Gjest juli1 Skrevet 12. desember 2001 Del Skrevet 12. desember 2001 Synes det er ganske utrolig å høre representantene bruke så mye tid på å diskutere fattiges stilling i Norge i dag - uten å evne å trekke linjer til forslaget om egenandeler for assistert befruktning. Akkurat som om ufrivillig barnløshet er et "overklasseproblem"!?! De "fattige" barnløse er jo nettopp dem som vil lide mest under Stortingets vedtak om innføring av egenandeler! Fatter det ganske enkelt ikke! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40015-fattigdomsdebatten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 12. desember 2001 Del Skrevet 12. desember 2001 Vel: Fattige som får barn får ikke akkurat rike barn. ;-) Nei, det hele bunner i en enkel logikk: Politikerne har store problemer med å finne penger til alle gode formål for SYKE mennesker, så de velger å nedprioritere støtten til FRISKE mennesker. På den annen side så kommer jo det psykiske aspektet ved dette meget sterkt inn i bildet, noe som ikke har vert fremme i debatten i dag i det hele tatt. Nå vet ikke jeg hvor mange som faktisk blir syke av ikke å få barn, men dersom det er snakk om fullfinansiering så å man ta hele regnestykket med i beregningen: en ny verdensborger som elllers ikke ville blitt født genererer x millioner i skatteinntekter i løpet av sitt liv, x millioner i arbeidstimer, minus x millioner i statlige støtteordninger. For staten å betale 100 000 kan i et slikt perspektiv umulig være samfunnsøkonomisk ulønnsomt i det lange løp - spesielt med tanke på alle millionene som spyttes inn for å hente arbeidskraft fra utlandet. Dessverre tenker politikerne altfor kortsiktig i dette landet, så vi får håpe det blir en bredere høring om dette senere. Er det forresten noen av dere som fikk med seg hvordan det gikk med avstemmingen, tenker spesialt på SPs forslag (nr 30)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40015-fattigdomsdebatten/#findComment-150787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Borealis Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Vel: Fattige som får barn får ikke akkurat rike barn. ;-) Nei, det hele bunner i en enkel logikk: Politikerne har store problemer med å finne penger til alle gode formål for SYKE mennesker, så de velger å nedprioritere støtten til FRISKE mennesker. På den annen side så kommer jo det psykiske aspektet ved dette meget sterkt inn i bildet, noe som ikke har vert fremme i debatten i dag i det hele tatt. Nå vet ikke jeg hvor mange som faktisk blir syke av ikke å få barn, men dersom det er snakk om fullfinansiering så å man ta hele regnestykket med i beregningen: en ny verdensborger som elllers ikke ville blitt født genererer x millioner i skatteinntekter i løpet av sitt liv, x millioner i arbeidstimer, minus x millioner i statlige støtteordninger. For staten å betale 100 000 kan i et slikt perspektiv umulig være samfunnsøkonomisk ulønnsomt i det lange løp - spesielt med tanke på alle millionene som spyttes inn for å hente arbeidskraft fra utlandet. Dessverre tenker politikerne altfor kortsiktig i dette landet, så vi får håpe det blir en bredere høring om dette senere. Er det forresten noen av dere som fikk med seg hvordan det gikk med avstemmingen, tenker spesialt på SPs forslag (nr 30)? Tenk om våre folkevalgte hadde hatt samme evne til fornuft og langsiktig tenkning, som du her viser..... Klem fra.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40015-fattigdomsdebatten/#findComment-150881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
