Gå til innhold

vektøkning

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg lurer på hvorfor enkelte leger er så fokusert på at man ikke skal legge på seg mer enn 12 kg i løpet av svangerskapet. Jeg har nemmelig hørt om flere som har fått påpakning for å ha lagt på seg litt mer enn 12 kg. Det synes jeg er rart. Sist la jeg på meg nøyaktig 12 kg og de var borte i løpet av de første to ukene etter fødselen. Og noen kg til forsvant under ammingen. Jeg var faktisk tynnere da jeg ble gravid denne gangen enn da jeg ble gravid første gang. (Var ikke overvektig før 1. svangerskap heller)

Skulle det gjøre noe om jeg legger på meg ett par kg mer denne gangen? Det kan jo tenkes i og med at jeg er i uke 26 og har lagt på meg 5 kg til nå.

Jeg blir så lei av at det fokuseres sånn på vekt i svangersskapet. Hater å gå på den vekta hos legen (selv om hun aldri har kommentert den) Jeg liker ikke å se den går oppover, selv om jeg fornuftsmessig vet at den går ned igjen etter fødselen. Og når jeg hører om at folk får kjeft for at de har lagt på seg for mye, føler jeg at jeg nesten bør begrense matinntaket, selv om jeg ikke spiser noe mer enn jeg normalt gjør.

Hvorfor er dere som kontrollerer oss gravide så opptatt av denne vekta? (greit nok når det er grunn til å frykte svangerskpasforgiftning) Og i alle disse svangersskapsbøkene står det skjematisk hvor mye man skal legge på seg i hvert trisemester. Det stemte nå ikke mye med min kurve sist gang.

Nei ikke skal man spise for lite og ikke for mye. Da kan man få ditt eller datt. I avisene advares man mot sukker. Det kan forårsake både det ene eller det andre. (Det vet jeg skal temmelig mye til - mer enn jeg klarer å få imeg - en doktorvenninne har nemmelig vist meg disse undersøkelsene). Dessuten kan man få for store barn. Men litt store skal de jo være, for store barn er intelligente barn (men hva hjelper det hvis de blir overvektige mobbeofre ). Det advares mot stadig flere overvektige gravide - og skyldfølelsen øker med hvert kg. Og verre skal det bli nå som julen kommer med alle fristelsene.

Fra ei som er oppgitt og lei vektmaset og alt annet mas om hva gravide skal og ikke skal gjøre, spise osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40117-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

For det første vil jeg si at du med din erfaring fra forrige svangerskap, godt kan legge på deg deg langt mer enn 12 kg uten at du kommer i noen risikogruppe av den grunn. Jeg har full forståelse av at dette med fokus på vekt virker frustrerende på mange gravide. Det er også ganske varierende hvor opptatt jordmødre og leger er av dette. Det er klart at en enorm vektøkning, kanskje så mye som 25-30 kg, kan ha store konsekvenser for barnet. Det har forskning vist oss og media har omtalt dette i store ordelag og selvfølgelig skremt opp mange gravide, som i utgangspunktet ikke har noen grunn til bekymring. Det som kan være skummelt i forhold til vektøkning, er når den gravide spiser ekstremt mye søt og fet mat. De fleste som spiser langt mer enn de har godt av, er klar over dette og bør ta det opp med lege/jordmor så de kan få hjelp til å bedre sitt kosthold. Det mest vanlig blant gravide, er at de kanskje spiser noe mer enn vanlig, men da i hovedsak i form av mer middag, flere brødskiver osv. Om man koser seg ekstra i jula, som de fleste av oss gjør, så er det greit, og det skal gjøres uten dårlig samvittighet.

I løpet av min tid som jordmor i svangerskapsomsorgen, ser jeg at mange gravide er opptatt av vekten, og mest fordi de er engstelige for å ikke gå ned igjen etter fødsel. Det er normalt at man sitter igjen med 2 ekstra kilo etter man er ferdig med å amme osv. Har man 3 barn, sitter man gjerne igjen med 6 kg. Dette er en gammel tommelfingerregel, som kvinner i lang tid har forholdt seg til. Det er ikke nødvendigvis meningen at man alltid skal ha flat mage og se ut som om man aldri har født. Det er flere og flere kvinner i dag som sliter med større eller mindre forstyrrende spisevaner. Disse kvinnene tilhører helt klart en gruppe som må følges opp gått i svangerskapet, og overfokusering på vekt kan gjøre vondt verre. Å se en normal vektøkning gå for seg, kan være ille nok for enkelt, om ikke man har en lege/jordmor som står over en med en fordømmende holdning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40117-vekt%C3%B8kning/#findComment-151282
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...