Gå til innhold

inflammatorisk tarmsykdom eller uro i tarmfloraen?

Anbefalte innlegg

For to måneder siden ble jeg plutselig rammet av en uke med diare. Hadde løs til vanntynn diare flere ganger daglig. Mistenkte en del årsaker. Alt fra protein pannekaken og importerte nudler fra indonesia i oppstartsdagen til diaren. Dro til fastlegen 4 dager senere. Hun anbefalte meg å faste i to dager uten mat og kun drikke te, blåbærsaft eller farris. Det gjorde jeg. I to dager var avføringen faste og normale vil jeg tro. Jeg hadde kun 3 toalettbesøker på 2 dager. Jeg tenkte jeg kunne friskmelde meg selv. Men sannelig tok jeg feil. 2 uker etter fastingen har jeg hatt vekslende løs avføringer daglig. Jeg holdt meg unna melk og kaffe for å se om det kunne hjelpe. Det hjalp litt, men jeg hadde fortsatt løs avføringer alt fra 4-6 ganger daglig. Jeg for å dra til legen igjen. Tok avføringstest og blodprøve. Et par dager senere fikk jeg brev fra fastlegen. De fant ingenting i testene. De målte visst forskjellige verdier ut ifra det som sto på papiret. Sto at jeg hadde litt høyere verdier i det ene stoffskiftet, men vi skulle diskutere i neste time. Ca litt over en uke senere var jeg hos legen igjen. Hun mente jeg hadde for lite d-vitaminer i kroppen og jeg fikk resept for det, men det var ikke riktig diagnose til problemene mine. Etter legetimen bestemte jeg for å forsøke å gjøre noe selv. Jeg kuttet ut hvetemel, hvete og melk og kjørte en halvveis glutenfri diett. Bruker også probiotika. Jeg har kjørt dette i ca 4 dager. Har gått greit så langt, men fikk en liten tilbakefall i dag. Hadde løs avføringer tidlig på dagen, men kan hende det hadde noe med at dagen før spiste jeg ganske mye. Ble stappmett. Men jeg kjenner litt avføringstrang innimellom, selvom frekvensen av det er ikke like høyt som tidligere. Burde jeg stikke til legen og få sjekket opp om det er en betennelse i tarmen? Eller burde jeg bare fortsette med dette inntil videre? Vet at tarmen er en veldig kompleks organ som ikke er enkel å diagnotisere.  :(  Ellers før diare-uken, så hadde jeg ikke store problemer med magen og tarmen. Kanskje litt luft i magen innimellom, men verre enn det var det ikke. 

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...