Hjertevarm Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Hei! Jeg er en kvinne i et krevende, men spennende yrke, som minst av alt ønsker å bli sykemeldt. De siste to årene har jeg imidlertid slitt med periodevis lammende utmattelse, herunder flere kraftige infeksjoner. Min fastlege har tatt infeksjonene på dypeste alvor, men viser ingen forståelse eller interesse for den underliggende utmattelsen. Ved å redusere aktivitetsnivået utenom jobb til et minimum i dårlige perioder, har jeg vært i 100 % jobb det siste året, men nå er det som om utmattelsen har slått inn for fullt og jeg føler meg maktesløs og rådvill. Også mine nærmeste er bekymret. Jeg er kjent for å være en person som ikke legger seg ned, med mindre feberen stiger til 40 etc. Min mann registerer forøvrig disse periodene ved at jeg får forhøyet kroppstemperatur og fremstår som veldig ulik meg selv (energiløs/nærmest apatisk osv). På bakgrunn av sykehistorie mv, kan psykisk sykdom utelukkes som (hoved)årsak. Også mineralmangel, stoffskiftesykdommer og revmatisme mv. kan utelukkes. Jeg innser at jeg må bytte fastlege eller oppsøke et privat legesenter. Spørsmålet er hvordan jeg skal skal bli hørt - tatt på alvor?! Innspill/råd mottas med stor takk!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401059-utmattelse-lege-som-kanvil-utrede/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magda Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Hei! Jeg er en kvinne i et krevende, men spennende yrke, som minst av alt ønsker å bli sykemeldt. De siste to årene har jeg imidlertid slitt med periodevis lammende utmattelse, herunder flere kraftige infeksjoner. Min fastlege har tatt infeksjonene på dypeste alvor, men viser ingen forståelse eller interesse for den underliggende utmattelsen. Ved å redusere aktivitetsnivået utenom jobb til et minimum i dårlige perioder, har jeg vært i 100 % jobb det siste året, men nå er det som om utmattelsen har slått inn for fullt og jeg føler meg maktesløs og rådvill. Også mine nærmeste er bekymret. Jeg er kjent for å være en person som ikke legger seg ned, med mindre feberen stiger til 40 etc. Min mann registerer forøvrig disse periodene ved at jeg får forhøyet kroppstemperatur og fremstår som veldig ulik meg selv (energiløs/nærmest apatisk osv). På bakgrunn av sykehistorie mv, kan psykisk sykdom utelukkes som (hoved)årsak. Også mineralmangel, stoffskiftesykdommer og revmatisme mv. kan utelukkes. Jeg innser at jeg må bytte fastlege eller oppsøke et privat legesenter. Spørsmålet er hvordan jeg skal skal bli hørt - tatt på alvor?! Innspill/råd mottas med stor takk!! Hei, dette har jeg (dessverre) mye erfaring med. Det første som bør gjøres er blodprøver for å sjekke deg for jernmangel, lavt stoffskifte, og cøliaki. Alle disse tre tilstandene (og sikkert fler, men det er disse jeg har erfaring med) kan medføre sterk utmattelse. Ubehandlet cøliaki kan gi ME-symptomer, utelukkelse av cøliaki er derfor en del av ME-diagnostiseringen. Men kan jo også opptre samtidig, som i mitt tilfelle. Om du ikke blir tatt på alvor av fastlegen synes jeg du skal ta deg råd til å bestille time privat, hvis mulig. Man må dessverre være ganske "frisk for å være syk", og følge med og følge opp selv. Det er utfordrende, jeg hadde ME i 6,5 år og det er en fortvilende tilstand der hverken kropp eller hjerne fungerer som det burde. Så skal du skrive ned så detaljert du klarer hvordan utmattelsen arter seg, når den oppstår og hvor lenge det varer, samt andre symptomer, og ta med listen til legen. Mannen din må også gjerne legge til sine objektive observasjoner. Sist, men ikke minst; Stress tærer på kroppen. Ta det på alvor, ingen takker deg for at du jobber deg syk. Lykke til, håper du finner en god lege raskt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401059-utmattelse-lege-som-kanvil-utrede/#findComment-3569229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesteleser Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Kan vel også være greit å ta en hjertesjekk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401059-utmattelse-lege-som-kanvil-utrede/#findComment-3569230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.