Gå til innhold

hva er vaginalisme? (u/t)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Vaginisme er en ekstrem form for anspenthet i PC-muskelen hos kvinner og kan føre til at det er fysisk vondt å gjennomføre et samleie. En slik tilstand har vanligvis psykiske årsaker, for eksempel harde fødsler, voldtekt eller at kvinnen er engstelig for å bli gravid. Vaginisme kan behandles.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40036-hva-er-vaginalisme-ut/#findComment-150892
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Vaginisme er en ekstrem form for anspenthet i PC-muskelen hos kvinner og kan føre til at det er fysisk vondt å gjennomføre et samleie. En slik tilstand har vanligvis psykiske årsaker, for eksempel harde fødsler, voldtekt eller at kvinnen er engstelig for å bli gravid. Vaginisme kan behandles.

Jeg kan si litt om vaginisme (som det heter), fordi jeg har/har hatt det.

Vaginisme er en tilstand der noen muskler i skjeden trekker seg ubevisst sammen og gjør innførsel av hva det måtte være, smertefullt og av og til umulig.

I mitt tilfelle var det umulig å få inn noe som helst, det var uhyre smertefullt, både fysisk og psykisk.

Jeg vet ikke hvorfor eller hvordan jeg har fått det, er ikke blitt utsatt for misbruk eller voldtekt. Men tilstanden var nå der.

Jeg merket det først da jeg var 21 og skulle ha sex med kjæresten. Nå er jeg 26 og på bedringens vei.

Det var lite hjelp å få hos lege. Men jeg begynte å jobbe med det tidlig denne høsten med å forsøke å føre inn et tynt objekt.

Det er noe av det jævligste jeg har gjort, det var grusomt ubehagelig.

Etterhvert kunne jeg øke i størrelse, og nå kan jeg føre inn to fingre uten å føle at jeg dør.

Neste gang jeg har mensen skal jeg prøve tamponger *lykke*!

Vaginisme kan helbredes, for noen tar det lengre tid enn for andre. Prosessen frem til i dag har kostet meg mye smerter og tårer, men jeg ser lyst på det nå:)

Av litteratur kan jeg anbefale å låne bøker om sexologi, der står det litt om dette. Det var da jeg leste om det, at det gikk an å helbrede det, som gjorde at jeg satte i gang å desenitivere disse gjenstridige musklene mine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40036-hva-er-vaginalisme-ut/#findComment-150956
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...