Gå til innhold

Hjeeelp han har fridd.......

Anbefalte innlegg

Hei Cheer,

Så forskjellige???

For alt vi vet, kan "den lyse" være kristen, hvilket er tvillingreligionen til islam. Det finnes ingen religion som ligner mer på islam enn kristendommen.

Videre så kan "muslimen" være født og oppvokst i Norge (og med norske foreldre), mens "den lyse" er en utlending som har flyttet hit fra USA!

Jeg synes fordommer mot bestemte religioner er upassende, og jeg er selv i et forhold med mye større kulturell og religiøs forskjell.

Med vennlig hilsen

Beklager Sør, jeg er veldig skeptisk.

Det har ingenting med hudfarge å gjøre, hvor en er født osv. Det har med hva en har blitt innlært, spesielt når det gjelder kvinnesyn.

Jeg hadde bare ikke inngått ekteskap med en med en annerledes religion. Kan forresten også nevne at jeg heller ikke hadde giftet meg med en kristen. Eller en katolikk, osv.

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Cheerleader

6

• dewey

6

• Sør

3

• SierDuDet

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg hadde også fått panikk om samboeren hadde fridd - og vi har vært sammen i 4,5 år! Men å skulle erklære at det virkelig er han jeg vil være knyttet til resten av livet...? Skummelt!!

Jeg vet ikke hvorfor du gjør et poeng ut av at han er muslim heller forresten. Hvis han bare er muslim av fødsel merker du vel lite til det, er han utøvende muslim burde du sette deg skikkelig inn i islam og hvilken skole han tilhører. Det er vel et selvfølgelig råd når man er sammen med folk fra en annen kultur eller religion: Finn ut hva religionen eller kulturen handler om! Det skylder man kjæresten sin, etter min mening.

Forøvrig er vel den største kulturforskjellen det at mann og kvinne liksom skal leve sammen!:-)

"Forøvrig er vel den største kulturforskjellen det at mann og kvinne liksom skal leve sammen!:-)"

godt poeng!! *håper på at neste kjæreste også blir ei dame...*

Gjest tenk deg om

Han har lært meg,at muslimer tar godt vare på jentene sine,og at jeg ikke skal høre på fordommer.

Tror du skal finne ut hva han mener med at de tar "godt vare" på jentene sine..

Mener han at de beskytter jentene sine, fra alt de mener er farlig og fælt? For eksempel med å holde kontroll på dem?

Beklager Sør, jeg er veldig skeptisk.

Det har ingenting med hudfarge å gjøre, hvor en er født osv. Det har med hva en har blitt innlært, spesielt når det gjelder kvinnesyn.

Jeg hadde bare ikke inngått ekteskap med en med en annerledes religion. Kan forresten også nevne at jeg heller ikke hadde giftet meg med en kristen. Eller en katolikk, osv.

Hei Cheer,

Nå er jo katolikker kristne da (2/3 av alle kristne er katolikker!)! ;-)

Jeg påstår heller ikke at det har noe med hudfarge å gjøre - islam er en religion, ikke en rase. Det finnes masse hvite muslimer.

Og hva gjelder kvinnesyn, så finnes det nok av kristne som har et kvinnesyn som burde vært tilbakelagt for 5000 år siden. Selvfølgelig finnes det mange muslimer som ikke har et "slikt" kvinnesyn - og vi PLIKTER å forholde oss til personer (enten de er muslimer, ateister, kristne, eller annet) som individer.

===

Men viktigere: jeg synes du går glipp av "mangfoldet" hvis du definerer at du bare ville ha giftet deg med en som var "lik deg". Noe av det spennende er jo nettopp å leve sammen med noen som har et helt FORSKJELLIG syn på noen av de mest fundamentale tingene. Da kan man jo nettopp utforske og diskutere sammen.

For meg ville det vært "dødelig kjedelig" å bo sammen med noen som har hatt alle de samme erfaringene og oppveksten som jeg har hatt.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei Cheer,

Jeg påstår heller ikke at det har noe med hudfarge å gjøre - islam er en religion, ikke en rase. Det finnes masse hvite muslimer.

Og hva gjelder kvinnesyn, så finnes det nok av kristne som har et kvinnesyn som burde vært tilbakelagt for 5000 år siden. Selvfølgelig finnes det mange muslimer som ikke har et "slikt" kvinnesyn - og vi PLIKTER å forholde oss til personer (enten de er muslimer, ateister, kristne, eller annet) som individer.

===

Men viktigere: jeg synes du går glipp av "mangfoldet" hvis du definerer at du bare ville ha giftet deg med en som var "lik deg". Noe av det spennende er jo nettopp å leve sammen med noen som har et helt FORSKJELLIG syn på noen av de mest fundamentale tingene. Da kan man jo nettopp utforske og diskutere sammen.

