Gå til innhold

Evnene til seksuell relasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg har en god venninne, i dag 62 år gammel, som for flere år siden fikk fjernet livmoren. Dette har, i følge henne selv, medført at hun ikke lengre greier/føler for å ha et seksuelt forhold til en mann. Hun vil så gjerne ha en fast venn, men føler hun ikke har "noe å gi" i et slikt forhold. Kort sakt, hun har ingen seksuelle behov. Dette i henhold til henne selv.

Jeg er ar av en annen oppfattning. Det dreier seg, mener jeg, og psyke som "sitter mellom ørene". Fordi at livmoren er fjernet og satt alder oppnådd, kan vel seksualiteten fortsatt være der? Damen har, meg bekjent, ikke fjerne vagina eller klitoris. Kan du gi meg råd jeg kan vidre formidle til min venninne, slik at hun kan oppnå et seksualliv igjen?

Mvh Svein B

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/400034-evnene-til-seksuell-relasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesteleser

Sånn ser jeg det:

Enten er det bare en fin måte å si at hun ikke er det aller minste interessert i et seksuelt forhold med deg, hun tror kanskje det vil være enklere for deg å forholde deg til om hun skylder på det rent fysiske.

Eller så kan det være som du tror, at hun har ei psykisk sperre og gruer seg for å ha sex etter operasjonen.

Eller så kan det være at hun faktisk forteller sannheten, at hun ikke har interesse av et sexliv i det hele tatt.

Uansett hva som er årsaken er det dette du skal forholde deg til : HUN bestemmer. Respekter hennes valg. La henne være. Du har hverken mulighet eller rett til å fortelle henne at hun "skal ha" sex for å ha noe å gi i et forhold. Det finnes mange som har gode og rike forhold uten sex, men dette fungerer kun dersom begge parter vil det samme.

Om det mot formodning skulle være ei psykisk sperre er det kun tillit over tid som kan bryte den. Om du presser på vil du oppleve at hun trekker seg unna.

Sånn ser jeg det:

Enten er det bare en fin måte å si at hun ikke er det aller minste interessert i et seksuelt forhold med deg, hun tror kanskje det vil være enklere for deg å forholde deg til om hun skylder på det rent fysiske.

Eller så kan det være som du tror, at hun har ei psykisk sperre og gruer seg for å ha sex etter operasjonen.

Eller så kan det være at hun faktisk forteller sannheten, at hun ikke har interesse av et sexliv i det hele tatt.

Uansett hva som er årsaken er det dette du skal forholde deg til : HUN bestemmer. Respekter hennes valg. La henne være. Du har hverken mulighet eller rett til å fortelle henne at hun "skal ha" sex for å ha noe å gi i et forhold. Det finnes mange som har gode og rike forhold uten sex, men dette fungerer kun dersom begge parter vil det samme.

Om det mot formodning skulle være ei psykisk sperre er det kun tillit over tid som kan bryte den. Om du presser på vil du oppleve at hun trekker seg unna.

Flott svar.

Jeg vet ikke. Jeg synes "gjesteleser" spekulerer og tillegger TS motiver som det ikke er noe grunnlag for i innlegget. Det kan jo være søstera for alt vi vet.

Å fjerne livmoren kan oppleves ganske dyptgripende. Jeg synes svaret er fint fordi det favner bredt og viser til tillit over tid. Jeg tok utgangspunkt i det TS skrev, at dette er en venninne, ikke at de var i et forhold selv om muligheten for det selvsagt er tilstede. 

Gjest gjesteleser

Det er jo selvsagt en mulighet for at jeg tolker teksten feil, men jeg leser TS slik at han har ønsker om å være en del av sin venninnes seksualliv. Jeg føler han har lite respekt for hennes ønsker, siden han sier at han mener hun tar feil og at det "bare sitter mellom ørene".

Derfor ønsket jeg å formidle at respekt for henne, respekt for hennes ønsker og mangel på lyst, er det viktigste han kan bidra med. Selvsagt er det en mulighet for at et godt forhold og tillit og respekt over tid kan gjøre henne trygg nok på seg selv til at også hennes seksuelle følelser kan våkne igjen, men her og nå er hennes ståsted at hun ikke har ønsker om et seksualliv selv. Da må han respektere det, og hjelpe henne til å se at hun har masse å gi i et forhold selv om hun ikke har sex. Et forhold, uansett alder, handler om kjærlighet, latter, gjensidig respekt og felles interesser. Det finnes også en gode del menn på hennes alder som selv har problemer med å opprettholde et seksualliv, så jeg er helt sikker på at hun kan finne en partner hun kan ha det fint med på deres egne premisser.

