Gå til innhold

tett kjertel

Anbefalte innlegg

Gjest undrende

hei -

har en hevelse / nokså stor kul på / rundt ene ytre kjønnsleppe (vanskelig å forklare dette...) - vart i ca. 2,5 måneder. min dyktige

fastlege forklarte at en kjertel var tett - og da snakker vi rett og slett om den kjertelen som smører vagina.

ett av to vil skje: enten går hevelsen ned og kjertelen er fin som før - eller det kan gå betennelse i, noe som fordrer operativt inngrep (*grøsser*).

kan dols gynekolog gi utfyllende kommentar - hva som helst? er det noe jeg kan gjøre / bør gjøre for å få kjertelen i gjenge igjen? jeg skulle også gjerne visst både latinsk og 'vanlig' navn på disse kjertlene (det er visstnok to av dem).

må bare føye til at tette kjertler har jeg aldri hørt om før...

på forhånd takk for svar. jeg er 38 år og har født barn (noen år siden).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40106-tett-kjertel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Kjertelen betegnes Bartholins kjertel. Etter en dansk lege som ca 1700 beskrev den. Et norsk navn finnes ikke. Hvis utførselsgangen er stoppet, vil sekretet samle seg i den som en cyste. Det er lite trolig at det går betennelse i en slik cyste. (Men man kan få akutt betennelse i en normal kjertel). Hvis cysten gir plager kan den lett åpnes opp ved en liten operasjon, evt ved laser i lokalbedøvelse. Den er helt ufarlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40106-tett-kjertel/#findComment-151236
Del på andre sider

Gjest undrende

Kjertelen betegnes Bartholins kjertel. Etter en dansk lege som ca 1700 beskrev den. Et norsk navn finnes ikke. Hvis utførselsgangen er stoppet, vil sekretet samle seg i den som en cyste. Det er lite trolig at det går betennelse i en slik cyste. (Men man kan få akutt betennelse i en normal kjertel). Hvis cysten gir plager kan den lett åpnes opp ved en liten operasjon, evt ved laser i lokalbedøvelse. Den er helt ufarlig.

tusen takk for svar.

jeg ble noe beroliget.

det jeg imidlertid glemte å si første gang er at hevelsen / kulen varierer i størrelse -

en dag 'kjempestor', neste dag har den krympet. og slik har det altså vært i over to måneder.

er dette greit i forhold til det du svarte tidligere?

du sier: 'hvis cysten gir plager...'. ja, den gjør jo det i den forstand at den hemmer seksuallivet. det går sikkert an å kjøpe glidemiddel, men det er mager trøst.

en kommentar?

på forhånd takk - igjen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40106-tett-kjertel/#findComment-151251
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...