

graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei jeg er en dame på 45 med 2 gutter på 10 og 12 år. Svangerskapene med disse 2 gikk fint. Begge barna var ca 4.5 kg store. Jeg er normalvektig og frisk. Vi har lenge hatt lyst på et barn til. Vet at dette begynner å bli i seneste laget. For et år siden fikk jeg rede på at jeg er bærer av Leiden mutasjon. Homozygot type, Det vi lurer på er om det vil innebære stor risiko hvis jeg ble gravid pånytt, Er det for stor risiko med tanke på min alder og at jeg må bruke klexane sprøyter . Vil Klexane være skadelig eller innebære risiko for barnet ? Vet også at sjansen for å bli gravid er liten i min alder. Hva vil du anbefale? Vil det innebære stor risiko for meg ? Hilsen Caroline

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400021-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du er homozygot for Leiden-mutasjon anbefales forebyggende blodfortynning med f.eks. Klexane fra 1. trimester, dvs de første tre måneder av graviditeten til seks uker etterpå. Det gis som daglig injeksjon i underhuden (som du selv setter) og det passerer ikke over til fosteret. Det skader således ikke fosteret. Hvis du ellers er frisk, så skulle det ikke være noe i veien for å gjennomgå en graviditet. Det største problem er vel om du i det hele tatt kan bli gravid, men det er ikke umulig. ha tålmodighet, husk å ta folat. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400021-graviditet/#findComment-3555569
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...