Gå til innhold

Utslett i ansikt

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 18 år som over en lengre periode har slitt med utslett på både hals og ansikt. Det startet med et veldig rødlig og aggressivt utslett på halsen, der jeg følte jeg måtte skjule det med skjerf o.l grunnet hvordan det så ut. Det siste året har jeg slitt veldig med utslett i ansiktet(sommerfuglutslett), der jeg har følt jeg ikke kan gå ut av mitt eget hjem uten å bli skjemmet av hvordan det ser ut. Dette utslettet kan være bra i en uke/måned, men så plutselig blusser det opp igjen. Jeg kan i verste fall være plaget av det i over en måned uten bedring. På den andre siden har utslettet på halsen mer eller mindre forsvunnet helt, og det har heller ikke blusset opp på over 6-7 måneder. 

Jeg har siden jeg var 14 år flasset endel i hodebunnen og huden blir samtidig veldig tørr og rød etter en dusj. Spesielt i hodebunnen, bak ørene, i ansiktet osv.
Jeg har også unngått å dusje når jeg er oppmerksom på at jeg har utslett i ansiktet, fordi dette bare blir verre av vann. Har heller ikke kunnet bade i hele sommer fordi utslettet blir aggressivt etter jeg kommer i kontakt med vann.

Jeg har søkt endel på nettet, og funnet ut at dette kan være Seboreisk eksem. Jeg har også oppsøkt en rekke hudleger, der jeg både har fått utskrevet kortisonkremer og andre "sopp-drepende" kremer. Ingen av disse kremene har hjulpet på utslettet i ansiktet, og jeg har dermed også stoppet med kortisonkrem fordi det ikke er bra i lengre perioder. Den siste tiden har jeg tatt Prednisolon, noe som har hjulpet. men ikke mer enn at det blusser opp et par uker etter endt kur. 

Noen som kan hjelpe meg her? Noen som deler mine erfaringer eller har tips til hvordan jeg kan kontrollere denne "sykdommen". Det er en uutholdelig "sykdom" som gjør at jeg ikke får gjort de tingene jeg helst vil grunnet at jeg ikke vil vise meg for andre når jeg har utslett i ansiktet.

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401306-utslett-i-ansikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...