Gå til innhold

Forvirret

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har for noen år siden (usikkert akkurat når) fått diagnosen bipolar lidelse. Jeg sendte nylig en søknad om å få journalen min utskrevet både fra somatikken og psykiatrien. Hentet i dag den somatiske delen, da den psykiatriske delen ikke var ferdig. Fra noen journalnotater fra somatikken stod det at jeg hadde vært tydelig psykotisk. At jeg har en bipolar lidelse med maniske, depressive og psykotiske episoder. Jeg husker ikke hendelsene hvor de påstår at jeg var psykotisk, selv når jeg leser om dem. Og kan ikke forstå at jeg kan ha vært psykotisk uten å vite om det. Jeg har alltid vært så sikker på at jeg i alle fall ikke har vært psykotisk, og nå er jeg mildt sagt forvirret.. Har jeg rett, eller har de rett? Kan det være at jeg har vært det, men ikke husker noe fra det? Kan det være mangel på kunnskaper fra deres side (da de ikke er psykiatere eller psykologer) ? Jeg har vært innlagt flere ganger på psykiatriske avdelinger, og fra noen av oppholdene husker jeg lite. Jeg har selv forklart det med at jeg har vært så medisinert at det er naturlig at jeg ikke husker alt, og at dagene inne på avdelingen er så like og at jeg derfor ikke har en klar forklaring på tiden der inne. Jeg tror ikke jeg har vært psykotisk, men er det mulig at jeg tar feil? Jeg har fått beskjed fra forrige behandler at jeg har hatt noen vrangforestillinger, og jeg ser nå at noen av de tingene ikke er så logisk som jeg en gang trodde. Men det er en vei fra vrangforestillinger til psykose?

Mvh en forvirret jente. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401030-forvirret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er vel best å vente med å trekke konklusjoner til du får journalen fra psykiatrisk avdeling.

Men ja, vrangforestillingen er det helt sentrale i en psykose. Du kan godt ha vært psykotisk uten å huske alt som har skjedd.

Husk at i psykosen vil fortsatt det meste oppfattes som riktig og forståelig av den psykotiske.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401030-forvirret/#findComment-3568638
Del på andre sider

Det er vel best å vente med å trekke konklusjoner til du får journalen fra psykiatrisk avdeling.

Men ja, vrangforestillingen er det helt sentrale i en psykose. Du kan godt ha vært psykotisk uten å huske alt som har skjedd.

Husk at i psykosen vil fortsatt det meste oppfattes som riktig og forståelig av den psykotiske.

Takk for svar. 

Du har helt rett, bør vente med å trekke konklusjoner til jeg har fått journalen fra psykiatrien. Det er jo tross alt de som er ekspertene. Ble bare litt stresset og forvirret når jeg leste om det. Men det går bedre nå :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401030-forvirret/#findComment-3568941
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...