Gå til innhold

Svettetokter ved menstruasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Plagsomt

For et par måneder siden skjedde det plutselig at jeg begynte å svette noe helt grusomt om nettene. Etter å ha lagt mer merke til når dette skjedde, oppdaget jeg at det starter ca to dager for menstruasjon og varer ca til menstruasjonen er over. Hver eneste måned!

Jeg er 19år og synes dette er utrolig ubehagelig. Om nettene under menstruasjon våkner jeg gjennomvåt av svette og må skifte nattdrakt opp til flere ganger. I tillegg er sengklær våte og jeg er iskald. Sover dårlig gjør jeg også, noe som kanskje ikke er så rart. Det kan variere hvor mye jeg svetter, men en behgelig nattesøvn er utelukket uansett.

Lurer fælt på hva dette kommer av, da det begynte plutselig for noen måneder siden. Min mor sa det mulig kunne være noen form for hormonforstyrrelser, men at det samtidig virker rart ettersom jeg er såpass ung og ikke har hatt problemer med det før.

Eneste jeg kan si er at jeg bruker p-piller (kan det ha noen betydning?), og ellers er sunn og frisk....

Er det noe jeg kan gjøre med dette, for det er skikkelig irriterende å våkne søkk våt hver eneste natt man har mensen. Samtidig er det litt skremmende ettersom jeg ikke vet hva det kommer av og om det kanskje er noe som feiler meg.

Takker for hjelpen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40006-svettetokter-ved-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det som utløser hetetokter hos kvinner i overgangsalderen er et sterkt fall i østrogennivået. Det samme skjer for alle kvinner ved menstruasjon, men det varer bare så kort tid at de fleste ikke får plager. Ved bruk av p-pille er dette fallet enda større, og man kan få hetetokter. Det har ikke noe med' forstyrrelser' å gjøre, det er et naturlig fenomen. mensen

Vær oppmerksom på at for høyt stoffskifte og andre sykdommer også kan gi slike svettebyger, men da vil det være gjennom hele syklus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...