Gå til innhold

Symptom på overgangsalder, ...eller?

Anbefalte innlegg

Kvinne 43 år.

Har i alle år hatt regelmessig menstruasjon som varte i 6 dager, 29 dager mellom.

Det siste året har den kommet en til to uker for tidlig.

Den varer også lengre, nå har den feks vart i 9 dager.....

Normalt?

Bør jeg bekymre meg?

(Har i tillegg hormonell migrene, og har mye hyppigere migrene).

Anonymous poster hash: c8315...d43
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/401440-symptom-p%C3%A5-overgangsalder-eller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinne 43 år.

Har i alle år hatt regelmessig menstruasjon som varte i 6 dager, 29 dager mellom.

Det siste året har den kommet en til to uker for tidlig.

Den varer også lengre, nå har den feks vart i 9 dager.....

Normalt?

Bør jeg bekymre meg?

(Har i tillegg hormonell migrene, og har mye hyppigere migrene).

Det var rundt den alderen min uregelmessighet startet. Min mens var også svært regelmessig inntil da. Jeg tror ikke det er noen grunn til bekymring, men oppsøk lege om du grubler mye på dette.  

Anonymous poster hash: 39004...79f

Men, jeg trodde uregelmessighet ville resultere i sjeldnere mens....ikke hyppigere og lengre.

Noen som har opplevd det?

Hyppigere og sjeldnere i et salig kaos her. Og spotting i mellom en stund. Dette er helt vanlig ved overgangsalder.

Anonymous poster hash: 39004...79f

Jeg tror det er vanlig med kortere syklus. Min syklus har gått fra å være 27-28 dager til å være 25-26 dager lang. Men fortsatt helt regelmessig som en klokke. Hormonprøve for et halvt år siden viste ikke at overgangsalderen var i gang, men iflg legen er det mye annet som skjer med selv om hormonprøven var slik. Endret sykluslengde, endringer i søvnmønster osv.

Annonse

Jeg tror det er vanlig med kortere syklus. Min syklus har gått fra å være 27-28 dager til å være 25-26 dager lang. Men fortsatt helt regelmessig som en klokke. Hormonprøve for et halvt år siden viste ikke at overgangsalderen var i gang, men iflg legen er det mye annet som skjer med selv om hormonprøven var slik. Endret sykluslengde, endringer i søvnmønster osv.

Jeg har hørt flere leger si at disse hormonprøvene har svært liten verdi, fordi resultatene kan variere mye i løpet av kort tid. Man kan visstnok godt være i overgang uten av det vises på hormonprøver.

Jeg har hørt flere leger si at disse hormonprøvene har svært liten verdi, fordi resultatene kan variere mye i løpet av kort tid. Man kan visstnok godt være i overgang uten av det vises på hormonprøver.

Sikkert. Uansett er det nok "ferskvare".

Men, jeg trodde uregelmessighet ville resultere i sjeldnere mens....ikke hyppigere og lengre.

Noen som har opplevd det?

Det aller meste er normalt når man har kommet i 40-årene. 

Jeg var 10 år eldre enn deg da mensen begynte å komme merkbart sjeldnere. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...