larsims Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Vel: Fattige som får barn får ikke akkurat rike barn. ;-) Nei, det hele bunner i en enkel logikk: Politikerne har store problemer med å finne penger til alle gode formål for SYKE mennesker, så de velger å nedprioritere støtten til FRISKE mennesker. På den annen side så kommer jo det psykiske aspektet ved dette meget sterkt inn i bildet, noe som ikke har vert fremme i debatten i dag i det hele tatt. Nå vet ikke jeg hvor mange som faktisk blir syke av ikke å få barn, men dersom det er snakk om fullfinansiering så å man ta hele regnestykket med i beregningen: en ny verdensborger som elllers ikke ville blitt født genererer x millioner i skatteinntekter i løpet av sitt liv, x millioner i arbeidstimer, minus x millioner i statlige støtteordninger. For staten å betale 100 000 kan i et slikt perspektiv umulig være samfunnsøkonomisk ulønnsomt i det lange løp - spesielt med tanke på alle millionene som spyttes inn for å hente arbeidskraft fra utlandet. Dessverre tenker politikerne altfor kortsiktig i dette landet, så vi får håpe det blir en bredere høring om dette senere. Er det forresten noen av dere som fikk med seg hvordan det gikk med avstemmingen, tenker spesialt på SPs forslag (nr 30)? Vil du bli med meg hjem og fortelle min kone som ligger og vrir seg i smerter på grunn av endometriose, at hun er et friskt menneske? Slik mangel på innsikt som du legger for dagen her, er nettopp grunnen til at dette forslaget går igjennom. De som vedtar det, innså ikke vår situasjon før det var for sent, og det hadde gått prestisje i saken. Det er vel nettopp derfor det er så viktig å utrede konsekvenser av slike forslag. Det er jævlig skummelt at vi har politikere som ikke ser at deres kunnskap og innsikt har begrensninger. Det skulle vært et kurs for stortingspolitikere - kanskje det blir det i fremtida, der denne saken blir et skrekkeksempel på hvordan det kan gå? (Ellers har jeg stor sans for resten av innlegget ditt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40015-fattigdomsdebatten/#findComment-150888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
larsims Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Vel: Fattige som får barn får ikke akkurat rike barn. ;-) Nei, det hele bunner i en enkel logikk: Politikerne har store problemer med å finne penger til alle gode formål for SYKE mennesker, så de velger å nedprioritere støtten til FRISKE mennesker. På den annen side så kommer jo det psykiske aspektet ved dette meget sterkt inn i bildet, noe som ikke har vert fremme i debatten i dag i det hele tatt. Nå vet ikke jeg hvor mange som faktisk blir syke av ikke å få barn, men dersom det er snakk om fullfinansiering så å man ta hele regnestykket med i beregningen: en ny verdensborger som elllers ikke ville blitt født genererer x millioner i skatteinntekter i løpet av sitt liv, x millioner i arbeidstimer, minus x millioner i statlige støtteordninger. For staten å betale 100 000 kan i et slikt perspektiv umulig være samfunnsøkonomisk ulønnsomt i det lange løp - spesielt med tanke på alle millionene som spyttes inn for å hente arbeidskraft fra utlandet. Dessverre tenker politikerne altfor kortsiktig i dette landet, så vi får håpe det blir en bredere høring om dette senere. Er det forresten noen av dere som fikk med seg hvordan det gikk med avstemmingen, tenker spesialt på SPs forslag (nr 30)? Vil du bli med meg hjem og fortelle min kone som ligger og vrir seg i smerter på grunn av endometriose, at hun er et friskt menneske? Slik mangel på innsikt som du legger for dagen her, er nettopp grunnen til at dette forslaget går igjennom. De som vedtar det, innså ikke vår situasjon før det var for sent, og det hadde gått prestisje i saken. Det er vel nettopp derfor det er så viktig å utrede konsekvenser av slike forslag. Det er jævlig skummelt at vi har politikere som ikke ser at deres kunnskap og innsikt har begrensninger. Det skulle vært et kurs for stortingspolitikere - kanskje det blir det i fremtida, der denne saken blir et skrekkeksempel på hvordan det kan gå? (Ellers har jeg stor sans for resten av innlegget ditt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40015-fattigdomsdebatten/#findComment-150889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.