Annonse

Det er jo selvsagt en mulighet for at jeg tolker teksten feil, men jeg leser TS slik at han har ønsker om å være en del av sin venninnes seksualliv. Jeg føler han har lite respekt for hennes ønsker, siden han sier at han mener hun tar feil og at det "bare sitter mellom ørene".

Derfor ønsket jeg å formidle at respekt for henne, respekt for hennes ønsker og mangel på lyst, er det viktigste han kan bidra med. Selvsagt er det en mulighet for at et godt forhold og tillit og respekt over tid kan gjøre henne trygg nok på seg selv til at også hennes seksuelle følelser kan våkne igjen, men her og nå er hennes ståsted at hun ikke har ønsker om et seksualliv selv. Da må han respektere det, og hjelpe henne til å se at hun har masse å gi i et forhold selv om hun ikke har sex. Et forhold, uansett alder, handler om kjærlighet, latter, gjensidig respekt og felles interesser. Det finnes også en gode del menn på hennes alder som selv har problemer med å opprettholde et seksualliv, så jeg er helt sikker på at hun kan finne en partner hun kan ha det fint med på deres egne premisser.

Jeg tolket trådstarter forskjellig fra deg. For meg var det ikke nærliggende å tolke ham som at han ønsket at hans gode venninne skulle ha et seksuelt forhold til ham, jeg forsto det som at dette var et tema de diskuterer og at han tror hun overdriver de begrensninger hun oppfatter å ha.

Bare trådstarter som vet hva han mente:-)

• 2 uker senere...
Gro Isachsen, Sexolog

Normalt skal ikke fjerning av livmor påvirke evne og lyst til å ha et seksualliv. Jeg har møtt sjeldne tilfeller der blodårer har blitt kuttet noe som har påvirket evne til ereksjon (blodfyllning) i både den ytre og indre del av klitoris, kjønnslepper, skjedevegger og bulbus. Og jeg har hørt om mindre følelse etter at nervebaner har blitt skadd etter operasjoner.

Slike skader er heldigvis sjeldne. De fleste forteller at lysten ikke blir påvirket av at livmora er helt eller delvis borte. For, som du skriver, er jo både skjeden og klitoris i behold.

Noe som kan påvirke sexlysten er imidlertid om eggstokkene ble operert bort samtidig. I eggstokkene foregår bla produksjon av testosteron, som jo er tenningshormonet, men produksjon blir uansett lavere etter som årene går. At østrogenproduksjonen blir lavere, særlig etter menopausen, kan også gjøre at sex gjør vondt. Da kan det hjelpe å innføre østrogen for eksempel Ovesterin lokalt i skjeden.

Eller kan hun ha så dårlig bekkenbunnsmuskulatur at hun er en av ca. 400.000 norske kvinner som har problemer med å holde på urinen. Da er det mange som vegrer seg for å ha sex av flere grunner. Jeg har forsket på bekkenbnnsmusklenes betydning for sexlyst og har vært med på utvikling av bekkenbunnstreneren Vagiflex. Jeg fant at slappe muskler blant annet kan påvirke tenning, lubrikasjon, evne til ereksjon og evne til å få orgasme. Noen får også feil plassering av indre organer som for eksempel framfall av blære eller livmortapp, fordi disse musklene er for svake og ikke klarer å holde organene på plass. Svak muskulatur kan i slike tilfeller gjøre sex smertefullt. Om det er det årsaken til at hun vegrer seg bør hun vite at musklene kan trenes.

Siden du mistenker at hennes manglende lyst til et seksualliv sitter i hodet, her er noen mulige forklaringsmodeller – om du har rett i din antagelse; Det hender godt voksne kvinner ikke ønsker sex kan være dårlige erfaringer, ofte over år med mye dårlig sex, på mannens premisser der hun aldri har fortalt om egne behov. En annen vanlig årsak er sjenanse. Det er også de som føler prestasjonsangst fordi de har lite eller ensidig erfaring i elskovskunster. Det gjelder også de som har et langt samliv bak seg. For de som bare hatt sex med en person, virker det ofte skremmende å skulle prøve med en ny elsker.

Hvilke argumenter som hjelper for å få henne seksuelt aktiv igjen, avhenger av årsaken til at hun takker nei. Er det en medisinsk årsak kan kanskje en flink gynekolog hjelpe. Sitter det i hodet kan en sexolog være rette hjelpen. For din del er den beste muligheten kanskje på en respektfull måte å fortelle henne hva hun går glipp av med deg som elsker. Tar du den litt forførende rollen, slik at du gjør henne trygg og hun skjønner du vil hennes beste vil jeg tro sjansen er størst. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...