For meg ville det vært "dødelig kjedelig" å bo sammen med noen som har hatt alle de samme erfaringene og oppveksten som jeg har hatt.

Med vennlig hilsen

Jeg visste bare at jeg ikke ville gå gjennom det styret, med å diskutere frem og tilbake om hvordan barna skulle oppdras, om de skulle bli døpt, om eventuelle guttebabyer skulle omskjæres osv osv. Det er nok å diskutere og ha forskjellige meninger om, når to forskjellige mennesker kommer sammen i ekteskap.

Jeg lette ikke etter en ateist spesielt, men jeg visste at det var det jeg ønsket å ende opp med som ektemann.

Vi vil begge at barna våre skal vokse opp med klare hoder når det gjelder religion, og heller velge selv, når de er gamle nok, hva som passer for dem. Ikke presse verken Jesus, Allah, Buddha eller noen andre guder på dem. Det får være opp til dem.

Jeg setter pris på mangfoldet, for all del, har venner fra mange forskjellige religioner her. Jeg ville bare ikke være gift med mangfoldet.

Æsj, der forsvant det poenget *ler*

Regnet med at det var en mann som var årsaken til at du bor i USA, men det var altså feil...

Neida, jeg lar meg ikke styre slik. Å flytte til Amerika, var min drøm som liten, og min drøm gjennom hele oppveksten. Ingen mann skulle holde meg i Norge, eller få meg til å forandre mening.

Jeg traff tilfeldigvis bare en fantastisk mann, som ville det samme som meg, og her sitter vi altså. I Amerika, som begge tenker på som home.

:)

Du skal få et trøstepoeng, iallfall..

Hei Cheer,

===

Med vennlig hilsen

Tja, det kan faktisk være "spennende" nok å skulle kommunisere med en med noenlunde samme slags oppvekst og kulturelle preferanser...

Forøvrig er jeg selvfølgelig enig i mangfolds-poenget. Har en muslimsk venninne fra Marokko som har låst seg helt og nekter å vurdere norske (og engelske, pakistanske, somaliske) gutter som kjærester. Hun har helt frihet hjemmefra når det gjelder dette, men vil absolutt ha en annen marokkaner. Jeg prøver også å fortelle henne hvor mye begrensninger sånt legger på livet ens - jeg har feks. aldri bestemt meg for at jeg ville ha en nordmann. Når han jeg ville ha dukket opp, viste det seg at han også har væert norsk i flere generasjoner, og er like ikke-religiøs som meg selv. Men viktigst: Han har samme innstilling som meg til viktige spørsmål i det daglige livet for oss og barna våre, holdninger til etisk forbruk, livsstil, hvilke verdier vi vil overføre til ungene, og hva slags ting vi vil prioritere. Dette er sånt som er personavhengig, og etter min mening gjelder det å finne en person man kan samarbeide bra med - før man begynner å skjele til kultur og religion.

- Skjønt mange i RL ville vel sett det ironiske i at jeg gir samlivsråd her nå *ler*

Neida, jeg lar meg ikke styre slik. Å flytte til Amerika, var min drøm som liten, og min drøm gjennom hele oppveksten. Ingen mann skulle holde meg i Norge, eller få meg til å forandre mening.

Jeg traff tilfeldigvis bare en fantastisk mann, som ville det samme som meg, og her sitter vi altså. I Amerika, som begge tenker på som home.

:)

Du skal få et trøstepoeng, iallfall..

Ja, for det _hadde_ vært et godt poeng om det hadde stemt, det må du være enig i! *s*

Gjest Aikon Lanac

Bare fordi han har fridd behøver ikke du å svare ja. Det er klart det er smigrende at noen frir, det betyr jo at man er attraktiv og akseptert. Men igjen - du trenger ikke si ja bare pga det! Hvis du elsker personens alle sider, eller i hvertfall kan leve med de sidene hos personen du ikke akkurat elsker, så er han kanskjen rette for deg. Dette må du avgjøre selv.

Annonse

Ja, for det _hadde_ vært et godt poeng om det hadde stemt, det må du være enig i! *s*

Der er jeg helt uenig! Hun nevnte at forskjeller i kultur/religion kan skape problemer i et forhold, det er ingen som har snakket om "utlendinger" her. So hva er poenget du mener å komme med, å spørre henne om hun er gift med en utlending?

For det første kan det oppstå problemer på tvers av religion mellom en kristen og en ateistisk NORSK person. Eller en kristen og en muslimsk NORSK person. Osv. Også kulturforskjeller kan oppstå innenfor samme land.

På samme tid er det ikke gitt at kultur/religion-forskjeller oppstår bare fordi (hvis) du er gift med en "utlending". Til opplysning så kan faktisk en "utlending" være så mangt, f.eks. en svenske. I dette tilfellet var det tydelig at du trodde at Cheer`s mann var amerikansk, hva så? Jeg vil ikke påstå det er så store kulurforskjeller mellom Norge og USA, og mhp religion så hadde sannsynligheten for at han var noe annet enn en ateist vært like stor om han var norsk.

Så vennligst hold vidstrakte begreper som "utlendinger" unna en diskusjon som dette. Det hører ikke hjemme her.

Han har lært meg,at muslimer tar godt vare på jentene sine,og at jeg ikke skal høre på fordommer.

Hadde aldri sagt ja til å gifte meg etter et halvt år uansett.

Islam er en veldig spesiell religion. Den har både gode og dårlige ting med seg.

Fordommer kan være en uting, men det er ingen røyk uten ild. Å ha en sunn skepsis er godt å ha.

Det er klart du kan ha truffet på verdens hyggeligste fyr. Sier han muslimene tar godt vare på jentene sine, så tar han godt vare på deg en god stund fremover også, uansett om dere skal gifte dere eller ei.

Håper inderlig du venter en god stund enda før du gjør noe så alvorlig som å gifte deg.

Mvh.

Der er jeg helt uenig! Hun nevnte at forskjeller i kultur/religion kan skape problemer i et forhold, det er ingen som har snakket om "utlendinger" her. So hva er poenget du mener å komme med, å spørre henne om hun er gift med en utlending?

For det første kan det oppstå problemer på tvers av religion mellom en kristen og en ateistisk NORSK person. Eller en kristen og en muslimsk NORSK person. Osv. Også kulturforskjeller kan oppstå innenfor samme land.

På samme tid er det ikke gitt at kultur/religion-forskjeller oppstår bare fordi (hvis) du er gift med en "utlending". Til opplysning så kan faktisk en "utlending" være så mangt, f.eks. en svenske. I dette tilfellet var det tydelig at du trodde at Cheer`s mann var amerikansk, hva så? Jeg vil ikke påstå det er så store kulurforskjeller mellom Norge og USA, og mhp religion så hadde sannsynligheten for at han var noe annet enn en ateist vært like stor om han var norsk.

Så vennligst hold vidstrakte begreper som "utlendinger" unna en diskusjon som dette. Det hører ikke hjemme her.

Cheers nevnte forskjeller i KULTUR som ett moment. Derfor det derre med utlending. (Og kulturforskjeller mellom nordmenn og amerikanere, JA, det er det!)

Forøvrig er jeg helt enig med deg ang. relevansen i begrepet "utlending", jeg øynet bare en ørliten sjanse til å smekke Cheers på fingrene... Men så tok jeg feil gitt!:-)

Du skal ikke gifte deg før du føler at det er hundre prosent riktig for deg.

Jeg giftet meg i sommer, og vi bestemte oss for å gifte oss etter å ha vært sammen i 3 måneder. Jeg var aldri i tvil, heller ikke min mann. Vi var begge hundre prosent sikre på at vi ville dele livet med hverandre.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Jeg vil råde deg til å avvente situasjonen, dvs. å si nei til hans frieri nå.

Det er for kort tid å kjenne hverandre å skulle inngå et forpliktende samliv. I tillegg kommer at dere er fra to vidt forskjellige kulturer. Det tilsier at dere bør bruke mer tid på å bli kjent med hva hver av dere står for og har som verdier og holdninger.

Jeg håper han respekterer det svaret du gir han og at ikke det ødelegger forholdet videre.

Når det er sånn du føler det, synes jeg det er helt borti natta å si ja! Den dagen du gifter deg skal det være fordi du tror på forholdet, at det skal vare resten av livet. At du blir så skrekkslagen viser bare at du ikke er klar... muslim eller ikke.. :-)

Ta deg meget god tid, ikke ta noen sjangser. Hils på hans familie, det er mye du bør vite om ham før du tar en sli avgjørelse. Skulle du gå lengre bør du på forhånd ha avtalt bosted,( om barna (spesiellt gutter) skal ha muslimsk skole i hans hjemland) . Vet det er en del komflikter rundt dette, og ellers om oppholdstillatelser, og jobb er sikret.

Kjenner desverre flere norske jenter som ikke har vært så heldige med sitt valg. Men an hører stort sett bare om det som går galt også da. Lykke til men husk dette er et viktig valg for din fremtid, som kan endres radikalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...